Det har funnits bi runt takfoten på mitt hus i några år. Har inte uppfattat det som "något större" förrän idag. Det var en herrans aktivitet så jag bröt bort en bräda....sen var det dags att "sticka" så att säga.:wow:
Har hört mig för lite men anticimex och liknande är tydligen meningslöst, tar bara död på en bråkdel av alla som finns där inne.
Kanske en byggdammsugare precis i mynningen en varm dag???
Har hört mig för lite men anticimex och liknande är tydligen meningslöst, tar bara död på en bråkdel av alla som finns där inne.
Kanske en byggdammsugare precis i mynningen en varm dag???
Är det bi eller getingar? De är i alla fall känsliga djur. Häll i lite bensin, så dör dom. Kasta in en tändsticka så går det ännu fortare 
PS jag vet att de kommer att funka, men skulle endå inte testa det själv
Varför menar du att Anticimex inte kan få bort dom? Har du haft kontakt med anticimex?
PS jag vet att de kommer att funka, men skulle endå inte testa det själv
Varför menar du att Anticimex inte kan få bort dom? Har du haft kontakt med anticimex?
Jo, det är bin. Har precis varit en biodlare här och han säger att det finns honung inne i väggen eller taket. Så länge det finns honung och en drottning där är det omöjligt att få bort dem enligt honom. Endast genom att öppna upp och fysiskt skrapa väck allting skulle hjälpa enligt honom. Anticimex själva säger att om det är "etablerat" i byggnadskonstruktionen hjälper deras "attack" bara för stunden.
Funderar på att hänga en hink med bensin rakt under ingången så att det ångar upp rejält...då kanske dom dör. Tömde en burk startgas förut in i hålet men då blev dom mest förbannade
Funderar på att hänga en hink med bensin rakt under ingången så att det ångar upp rejält...då kanske dom dör. Tömde en burk startgas förut in i hålet men då blev dom mest förbannade
hmm om du vill bli av med dom så sägs det att det ska funka att fylla ett vp rör med myrr och blåsa in det i boet.
Har ett svagt minne av att det inte är tillåtet dock men om du får död på dom är det ju lite lättare att riva iallafall
Har ett svagt minne av att det inte är tillåtet dock men om du får död på dom är det ju lite lättare att riva iallafall
låt de vara kvar i sommar. Bin är ofta ganska snälla om man inte bryr sig om dom.
Kan du inte öppna så du kommer åt samhället ? Be nån biodlare med rökpust i handen komma dit och hämta samhället? Samhällen brukar betinga ett pris på ca 1500:- så det kan ju vara lockande?
Alternativt : i vinter tar du och öppnar upp så du kommer åt vittjar honungen ! och så tar du hjälp av anticimex eller vinterkylan så dör resten av samhället
Kan du inte öppna så du kommer åt samhället ? Be nån biodlare med rökpust i handen komma dit och hämta samhället? Samhällen brukar betinga ett pris på ca 1500:- så det kan ju vara lockande?
Alternativt : i vinter tar du och öppnar upp så du kommer åt vittjar honungen ! och så tar du hjälp av anticimex eller vinterkylan så dör resten av samhället
Hur nyttigt är det för huset med honungen? Lockar den inte till sig andra mindre roliga djur?
Hade humlebo i huset förra året... Öppnade senare och det var bra klibbigt, smaskens för möss och småkryp på vintern...
Hade humlebo i huset förra året... Öppnade senare och det var bra klibbigt, smaskens för möss och småkryp på vintern...
Jag tycker det verkar lite småcharmigt och skulle nog försöka stå ut med dom. Hur det eventuellt påverkar huset har jag dock ingen uppfattning om.
Om du nu ändå vill ägna dig åt massmord så varför inte pröva med Radar eller något liknande. Getingar brukar kila vidare rätt kvickt och jag gissar att bin inte heller gillar den form av massförstörelsevapen.
Om du nu ändå vill ägna dig åt massmord så varför inte pröva med Radar eller något liknande. Getingar brukar kila vidare rätt kvickt och jag gissar att bin inte heller gillar den form av massförstörelsevapen.
Har inte sett till eller på något sätt märkt av möss eller råttor. Gör nog gott att det är "kattrikt" i området oxå. Fast visst måste jag få väck det på nåt vis. Jag ska testa med dammsugare först tror jag. På kvällen är det såpass lugnt att jag borde kunna montera ett rör precis vid öppningen. Om jag börjar med att suga upp en burk myrr och sedan kopplar på själva "biröret" så borde den suga i sig rätt många på en timme tycker jag. Kanske repetera några gånger och sedan öppna upp taket. För nu blir det ren kalabalik om jag försöker med nåt....
Medlem
· Västra Götaland
· 521 inlägg
Dammsugare funkar, men den lär ju få gå ett tag. Det kritiska är när man skall plocka ur påsen
jag gjorde så med ett getingbo under trallen för ett par år sedan. När dammsugaren gått någon timme så började jag bryta i boet och då kom de sista ut skitförbannade och åkte in i dammsugaren. När jag tog ur påsen så lyckades 4-5 getingar smita innan jag fick täppt till hålet, och i säkert en vecka hade jag några damm-grå getingar som irrade omkring och letade efter sitt gamla bo. Jag körde på med lite olja och terpentin där boet hade suttit för säkerhets skull så att de inte skulle trivas.
Skynda dig innan björnarna hittar honungen och flyttar in! Dom går inte dammsuga upp heller, och om man försöker så hamnar man i dagspressen. Sjukt jobbigt när det händer :/