Hej,
Jag har en "öppen spis" där det sitter en kasset och med en ihålig murstock där spiroröret från min spiskassett går i mitten med bara luft runt.
Jag skulle vilja ta tillvara på all den fina värmen som går rakt ut till kråkorna från kassetten och genom spiroröret.
Jag har nu funderat på om det finns någon slags värmebevarande material man skulle kunna spruta in runt spiroröret? Finns någon slags täljstenskulor eller dylikt man skulle kunna lägga in på ett säkert godkänt sätt?
Alternativt kan jag ju installera en fläkt i murstocken som blåser på spiroröret och ut i rummet men det känns bara som det funkar så länge brasan är igång.....
Någon med erfarenhet?
Jag har en "öppen spis" där det sitter en kasset och med en ihålig murstock där spiroröret från min spiskassett går i mitten med bara luft runt.
Jag skulle vilja ta tillvara på all den fina värmen som går rakt ut till kråkorna från kassetten och genom spiroröret.
Jag har nu funderat på om det finns någon slags värmebevarande material man skulle kunna spruta in runt spiroröret? Finns någon slags täljstenskulor eller dylikt man skulle kunna lägga in på ett säkert godkänt sätt?
Alternativt kan jag ju installera en fläkt i murstocken som blåser på spiroröret och ut i rummet men det känns bara som det funkar så länge brasan är igång.....
Någon med erfarenhet?
Du ska ha t
ätt uppåt runt röret annars drar ju det varma röret ut värmen från huset.
Se bild nedan.
Man kan även ta upp ett hål i spiskåpan (finns speciella galler att sätta dit) och då får du ut varmluften som står uppe i kåpan och tar in ny luft runt insatsen så att det blir snurr på luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bild nedan.
Man kan även ta upp ett hål i spiskåpan (finns speciella galler att sätta dit) och då får du ut varmluften som står uppe i kåpan och tar in ny luft runt insatsen så att det blir snurr på luften.
En tanke är att fylla murstocken runt spiroröret med värmebevarande sten(baststen)? Tankar kring det?Ztigge1 skrev:
Hej,
Någon med erfarenhet?
A Argastesnickaren skrev:Du ska ha t[bild]ätt uppåt runt röret annars drar ju det varma röret ut värmen från huset.
Se bild nedan.
*Ztigge1 skrev:
Hej,
Någon med erfarenhet
Tycker inte du skall suga luft ur skorstenen.
Du avser förmodligen en insatskamin.
Det är inte bra att gjuta kring ett stålrör i murad kanal. Röret utvidgar sig vid uppvärmning. Däremot kan det vara bra att täta utrymmet mellan rökrör och rökkanal med stenull eller bruk längst ner för att hindra kaminens värme att ventileras ut.
Under 1900-talet försågs kvarters panncentraler med stålrör i murad kanal. Mellanrummet fylldes med glimmerspån för isolering för att minska oönskad uppvärmning av bostäder sommartid då det eldades för tappvarmvatten. Glimmer tillät stålröret att vidga sig och att expandera tyst i längdled. Andra material som lecakulor kunde ge knasterljud påstods det.
*
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Det tror jag på. Såhär ser det ut hos mig. Det ligger vad jag tror är täljsten ovanpå insatsen och sedan finns det ett hål med galler i kåpan. Det här är varmt i alla fall 3-4 timmar efter det att man slutat elda.Ztigge1 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man bör inte använda spirorör för en eldstad. Rostfritt eller corten - CCP-stål.Henningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Klicka här för att svara