9 154 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Betsad och vaxad ekskiva, erfarenheter?
Jag skulle vilja ha en riktigt svart bänkskiva till mina vita luckor, men ändå trä. Då jag har ekparkett på golvet och ek i fönsterbänkarna precis ovanför vill jag inte ha "ekfärg" i skivan, jag tror inte nyanserna matchar.
Det jag tänkte göra är att skaffa en obehandlad ekskiva, betsa den ett par gånger för att få den riktigt svart men ha kvar trälooken och sedan vaxa den. Färgaffären säger att det bör funka.
En kompis hade för länge sedan en laserad ivarhylla (dvs furu) med köksbordsdel som han hävdade var ytbehandlad med "IKEAs vax" (Behandla bivaxbalsam). Det lagades mycket och kladdig mat på det och det funkade perfekt, ytan var helt vatten- och kletavstötande.
Är det någon som provat kombon bets och behandla-vax på ek? Behöver man vaxa om skivor ofta, eller är det en one-off om man inte skadar ytan? Olja ska man ju göra mest hela tiden? Spricker det om man inte behandlar undersidan lika?
Jag är f.ö. pank, barnlös och utan storköksambitioner; slitaget blir inte hårt och alternativet är i princip Ikealaminat.
Det jag tänkte göra är att skaffa en obehandlad ekskiva, betsa den ett par gånger för att få den riktigt svart men ha kvar trälooken och sedan vaxa den. Färgaffären säger att det bör funka.
En kompis hade för länge sedan en laserad ivarhylla (dvs furu) med köksbordsdel som han hävdade var ytbehandlad med "IKEAs vax" (Behandla bivaxbalsam). Det lagades mycket och kladdig mat på det och det funkade perfekt, ytan var helt vatten- och kletavstötande.
Är det någon som provat kombon bets och behandla-vax på ek? Behöver man vaxa om skivor ofta, eller är det en one-off om man inte skadar ytan? Olja ska man ju göra mest hela tiden? Spricker det om man inte behandlar undersidan lika?
Jag är f.ö. pank, barnlös och utan storköksambitioner; slitaget blir inte hårt och alternativet är i princip Ikealaminat.
Ute och letar efter precis samma svar som du! Hur har det gått? Vad gäller behandlingen av skivan så vill man ju inte att några preparat som kommer i kontakt med maten skall vara kemiskt giftiga. Naturligt vax eller naturlig olja borde vara ett bra alternativ. Funkar det på en betsad yta, vad bets utav flyr ämnen? Giftigt?
Som vax så kan jag rekommenderar Osmo Hårdvaxolja. Naturliga vegetabiliska oljor och vax som ger en fin yta som tål en del stryk.
LIte info:
http://www.bolist.se/osterbybradgard/sv-se/sortiment/golvgolvolja/golvolja/osmo/osmoh%C3%A5rdvaxolja.aspx
LIte info:
http://www.bolist.se/osterbybradgard/sv-se/sortiment/golvgolvolja/golvolja/osmo/osmoh%C3%A5rdvaxolja.aspx
Ekskiva blir inte riktigt svart men du får den mörk. Osmo Hårdvax olja är att rekommendera. Du får en stark vattenavisad yta mycket bättre än olja. Har testat båda varianterna
Jag slutade kolla tråden efter några månader, tyvärr. För min del blev det ikealaminat nu, dock inte i brist på svar utan i vild panik efter att Biltema struntade (!) i att leverera skivan. (Jo, jag vet, men det var de som hade en obehandlad skiva i rätt mått när kostnaderna skenade...) Jag får göra ett nytt försök med trä när jag har råd med en riktig leverantör.
Osmo verkar ha riktigt hängivna fans, har hört mycket bra om den. Jag använde Behandla-vax i badrummet (ekskiva under handfat) och till min akvariebänk, och har varit nöjd såhär långt. Har använt badrummet i 11 månader och behöver lägga på ett tredje lager vax, men jag torkar upp efter mig när jag slabbar runt med vatten i större utsträckning.
Bonustips: Tänk på att träskivor krymper, om än yttepyttelite, och att de bara förblir helt platta om de lagras helt platt...
Osmo verkar ha riktigt hängivna fans, har hört mycket bra om den. Jag använde Behandla-vax i badrummet (ekskiva under handfat) och till min akvariebänk, och har varit nöjd såhär långt. Har använt badrummet i 11 månader och behöver lägga på ett tredje lager vax, men jag torkar upp efter mig när jag slabbar runt med vatten i större utsträckning.
Bonustips: Tänk på att träskivor krymper, om än yttepyttelite, och att de bara förblir helt platta om de lagras helt platt...
Vad gäller billiga alternativ så har Bauhaus en rå 40mm ekbänkskiva stundtals i lager för ca 3000. Den är 4000x625x40 så lite för djup och med helt obehandlade kanster som gör att man med en överhandsfräs lätt själv väljer kanter. Längsgående kpning kan vara bra för att inte få ett sånt himla överhäng.
Den är grundoljad men de gånger jag använt den alltid varit törstig efter mer så den borde gå att betsa.
Den är grundoljad men de gånger jag använt den alltid varit törstig efter mer så den borde gå att betsa.
Klicka här för att svara