Kan någon verifiera om jag förstår detta rätt:

Bets: Ger nyans
Lack: Ger glansig, genomskinlig yta som skyddar lite
Hårdvaxolja: Ger skyddande yta också men starkare
Betslack: Ger både nyans och skyddande yta direkt
Lackbets: Har ingen aning...

Om jag snickrar en bänk till källaren, skall jag då betsa och lacka den eller räcker det med betslack? Vad är för och nackdelarna? Och hur stor är skillnaden på skydd mellan lack och hårdvax?

Det faktum att det också finns hårdvaxolja med pigment gör ju det hela ännu värre. Övertänker jag det eller vad?

Jag är också nyfiken på de här frågorna. Är det någon som kan förtydliga vad som gäller och kommentera om det som står i trådstarten stämmer?

Dessutom har jag två ytterligare relaterade frågor:

1. Är det någon skillnad på bets och lasyr, och i så fall vilken?

2. Vissa produkter av dessa produkter (tex bets och lasyr) är ämnade för inomhusbruk och andra för utomhusbruk. Vad i innehållet är det som skiljer dem åt, som gör att de lämpar sig för inomhus- vs utomhusbruk?

Bets tillför pigment men inget som binder dessa. Vanligen är vatten eller sprit bärare.

Hårdvaxolja är inte hårdare än lack. Det finns lack som inte är så hårda men de flesta är i alla fall hårdare än hårdvaxolja. Tar du en tvåkomponentlack är det riktigt hårt. Lack kan dessutom oftast skydda mot alkohol i högre koncentration och har längre skydd mot fuktiga glas (fuktringar) etc. Hårdvaxoljans största fördel är att den är lättare att laga vid slitage
Hårdvaxolja kan man tillsätta pigment till men tillsätter man pigment till lack så har man en form av lasyr vilket lackbets borde räknas som. Noga räknat är nog hårdvaxolja med pigment också en lasyr men det är nog med saker att försöka skilja på ändå.

Ute och inne
Pigment i uteprodukter har, generellt, en högre tålighet mot uv-ljus och håller färgen bättre. Det finns också olika kombinationer av extra uv-skydd och medel mot mögel, lavar och annat som vill växa på ytan. Vissa produkter är exakt samma ute och inne och man kan möjligen stryka på ett medel/grundolja/något annat som första behandling ute.

Det stora problemet är traditionella namn blandat med marknadsföring. Skulle jag t ex hitta en benämning på hårdvaxolja så skulle det möjligen bli "baserat på olja och vax" men det är långt från bara en blandning av olja och vax. Jag ska göra några provbitar nästa gång jag öppnar burken och sedan såga isär för att försöka se hur den funkar. Några bitar med linolja som grundolja.

• Gilla
NyfikenVit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.