Hej,
Har rivit garaget (från 78) som när vi köpte huset i våras var av så dåligt skick att det vore dyrare att byta tak (som läckte), ny panel, port, dörr.
Tanken är därför på redan godkänt riv och bygglov att bygga nytt garage på befintlig platta och mur som vi bedömt som både raka och fina.
Av de framtida cirka 22 invändiga m2 tänkte jag sätta en invändig vägg och isolera endast ~1/3 av garaget, iaf initialt. Resten blir då iaf initialt kallförråd.
Betongplattan från -78 är sannolikt oisolerad.
Jag har innan jag rivit garaget efter regn sett vita fläckar på ett par ställen på plattan/golvet. Sannolikt där det regnat in. Jag har dock tänkt att det kanske har varit något som runnit från det dåliga taket…
Dock nu när plattan stått öppen i ut och skur ett par veckor såg jag idag sådan fläck som inte varit där senaste dagarna.
Är det mögel? Vad kommer det ifrån..? På ”ren” betong?
Är det något jag kan tvätta/fixa eller behöver jag vara orolig att det kommer ”underifrån” och blir problem i mitt nya garage sedan, när det är tätt ovanifrån?
Har rivit garaget (från 78) som när vi köpte huset i våras var av så dåligt skick att det vore dyrare att byta tak (som läckte), ny panel, port, dörr.
Tanken är därför på redan godkänt riv och bygglov att bygga nytt garage på befintlig platta och mur som vi bedömt som både raka och fina.
Av de framtida cirka 22 invändiga m2 tänkte jag sätta en invändig vägg och isolera endast ~1/3 av garaget, iaf initialt. Resten blir då iaf initialt kallförråd.
Betongplattan från -78 är sannolikt oisolerad.
Jag har innan jag rivit garaget efter regn sett vita fläckar på ett par ställen på plattan/golvet. Sannolikt där det regnat in. Jag har dock tänkt att det kanske har varit något som runnit från det dåliga taket…
Dock nu när plattan stått öppen i ut och skur ett par veckor såg jag idag sådan fläck som inte varit där senaste dagarna.
Är det mögel? Vad kommer det ifrån..? På ”ren” betong?
Är det något jag kan tvätta/fixa eller behöver jag vara orolig att det kommer ”underifrån” och blir problem i mitt nya garage sedan, när det är tätt ovanifrån?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag tror det är saltutfällningar baserat på beskrivningen av hur detta uppkommit. Har sett liknande i vår källare efter att det trängde in en del vatten efter en intensiv regnperiod via källartrappen, det var litet klantig avledning där som är åtgärdat nu. Men dessa vita fläckar uppträdde på golvet ett tag efter att utrymmet torkat ut ordentligt.
PS. Knappast mögel i vårt fall, smakar salt och man kan dammsuga bort det mesta utan problem. Ska på ett diffusionsöppet golvskikt inom kort på detta golv.
PS. Knappast mögel i vårt fall, smakar salt och man kan dammsuga bort det mesta utan problem. Ska på ett diffusionsöppet golvskikt inom kort på detta golv.
Redigerat:
Jag hade nog egentligen inte heller trott mögel själv från öppen betong i det fria.
Kanske någon saltutfällning ja, ser lite ”kristalligt ” ut.
Mest orolig om det är något underifrån som kommer upp som ger mig problem i mitt nya täta (uppifrån) garage sedan?
Är inte så sugen på att göra ny platta och mur i onödan. 😅
Kanske någon saltutfällning ja, ser lite ”kristalligt ” ut.
Mest orolig om det är något underifrån som kommer upp som ger mig problem i mitt nya täta (uppifrån) garage sedan?
Är inte så sugen på att göra ny platta och mur i onödan. 😅
Är det saltutfällning så brukar det uppstå när fukt vandrar utifrån och in. Lite märkligt med sådan fuktvandring i en öppen platta, men oavsett så är det en indikator på att dräneringsskiktet som ska finnas under plattan kanske inte finns eller är i dåligt skick, alt att dräneringen inte fungerar. Det är isf ett problem som inte försvinner förrän både dränering och dräneringsskikt iordningställts. Vet att man anser att ett dräneringsskikt som blivit vattenfyllt pga dålig dränering kan vara förstört då jord/silt/lera kan ha trängt upp och gett ett tunt fuktledande lager utanpå all makadam.
Klicka här för att svara