Jag har rivit en lättbetongvägg i suterrängvåningen för att göra ett stort rum av två små. Det visar sig att golven i respektive rum inte är i nivå, det skiljer 15 mm. På betonggolvet har det legat en linoleummatta, helt oanfrätt efter nästan 50 år (huset byggt 1960), vilket väl måste betyda att det inte är något fuktproblem i betongen. Vi vill gärna ha ett 7 mm parkettgolv. Hur fixar man bäst nivåskillnaden? Det känns onödigt att använda flytspackel eftersom den befintliga golvytan är jämn och fin.

Misstänker att flytspackel är det bästa alternativet. Alternativt cellplast som är gjort för gångtrafik i rätt storlek.

Enklast är väl annars att göra en tröskel och ha olika nivå i rummen, men det kanske inte är ett alternativ?

Finns det cellplastskivor som är 15 mm? Nej, vill absolut slippa tröskel och helst också flytspackel. Kan man fixa nivån med masonite eller spånskiva?

Skuille vara väldigt tacksam för tips på ytterligarev löningar!

Tunnaste cellplasten ligger tyvärr på 20 mm. Du skrev om parkett som är 7 mm? Det måste vara laminatgolv du tänker på eller? Jag har nyligen lagt ett laminatgolv som bygger 9 mm. Alternativet är att du flytande lägger renoveringsgips (6 mm) och ett laminatgolv på 9 mm så kommer du upp i 15 mm. En del skriker nog när jag vill lägga gips direkt på betongen men har du inte haft några fuktproblem innan ska det nog funka bra. Gips är ju trots allt ett dött material även om det inte är 100% fuktmotståndigt. Kolla på Optimera när det gäller golv. Där köpte jag mitt. Hoppas du hittar en lösning!

Du skulle kunna lägga ut 12 mm typ mursand och sedan 1 lager 3mm masonite, så slipper du flytspackel, masoniten kan du tejpa ihop.
Bara inte sanden kan "smita ut" i hål i golv eller vägg så fungerar det bra.

Sand är billigt ca 185 kr/ton dessutom är det ljuddämpande.

En massa lägenheter på -60 talet byggdes på detta sett, men då hade dom 100-150mm sand under den spontade masoniten och dom fungerar fortfarande.

MvH Jawen

Onelight skrev:
Tunnaste cellplasten ligger tyvärr på 20 mm. Du skrev om parkett som är 7 mm? Det måste vara laminatgolv du tänker på eller? Jag har nyligen lagt ett laminatgolv som bygger 9 mm. Alternativet är att du flytande lägger renoveringsgips (6 mm) och ett laminatgolv på 9 mm så kommer du upp i 15 mm. En del skriker nog när jag vill lägga gips direkt på betongen men har du inte haft några fuktproblem innan ska det nog funka bra. Gips är ju trots allt ett dött material även om det inte är 100% fuktmotståndigt. Kolla på Optimera när det gäller golv. Där köpte jag mitt. Hoppas du hittar en lösning!
Tror det blev en tankevurpa, eftersom laminat ska läggas i "båda" rummen kan det ju inte räknas med som förhöjande. Lägger man 6mm gips kommer det ju saknas 9mm till det blir samma nivå.

Men en 13mm skiva borde fungera då 2mm skillnad garanterat inte kommer att märkas.
Dock är jag skeptisk till gips på betong, pappen kan ju lukta illa om det blir fukt.
Fast å andra sidan så lägger du ju plast först så det borde ju inte vara något problem alls, annars skulle ju även trägolvet gå åt pipan, Du kan även lägga plyfa eller annan valfri skiva.
Tänk på att lägga lumppapp mellan golv och skiva som ljuddämpare. Använder du 13mm gips så bygger säkert pappen 1mm också och då diffar det ju bara 1mm vilket aldrig kommer märkas

Själv tycker jag flytspackel verkar vara det absolut lättaste och säkraste. Varför vill du inte använda det?

Redigerat:
Anledningen till att jag helst vill undvika flytspackel är:
1 det befintliga golvet är jämnt och fint
2 jag har aldrig jobbat med flyspackel (ok, jag kan ju leja bort jobbet)
3 kan man vara säker på att flytspackel är ett ok material idag, ingen risk för farliga emissioner?

Jag är inne på platon yellow line (plastmatta med nabbar, bygger 3 mm) som fuktspärr mot betongen och därefter,som du föreslår, plyfa eller annan skiva (finns plyfa 12 mm?).

Men jag har inte helt uteslutit flytspackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.