1 745 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Betonggolv i tvättstugan
Hej!
När vi hade besiktning i vårt blivande hus, sade besiktningsmannen att PVC-mattan i tvättstugan i källaren är inte bra, det är en riskkonstruktion och bör tas bort. Enligt honom så räcker det att måla betongen med specialfärg som andas och ha ingenting annat på betongen. Om jag har rätt, så tvättstugan räknas som våtutrymme. Varför behövs då tätskikt/fuktspärr i duschrum och varför behövs det våtrumsmatta/klinker där? Varför kan man inte ha bar betong som golv i duschrum?
Tack för hjälpen!
När vi hade besiktning i vårt blivande hus, sade besiktningsmannen att PVC-mattan i tvättstugan i källaren är inte bra, det är en riskkonstruktion och bör tas bort. Enligt honom så räcker det att måla betongen med specialfärg som andas och ha ingenting annat på betongen. Om jag har rätt, så tvättstugan räknas som våtutrymme. Varför behövs då tätskikt/fuktspärr i duschrum och varför behövs det våtrumsmatta/klinker där? Varför kan man inte ha bar betong som golv i duschrum?
Tack för hjälpen!
Fukt på betonggolv i källare är inget problem eftersom det kan vara minst lika fuktigt i marken under golvet. Ett badrum i en sådan källare skulle egentligen inte heller behöva tätskikt i golvet.
Ett badrum uppe på något våningsplan behöver tätskikt eftersom konstruktionen under golvet (bjälklag, eventuell isolering m.m.) inte är gjord för att tåla vatten.
Ett badrum uppe på något våningsplan behöver tätskikt eftersom konstruktionen under golvet (bjälklag, eventuell isolering m.m.) inte är gjord för att tåla vatten.
Tack för svaret! Jag vet att duschrum på något våningsplan behöver tätskikt, men än så länge hittade jag på nätet att även i duschrum i källaren måste ha man någonting och inte bara betong. Är det för att duschen är mer utsätt för vatten än tvättstugan?
Ja, man kan väga behovet av tätskikt mot mängden vatten man faktiskt utsätter golvet för.T tcsanadi2 skrev:
Det besiktningsmannen antagligen syftar på är att huset har en gammal platta utan isolering under, som gör att markfukt sakta kan leta sig upp genom betongen men sen stängs in mot baksidan av pvc-mattan och inte kan ventileras bort.
Förväntar man sig inte att spruta massa vatten på golvet så kan det då vara bättre att avstå tätskikt till förmån för en öppen lösning som lätt kan ventliera/torka.
Sen finns ju varianter på temat. I en tvättstuga dräller man normalt sett inte så mycket vatten så där behöver man egentligen inte tätskikt (i källare!) Om man råkar ha en dusch där som man använder regelbundet så kan man ju bygga det så att man har lokalt tätskikt bara i själva duschutrymmet, men inte angränsande ytor.
Det finns också rollade tätskikt som är diffusionsöppna och alltså är en bra kompromiss i just källare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det som står i branschreglerna är väl typ att det ska vara tätskikt där ofta blir blött, dvs. i själva duschen och närmast utanför.mrsnhp skrev:
Betong mår inte bra av att vara ständigt blöt (till skillnad från fukt).
Klicka här för att svara