Vi har en gjuten altan ca 20 kvm (utan tak) som samtidigt är taket till ett rum i källaren.
Det är små mikrosprickor i betongen som släpper igenom litet fukt när det regnar.
Den är byggd på 40-talet och i övrigt i gott skick.
Jag är tacksam tips på någon ytbehandling som man kan lägga på (eller måla) för att täta ytan.
///Ingvar
Det är små mikrosprickor i betongen som släpper igenom litet fukt när det regnar.
Den är byggd på 40-talet och i övrigt i gott skick.
Jag är tacksam tips på någon ytbehandling som man kan lägga på (eller måla) för att täta ytan.
///Ingvar
Antar att ni fortfarande vill kunna använda balkongen? Tveksamt om takduk (som måste svetsas) håller för det?
Ett alternativ kan ju vara att rengöra ordentligt och sedan måla med epoxi golvfärg avsedd för utomhusbruk.
Ett alternativ kan ju vara att rengöra ordentligt och sedan måla med epoxi golvfärg avsedd för utomhusbruk.
Hur mycket utrymme finns det att spela på på höjden, innan det tar i altandörr och sådant?
Tänker att det bästa vore att täcka det med något över vintern, sedan låta det torka upp ordentligt, lägga på isolering, någonting tätt, typ ett plåttak och sedan altangolv på det?
Tänker att det bästa vore att täcka det med något över vintern, sedan låta det torka upp ordentligt, lägga på isolering, någonting tätt, typ ett plåttak och sedan altangolv på det?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Finns många "takpapp" som håller för detta. Det är i och för sig ingen papp alls i dom längre. Används på platta tak, under asfalten på broar för att göra det vattentätt mm. Har du plats så isolerar du först. Men ta in en firma som kan helsvetsa "pappen".
Är nog den billigaste och kanske den bästa lösningen. Men börja med att täcka med presenning över vintern (inget billigt skräp).
Plåttak är INTE bra på helt platta underlag.
Är nog den billigaste och kanske den bästa lösningen. Men börja med att täcka med presenning över vintern (inget billigt skräp).
Plåttak är INTE bra på helt platta underlag.
Men vad lägger man på pappen sen för att kunna gå på den - och hur fäster man utan att punktera?
Ja, det är inget problem att bygga en ram av reglar, eller eventuellt platt liggande grövre trall, och sedan skruva trall ovanpå det. Hela vårt garagetak är just nu byggt på den principen, dock lutande och med plåt, inte platt och med trall.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag hade liknande situation, dock överbyggd balkong på ca. 15 kvm. Det låg gatsten i sand ovanpå takpapp och takpappen hade släppt vid väggarna så det läckte in i sovrummet under.
Jag tog bort allt ner till betongen (som var mycket ojämn) och "vann" då nära 12 cm. Jag gjöt på 10 cm EPScement och sen 2 cm flytspackel. Ovanpå det rollade jag Kiilto A+X som tätskikt och "limmade fast avrinningsplåtar över kanten och sen klinker på med flexfix.
Jag tog bort allt ner till betongen (som var mycket ojämn) och "vann" då nära 12 cm. Jag gjöt på 10 cm EPScement och sen 2 cm flytspackel. Ovanpå det rollade jag Kiilto A+X som tätskikt och "limmade fast avrinningsplåtar över kanten och sen klinker på med flexfix.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg