1 241 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Betong eller Trall under markstensgång
Hej,
rubriken är lite underlig kommer ni säkert att tycka.
Vi har lagt singel runt om hela huset, inklusive uppfarten där singlet möter gräset och bestämt oss för att lägga en tumlad marksten som en avskiljare mellan gräs och grus. Då vi inte vill att stenen ska röra sig har jag funderat på 2 olika lösningar som jag gärna hör synpunikter kring.
1. Gjuta ner markstenen
Tänkte lägga ut stenmjöl och sen lägga en betongklick längs hela vägen som kommer hålla fast markstenen på plats så att den inte rör sig. Hittade denna guiden som beskriver någorlunda hur jag tänkt: https://gds.se/belaggning/stark-belaggningen-med-kantsakring
2. Limma på trall
Hittade detta förslaget här på forumet som var ett tips från en "gammal plattsättare" att man kan lägga en 22x95 tryckt bräda under och sen limma stenen på.
Tacksam för svar och synpunkter, alternativt bättre tillvägagångssätt.
rubriken är lite underlig kommer ni säkert att tycka.
Vi har lagt singel runt om hela huset, inklusive uppfarten där singlet möter gräset och bestämt oss för att lägga en tumlad marksten som en avskiljare mellan gräs och grus. Då vi inte vill att stenen ska röra sig har jag funderat på 2 olika lösningar som jag gärna hör synpunikter kring.
1. Gjuta ner markstenen
Tänkte lägga ut stenmjöl och sen lägga en betongklick längs hela vägen som kommer hålla fast markstenen på plats så att den inte rör sig. Hittade denna guiden som beskriver någorlunda hur jag tänkt: https://gds.se/belaggning/stark-belaggningen-med-kantsakring
2. Limma på trall
Hittade detta förslaget här på forumet som var ett tips från en "gammal plattsättare" att man kan lägga en 22x95 tryckt bräda under och sen limma stenen på.
Tacksam för svar och synpunkter, alternativt bättre tillvägagångssätt.
Jag hade gjutit ner stenen alla dagar i veckan.
Vad gäller ditt andra alternativ så är tryckt 22x95 bara NTR AB-klassad och ska inte användas i kontakt med mark. Du behöver isåfall gå upp i dimension för att hitta en NTR A-klassad regel.
Vad gäller ditt andra alternativ så är tryckt 22x95 bara NTR AB-klassad och ska inte användas i kontakt med mark. Du behöver isåfall gå upp i dimension för att hitta en NTR A-klassad regel.
Jag gjorde som så att jag la stenen hela vägen som vanligt i sättsand, sen när jag var klar så krafsade jag ur en tredjedel under sista raden plattor och la dit ett armeringjärn och sen slog jag in betong i hålrummet.
Blev väldigt bra och har fungerat ett år iaf.
Blev väldigt bra och har fungerat ett år iaf.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trallrutor på betonggolv
Golv -
Förankring pergola - stolpspjut eller betongplint?
Altan & Uteplats -
Imkanal i grund: betong eller isolera
Ventilation -
Inglasad altan med trall, ska man lägga laminat golv eller matta ?
Altan & Uteplats -
Betongplatta eller isolerad trall i uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad