Åter till ursprungsfrågan:Lilla skutt skrev:Vad kan man kräva av en hantverkare när det gäller betalningsupplägg? Hittills när vi har tagit in hantverkare för jobb har vi betalt hela summan när arbetet är slutfört ( tex satt in nya fönster, lagt om nytt tak eller gjort nytt badrum). Nu ska vi putsa om huset. Hantverkaren vill ha 25 % efter en vecka och 30% av resterande belopp när huset är klart för målning och sedan resten vid besiktning/slutbetalning minus rotavdrag. Det blir väldigt lite pengar kvar som vi kan hålla inne med om vi skulle vara missnöjda med jobbet. Är det ett vanligt upplägg?
Upplägget är inte ok för dig. Vad händer om hantverkaren bara hinner jobba 1 dag första veckan pga strul hos andra kunder? Då kommer du betala ett stort belopp utan att ha fått något för det. Se till att koppla denna första delbetalning till något färdigställt moment.
Att tex säga att du betalar X % av totalen när huset är klart för målning är ett bra upplägg. Lätt att konstatera att målet är nått, lätt att lämna över till en annan hantverkare som slutför arbetet om det skulle behövas.
Skaffa dig en bättre förståelse för hur mycket tid som kommer användas i de olika delmomenten och gör en uppdelning kopplad till det (kanske inte alltid lätt om det är fast pris!). Kanske kan du koppla en första delbetalning till endast materialet om det levereras i en klump vid arbetets start.
AdActa nämde en summa kring 25-30k som ok att vänta med till arbetet är klart. Utan att veta vad totalpriset är låter det som en lägstanivå att hålla kvar tills arbetet är helt klart och godkänt av er.
Sen måste man ju tänka på att dom som då är snickare eller annan typ av huvudentrepenör (som jag fattar att vissa här brukar fungera som) också har ett ekonomiskt ansvar inför varje UE dom tar in och vid ett längre projekt så kanske då UE vill köra efter en betalningsplan där totalsumman delas upp på antal månader projektet pågår minus tex 10% som faktureras efter godkänd besiktning. Alltså, UE fakturerar byggaren, byggaren vill ju då ha så mycket som möjligt av kunden så det finns pengar att betala UE och då är det ju inget konstigt med att byggaren har kortare tid än 30 dgr på sin faktura för i regel så har väl UE 30 dgr på mot byggaren.
Nu kanske sånt ordnar sig enkelt om projektet inte är grymt kostsamt men det finns ju projekt där UE har större kostnader som ska faktureras än vad byggaren har och då när det också är fler UE som vill ha pengar så kan det gnaga en del på byggarens ekonomi om den då inte får in pengar i tid.
Får inte UE pengar så kanske inte UE vill fortsätta och då sitter byggaren i klistret från två håll, arg kund som inte får färdigt och arg UE som inte får pengar.
Det ska ju inte vara så att hantverkare ska behöva ta lån för att göra ett jobb, det är kundens problem.
Ett annat exempel är på dom villor jag varit med och installerat i så har delbetalningarna varit delade i tre delar, första tredjedelen när alla rör och dosor kommit på plats, andra tredjedelen när tråd och apparater är på plats och sista tredjedelen minus 10% i samband med besiktning och sista 10% när eventuella anmärkningar är avbockade eller om man kommit undan anmärkningar betalas det direkt efter besiktning. Eventuella ÄTA under projektets gång rullande.
Nu kanske sånt ordnar sig enkelt om projektet inte är grymt kostsamt men det finns ju projekt där UE har större kostnader som ska faktureras än vad byggaren har och då när det också är fler UE som vill ha pengar så kan det gnaga en del på byggarens ekonomi om den då inte får in pengar i tid.
Får inte UE pengar så kanske inte UE vill fortsätta och då sitter byggaren i klistret från två håll, arg kund som inte får färdigt och arg UE som inte får pengar.
Det ska ju inte vara så att hantverkare ska behöva ta lån för att göra ett jobb, det är kundens problem.
Ett annat exempel är på dom villor jag varit med och installerat i så har delbetalningarna varit delade i tre delar, första tredjedelen när alla rör och dosor kommit på plats, andra tredjedelen när tråd och apparater är på plats och sista tredjedelen minus 10% i samband med besiktning och sista 10% när eventuella anmärkningar är avbockade eller om man kommit undan anmärkningar betalas det direkt efter besiktning. Eventuella ÄTA under projektets gång rullande.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ta inte saker och ting så väldigt personligt Mathias...MathiasS skrev:Jag tycker du läser inläggen som fan läser bibeln Paul, och det gör du gärna i denna typ av trådar tyvärr.
Det är inget konstigt att göra en delbetalning om den är kopplad till en tydlig delleverans eller kanske materialleverans.
Den som kräver att få betalt för saker är oseriös tycker jag, det finns inget bra skäl till det i normalfallet. Undantag finns säkert, som Rrrr beskriver.
När det gäller pengar så är det "trust no one" som gäller, oavsett om man har med privatpersoner eller företag att göra. Har inget med just hantverkare att göra. Jag skulle kunna diskutera betalningsplanstrategi från ett företagarperspektiv också, men det känns som ett ämne för ett annat forum.
Jag tycker du har helt rätt i det du skriver och mitt inlägg du citerar är egentligen ganska ointressant då det bara är ett konstaterande av min personliga åsikt överlag och den är inte riktad mot någon eller något just i denna tråden...
Överlag är det nämligen väldigt mycket snack om att man aldrig ska betala hantverkaren något alls förrän allt är färdigt och godkänt...
Jag tycker det är väldigt logiskt som du själv skriver att man vid större arbeten tar betalt efter delmål och inte några fasta procentsatser bara...
Personligen föredrar jag att leverera både material och arbete innan jag begär betalning för hela kakan på en gång...
Känns kunden oseriös och det luktar dålig betalningsförmåga så avstår jag hellre att ta mig an projektet än riskera hamna i en situation som sällan blir speciellt rolig för någon part...
Klicka här för att svara