@
Frerider Frerider skrev:
Du kan ha otur o dö närsom med😉
Hoppas verkligen ändå att risken att ett litet vvs-företag (med begränsad kreditvärdighet och litet kapital) går i konkurs är större än risken/sannolikheten för det du nämner...... 😱

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Tycker nog rent spontant att om pumpen skall förbetalas och du ska ta emot den och förvara den innan installationen samt tillverkaren lämna garantin varför ska då vvs företaget kunna göra något som helst påslag på priset ?

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Frerider
@ @ndreas skrev:
Hoppas verkligen ändå att risken att ett litet vvs-företag (med begränsad kreditvärdighet och litet kapital) går i konkurs är större än risken/sannolikheten för det du nämner...... 😱
Tycker det är synd att det alltid ska målas upp en dyster bild här på BH!

• Gilla
  • Wow
Skogochmark och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket pengar rör det sig om?

Aldrig.
Låter att dom ha dåligt med kapital.
I bolaget.

• Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle acceptera att betala motsvarande värdet på pumpen när den levererats till dig. Dvs, om de vill ha betalt i förskott så får de leverera motsvarande värde till dig. Det tycker jag är ok och fair.

• Gilla
Karl75 och 3 till
  • Laddar…
Om det var plank eller tegel eller andra döda ting skulle jag kunna betala när grejjorna ligger hos mig, men när det rör sig om en värmepump eller liknande skulle jag inte betalat förrens den var installerad och driftsatt fullt fungerande.
Betalar du finns risk att du hamnar sist i kön.
/W

• Gilla
  • Älska
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Står det inget om förskott i avtalet behöver du inte betala i förväg. Huvudregeln är att du betalar när jobbet är utfört (konsumenttjänstlagen 41 §), och för en vara tidigast när den hålls tillgänglig för dig (konsumentköplagen 7 kap. 2 §).

Vill du ändå betala mer än hälften nu, gör det med kreditkort eller mot faktura via ett faktureringsbolag. Då skyddas du av konsumentkreditlagen: går företaget i konkurs innan pumpen är installerad kan du ställa samma krav på banken eller kreditgivaren som mot konkursboet. Swish eller banköverföring ger inte det skyddet.

• Gilla
  • Älska
Svensson 1500 och 3 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Hur mycket pengar rör det sig om?
Tror så runt 100.000, vet inte om det blir bara pumpen.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
U usamazf skrev:
Står det inget om förskott i avtalet behöver du inte betala i förväg. Huvudregeln är att du betalar när jobbet är utfört (konsumenttjänstlagen 41 §), och för en vara tidigast när den hålls tillgänglig för dig (konsumentköplagen 7 kap. 2 §).

Vill du ändå betala mer än hälften nu, gör det med kreditkort eller mot faktura via ett faktureringsbolag. Då skyddas du av konsumentkreditlagen: går företaget i konkurs innan pumpen är installerad kan du ställa samma krav på banken eller kreditgivaren som mot konkursboet. Swish eller banköverföring ger inte det skyddet.
Åh, bra tips!

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Aldrig.
Låter att dom ha dåligt med kapital.
I bolaget.
De fick fler installationer och därför skulle det blir så med betala i förväg. Men han visste inte säkert.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Jag hade velat beställa pumpen själv och få den levererad till mig själv i så fall. Hade antagligen blivit billigare också eftersom rörmokaren inte kan lägga på några ytterligare kostnader...
Och samtidigt så missar du företagets inköpsrabatter (då de antagligen köper betydligt fler värmepumpar än dig) och du missar att företaget tar garantiansvaret för både värmepumpen och arbetet. Så i efterhand kan det vara en ytterst dålig idé (om pumpen skulle strula)

• Gilla
Maria W.
  • Laddar…
M Maria W. skrev:
Hej! Har beställt ett nytt värmesystem hos ett lokalt företag. De lovade att installera det innan vintern så det finns några veckor kvar. Kontaktade de med frågan när de skulle börja och de kom en dag och jobbade med Elen. Då de har fler som har beställt nytt system, frågade rörmokaren om vi kunde betala materialet i förväg. Jag har gjort det tidigare men det var med takpannor och de fanns på min tomt. Nu finns pumpen hos dem och trots att de är duktiga i sitt jobb känns det att de har svårt med planeringen. Vad gör jag, betalar jag i förväg, det är mer än hälften.
Gör inte det!
Köp det själv isf o ställ det hos dig

• Gilla
Maria W. och 1 till
  • Laddar…
Bytte bergvärmepumpen 2009 och det var inget snack om förskott. Värmepumpen levererades direkt från fabrik till utanför garaget. Blev plötslig minusgrader så jag blev rädd att något skulle frys sönder. Han kom direkt så vi fixade in den i varmgaraget.

2 veckor senare ersattes den gamla värmepumpen. Vi gjorde upp att han skrev ut fakturan hemma hos oss och jag betalade den direkt när den var driftsatt, vilket jag tyckte var en smidig lösning.

Tycker inte ni skall betala förskott då de i regel har rätt bra avtal själva med tillverkare. Speciellt de som är auktoriserade av de stora tillverkarna så de själva inte ligger ute med stora summor. Dvs i regel bra betalningsvillkor med tillverkaren

I mitt fall ett enmansföretag + gymnasie praktikant. Värmepumpen går fortfarande utan problem 17 år senare.

ROT avdraget var på den tiden 15% schablon på fakturan ok med SKV (30% om man samtidigt borrade , men det var redan gjort på 90 talet) Vad som gäller idag vet jag inte ?

Kolla här: https://www.skatteverket.se/foretag...agsinformation.4.35c34f651660af3747c1ad6.html

Samt www.merinfo.se där ser man ifall de har någon anmärkning.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Maria W. och 1 till
  • Laddar…
Ta en kreditupplysning. Kolla först på tex allabolag. Ser det dåligt ut redan för tex flera eller stora förlustår i litet bolag så är det en stor varning. Syns inget tydligt köp en riktig kostar inte mycket. Finns det betlanibgsanmärkningsr andöknibgsr mm betsla inte förskott.
Om det set bra ut begär rabtt på den del de vill ha förskott. Begär minst 5% rabatt. Vägrar dom det så har de inget äkta behov av förskottet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.