45 085 läst ·
177 svar
45k läst
177 svar
Betala direkt eller vänta till sista betalningdag?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Absolut, men nu var det privatpersoner det gällde.Krille4 skrev:En mycket stor del av Sveriges företag skulle få likviditetsproblem om de började betala alla leverantörsfakturor omgående. Hela likviditetsplaneringen för de flesta företag bygger ju på att man utnyttjar kredittiderna från sina leverantörer för att i sin tur ge sina egna kunder kredittider.
/Krille
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Men jag förstår fortfarande inte varför man SKA ge 30 dagars kredit till alla kunder??
Observera att jag i nuläget gör det men funderar på att sänka till 20 eller 10 dagar.
Observera att jag i nuläget gör det men funderar på att sänka till 20 eller 10 dagar.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Räkningarna som kommer varje månad tycker jag ska förfallodag tidigast den 28de i månaden så man hinner få lön innan de ska betalas.
Fakturor som kommer när man beställt nåt så tycker jag minst 10dagar, inte alltid man hinner betala samma dag den dimper ner i lådan.
Men det värsta är fakturor som kommer med fakturadag satt en vecka innan den kommer, vad gör fakturorna under tiden?
Fakturor som kommer när man beställt nåt så tycker jag minst 10dagar, inte alltid man hinner betala samma dag den dimper ner i lådan.
Men det värsta är fakturor som kommer med fakturadag satt en vecka innan den kommer, vad gör fakturorna under tiden?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med om att de fakturor som kommer varje månad ska ha förfallodatum runt den sista varje månad, detta är också fallet i de flesta fall. Eller? I alla fall på mina.mehe skrev:Räkningarna som kommer varje månad tycker jag ska förfallodag tidigast den 28de i månaden så man hinner få lön innan de ska betalas.
Jag har aldrig heller förstått varför folk väntar så länge med att fakturera.
Vi skriver alltid morgondagens datum på fakturorna och skickar dom omgående, fakturorna bör alltså komma fram på utskriftsdatumet eller senast dagen efter.
Inte alls märkligt om man nu skall vänta ett par månader innan fakturan kommer, sen när den väl dyker upp så är det panik att betala!cecar33 skrev:
Det handlar inte om att ge någon kredit om du väljer att ta betalt via faktura får man ju också följa det regelverket.hantverkare1 skrev:
Läste du länken från Caesar(http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/sa-raknar-du-ut-drojsmalsrantan-360888) ?
Om du inte gillar att du måste praktiskt sett få kunden skriva på ett avtal med kortare 30 dagar innan så välj ett annat betalningssätt, du kan ju ta med en portabel kortläsare. ( Bosch service kör tex med det när de kommer ut och lagar i hemmet)
Så det har ingenting med att ge någon nån kredit, utan följa gällande regler.
Paul-Staffanstorp skrev:Folk som anlitar hantverkare reser sällan bort under tiden och oavsett så handlar ju allting om kommunikation.
Men tro inte fler hantverkare kommer att ställa upp på att skriva 30 dagar när det här diskuteras så löjliga principer så att man minsann ska dra det till sin spets och betala på den 30e dagen för att hantisen varit juste och skrivit 30 dagar... herrejisses...
Som sagt, i jobbet inom industri accepteras i princip inte något under 60 dagar, så jag tycker fortfarande att 30 dagar är helt normalt. Som jämförelse kan man ju tänka på att hantverkaren kan köra runt i en ny bil, bestående av delar som jag ej fått betalt för ännu!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om du läser din egen länk så handlar det om räntor.ribbones skrev:Det handlar inte om att ge någon kredit om du väljer att ta betalt via faktura får man ju också följa det regelverket.
Läste du länken från Caesar([länk]) ?
Om du inte gillar att du måste praktiskt sett få kunden skriva på ett avtal med kortare 30 dagar innan så välj ett annat betalningssätt, du kan ju ta med en portabel kortläsare. ( Bosch service kör tex med det när de kommer ut och lagar i hemmet)
Så det har ingenting med att ge någon nån kredit, utan följa gällande regler.
Har inget avtalats skall man betala vid anmodan, ränta kan däremot inte debiteras förrän efter 30 dagar.
Det var på gång ett förbud mot faktureringsavgifter några år sedan men avslogs.Andy78 skrev:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...d-mot-faktureringsavgifte_GY02C367/?text=true
Eftersom du inte får påföra dröjsmålsränta så kostar det inget att vänta till dag 30 oavsett vad som står på fakturan. ( inget annat avtalas innan)hantverkare1 skrev: