Krille4 skrev:
En mycket stor del av Sveriges företag skulle få likviditetsproblem om de började betala alla leverantörsfakturor omgående. Hela likviditetsplaneringen för de flesta företag bygger ju på att man utnyttjar kredittiderna från sina leverantörer för att i sin tur ge sina egna kunder kredittider.

/Krille
Absolut, men nu var det privatpersoner det gällde.

K
hantverkare1 skrev:
Absolut, men nu var det privatpersoner det gällde.
Det är möjligt jag missförstår? Ett företag som får krediter från sina leverantörer borde väl utan problem kunna ge sina kunder krediter oavsett om de är privatpersoner eller inte?

/Krille

Krille4 skrev:
Det är möjligt jag missförstår? Ett företag som får krediter från sina leverantörer borde väl utan problem kunna ge sina kunder krediter oavsett om de är privatpersoner eller inte?

/Krille
Naturligtvis, jag som krånglade till det i huvudet

Men jag förstår fortfarande inte varför man SKA ge 30 dagars kredit till alla kunder??

Observera att jag i nuläget gör det men funderar på att sänka till 20 eller 10 dagar.

Det SKA man inte heller. Man ska försöka ge så kort kredit som möjligt.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det SKA man inte heller. Man ska försöka ge så kort kredit som möjligt.
Det var ju det jag menade men alla var helt plötsligt emot mig och skulle ha 30 dagar, annars var det oseriöst och ett tecken på likviditetsproblem.

• Gilla
Tiofingers-Perra och 1 till
  • Laddar…
Räkningarna som kommer varje månad tycker jag ska förfallodag tidigast den 28de i månaden så man hinner få lön innan de ska betalas.

Fakturor som kommer när man beställt nåt så tycker jag minst 10dagar, inte alltid man hinner betala samma dag den dimper ner i lådan.

Men det värsta är fakturor som kommer med fakturadag satt en vecka innan den kommer, vad gör fakturorna under tiden?

mehe skrev:
Räkningarna som kommer varje månad tycker jag ska förfallodag tidigast den 28de i månaden så man hinner få lön innan de ska betalas.

Fakturor som kommer när man beställt nåt så tycker jag minst 10dagar, inte alltid man hinner betala samma dag den dimper ner i lådan.

Men det värsta är fakturor som kommer med fakturadag satt en vecka innan den kommer, vad gör fakturorna under tiden?
Håller med om att de fakturor som kommer varje månad ska ha förfallodatum runt den sista varje månad, detta är också fallet i de flesta fall. Eller? I alla fall på mina.

Jag har aldrig heller förstått varför folk väntar så länge med att fakturera.

Vi skriver alltid morgondagens datum på fakturorna och skickar dom omgående, fakturorna bör alltså komma fram på utskriftsdatumet eller senast dagen efter.

hantverkare1 skrev:
Det var ju det jag menade men alla var helt plötsligt emot mig och skulle ha 30 dagar, annars var det oseriöst och ett tecken på likviditetsproblem.
Ja det håller iaf inte jag med om.

cecar33 skrev:
Det var en märklig förklaring, eller reser du alltid bort beroende på når det dimper ner en räkning hemma hos dig. Dessutom när det gäller betalning för något du beställt och accepterat betalnings tiden efter avslutat och godkänt arbete.
Inte alls märkligt om man nu skall vänta ett par månader innan fakturan kommer, sen när den väl dyker upp så är det panik att betala!

hantverkare1 skrev:
Det handlar inte om att ge någon kredit om du väljer att ta betalt via faktura får man ju också följa det regelverket.
Läste du länken från Caesar(http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/sa-raknar-du-ut-drojsmalsrantan-360888) ?

Om du inte gillar att du måste praktiskt sett få kunden skriva på ett avtal med kortare 30 dagar innan så välj ett annat betalningssätt, du kan ju ta med en portabel kortläsare. ( Bosch service kör tex med det när de kommer ut och lagar i hemmet)

Så det har ingenting med att ge någon nån kredit, utan följa gällande regler.

Paul-Staffanstorp skrev:
Folk som anlitar hantverkare reser sällan bort under tiden och oavsett så handlar ju allting om kommunikation.

Men tro inte fler hantverkare kommer att ställa upp på att skriva 30 dagar när det här diskuteras så löjliga principer så att man minsann ska dra det till sin spets och betala på den 30e dagen för att hantisen varit juste och skrivit 30 dagar... herrejisses...

Som sagt, i jobbet inom industri accepteras i princip inte något under 60 dagar, så jag tycker fortfarande att 30 dagar är helt normalt. Som jämförelse kan man ju tänka på att hantverkaren kan köra runt i en ny bil, bestående av delar som jag ej fått betalt för ännu!

ribbones skrev:
Det handlar inte om att ge någon kredit om du väljer att ta betalt via faktura får man ju också följa det regelverket.
Läste du länken från Caesar([länk]) ?

Om du inte gillar att du måste praktiskt sett få kunden skriva på ett avtal med kortare 30 dagar innan så välj ett annat betalningssätt, du kan ju ta med en portabel kortläsare. ( Bosch service kör tex med det när de kommer ut och lagar i hemmet)

Så det har ingenting med att ge någon nån kredit, utan följa gällande regler.
Om du läser din egen länk så handlar det om räntor.

Har inget avtalats skall man betala vid anmodan, ränta kan däremot inte debiteras förrän efter 30 dagar.

M
hantverkare1 skrev:
Om du läser din egen länk så handlar det om räntor.

Har inget avtalats skall man betala vid anmodan, ränta kan däremot inte debiteras förrän efter 30 dagar.
Eftersom du inte får påföra dröjsmålsränta så kostar det inget att vänta till dag 30 oavsett vad som står på fakturan. ( inget annat avtalas innan)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.