Ser fint och enhetligt ut nu, ni ska vara nöjda.

Tack för all feedback! Det stämmer att diskhon inte kom centrerad under fönstret. Det är något vi har tryckt på hårt att den ska vara så det kommer dom att få göra om. Så här ser det ut med en bild rakt framifrån. Diskhon skulle behöva flyttas 1,5cm till vänster. Antar att de får byta ut hela bänkskivan :-(

• Kök med diskbänk ej centrerad under fönstret, vita kakelplattor på väggen och grå bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänkte att bilden "ljög" och jag skulle tycka det är Ok om hon sitter i mitten av bänkskåpet.
Jag reagerar mera om den sitter snett i bänkskåp än att den inte linjerar med fönster med någon cm.
Och flyttar de den till vänster 1,5 cm så blir det också sämre linjering med väggkakel, men det är ert tycke och smak som ska avgöra.;)

Redigerat: Jag skulle acceptera detta, otrolig kapitalförstöring och även miljömässigt att byta skiva med underlimmad ho (ser ut som så) för att justera 1,5 cm. Knappast rimligt, men kanske någon kompensation istället från företaget.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Diskhon ser centrerad ut i bänkskåpet, lite svårt att se exakt.
Om den flyttas höger eller vänster så kommer det se rakt sett från fönstret och fel när man tittar på bänkskåpet och kanske inte få plats med avlopp.

Ska dom göra om så måste hela bänkskivan demonteras och bytas.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte att vi själva vet vad vi vill längre :) Jag ska gå dit och mäta under dagen så vet jag exakt vilka mått som gäller. Men jag kan säga redan nu att diskhon inte sitter centrerad i bänkskåpet. Sedan är jag osäker var mittpunkten i fönstret är någonstans.

Ber om ursäkt att vi är och petar i ett område du inte frågade om, men med den nya bilden ser det helt Ok ut.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Seriöst. Du ska bråka med entreprenören om att diskhon är off med 1,5 cm mot fönstret? Ni kommer inte märka detta när ni lever i huset.

Det är just såna här helt orimliga krav på entreprenörerna som gör att de måste ta i med extrem marginal till oss alla när de prissätter.

• Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
Det värsta är inte fadäsen med fönstret.....ser det inte ut som eldosorna sitter på olika höjd också?

Hur jag än tittar har jag svårt att störa mig på varken fönster eller bänkskåp linjering....svårt att se på bilderna förstås. Och, jag skulle tycka det är viktigare att det är rätt mot skåpet än mot fönstret.

Jag skulle nog föra upp detta på listan över fel men kanske låta den passera senare i utbyte mot något annat.

Har alltid jobbat hårt på att få saker med millimeterpassning när jag bygger själv och det känns skitviktigt när man är mitt inne i det, men två veckor senare ser man inte små fel ens om man försöker.....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hon ser rätt centrerad ut i stommen, det är där du ska mäta, man utgår ju från bänkstommen och inte fönstret annars blir det ju fel, fönsret sitter ju där det sitter.

tommib
C chokonanana skrev:
Tack för all feedback! Det stämmer att diskhon inte kom centrerad under fönstret. Det är något vi har tryckt på hårt att den ska vara så det kommer dom att få göra om. Så här ser det ut med en bild rakt framifrån. Diskhon skulle behöva flyttas 1,5cm till vänster. Antar att de får byta ut hela bänkskivan :(
Jag tror, med betoning på tror, att det är en sån sak som kommer anses som oskälig att göra med hänsyn till kostnaden. Du kommer få leva med att hon är där den är om du inte tar kostnaden själv. Däremot kan du ev använda det som argument när du förhandlar om annat.

ecb182 ecb182 skrev:
Det är just såna här helt orimliga krav på entreprenörerna som gör att de måste ta i med extrem marginal till oss alla när de prissätter.
Nja. Det är inte orimligt om det är specificerat exakt i ritningen var saker ska vara i förhållande till varandra. Om måttet är angivet i millimeter förväntar jag mig millimeterprecision i ett nybygge. I detta fall var det troligen inte specificerat hur saker skulle utföras. Problemet är att det helt enkelt är så många detaljer att tänka på i ett husbygge att man inte kommer få med alla och för att det inte ska ta dubbelt så lång tid med alla frågor så löser entreprenören det som de tror blir bäst. Tyvärr stämmer inte alltid detta med kundens önskemål.

Ok! Nu har jag mätt. Mätt utifrån bänkskåpet så är det 15,2cm från vänster sida till diskhon och 12,2 cm ifrån högersida till diskhon.

Diskhon skulle alltså behövas flyttas 1,5cm till vänster för att hamna i mitten av bänkskåpet. Och detsamma gäller placeringen mot fönstret. Mittpunkten på fönstret är där fästet är monterat på fönstret. Genom att flytta diskhon 1,5cm till vänster så hamnar den i mitten av bänkskåpet och även i mitten av fönstret.

Jag håller med om att det är löjligt att bråka om 1,5cm. Men nu har vi suttit med Vedum och ritat in det så. Och arkitekterna hos husleverantören har flyttat fönstret för att det ska bli korrekt. Och nu när allt monteras så har entreprenaden satt bänkskivan 1,5cm ifrån center av bänkskåpet. Varför har vi ens lagt ner så mycket tid på att få allt rätt då?

Jag instämmer också att vi kan leva med det men då får de betala ut kompensation eller liknande. Tyvärr finns det ett till fel på sista bilden som ingen har märkt.. fönster-bänkskivan sticker ut en hel cm på höger sida medan den är kant i kant till vänster :(

Sedan får man inte glömma att det är nyproduktion. Vi har bara en entreprenad. Det är alltså samma entreprenad som har monterat hela huset som också monterar köket. Det går inte att skylla på att någon annan monterat något fel.

Redigerat:
Bowser
Kan ju vara så att dem på fabriken satte fönstret fel i väggen med 5mm... bänskivan tillverkades fel med 5mm och entreprenören monterade köket fel med 5mm...
5mm bör ju ligga inom felmarginalen.
Behöver inte enbart vara entreprenören som "felat"

Sen håller jag med övriga att 15mm är orimligt att klaga på.

Edit: förtydligade lite i texten

Redigerat:
C chokonanana skrev:
Tack för all feedback! Det stämmer att diskhon inte kom centrerad under fönstret. Det är något vi har tryckt på hårt att den ska vara så det kommer dom att få göra om. Så här ser det ut med en bild rakt framifrån. Diskhon skulle behöva flyttas 1,5cm till vänster. Antar att de får byta ut hela bänkskivan :(
För 1,5 cm hade jag påtalat problemet, diskuterat fram och åter och sedan, av mitt goda hjärta, gått med på att låta det vara och i stället få kompensation. För den hade jag bokat massage. Eller en god middag på mysig krog. Eller hostat in slantarna i något annat till bygget.

Det är svårt att tro att de 1,5 cm syns när köket är inrett och kanske kan ni som bor där leva lyckliga ändå

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Skulle ni (som har lite sinne för design) vara nöjda med det här?
Ja, om du ber om der så...
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt att vi är och petar i ett område du inte frågade om, men med den nya bilden ser det helt Ok ut.
Nja, ser lika illa ut i mina ögon!
Varför sätta kakel ända upp till taket, fyller det någon som helst funktion?
Kakel i kök har man ju mest för att få en tålig väggyta som tål fettstänk och är lätt att göra ren, främst runt spisen.
.

Men upp till taket?
I mina ögon ger det mest intryck av en obduktionssal :cry:

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.