Hej!

Jag håller på och bygger bänkar på balkongen, där jag vill att sittytan ska gå att lyfta upp för att komma åt utrymmet i bänkarna. Bänkarna står dels ganska nära fasaden (några centimeter till godo), och dels är det ett fönsterbleck som är lite i vägen för "locken" på bänkarna när en fäller upp dem. Därför är jag på jakt efter ett gångjärn med förskjutning, men tycker mig inte hitta det jag söker riktigt.

Jag söker därför ett gångjärn eller beslag som tillåter mig att vika upp locken, men gör detta med en sidoförflyttning (så att de åker från fasaden när man viker upp dem).

Det jag hittat som känns lämpligt är beslaget på bilden nedan. Bilden har jag lånat från Specialbeslag.se, som kallar beslaget för "Klaffgångjärn". Just detta är dock för inomhusbruk (överskåp), och lämpar sig därför inte att ha på balkongen. Jag gillar att dessa beslag har fjädrar, vilket gör att det går lite lättare att öppna locket, dessutom känns det väldigt elegant och sofistikerat :)

Har ni något förslag på den typ av beslag jag är ute efter? Jag bifogar även en bild på bänkarna (ej helt färdigställda än).

• Klaffgångjärn med fjädrar avsedda för överskåp, lämpar sig inte för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställda träbänkar på en balkong, med lyftbart lock nära husfasaden och under ett fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag hade istället haft den bakersta brädan fast och de tre yttre som öppningsbart lock.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Men om klaffbeslaget är galvaniserat/elförzinkat kommer det att hålla lääänge under locken.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.