Hur hade ni beskärt denna?


Närbild på buskstam och grenar med unga blad, knoppar och grönt band, mot suddig grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sak att betänka här: klipp i JAS för att hämma tillväxt, klipp på vårvintern för att stimulera tillväxt. Jag skulle gjort dessa ingrepp någon gång i mars-april.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En sak att betänka här: klipp i JAS för att hämma tillväxt, klipp på vårvintern för att stimulera tillväxt. Jag skulle gjort dessa ingrepp någon gång i mars-april.
Även om det är för att klippa konkurrerande stammar? Vi vill att de växer snabbt på höjden. Hade du ändå gjort det i mars-april?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Hur hade ni beskärt denna?


[bild]
Om det är en nyplanterad sak:

Trädgren med små blad, flera grenar och märkningar eller klistermärken applicerade på stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är en nyplanterad sak:

[bild]
Tack! Varför så långt ut på vissa? Håller du med om att det är bättre att kapa tidigast i mars?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Tack! Varför så långt ut på vissa? Håller du med om att det är bättre att kapa tidigast i mars?
Tänker att på de smala grenarna vill du lämna lite grenlängd så att du har många knoppar som det kan slå ut flera sidogrenar på så att du får en tät häck. Vad gäller den tjockare grenen så är det ett konkurrentskott så där vill du helt avlägsna det så att huvudstammen vinner.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att på de smala grenarna vill du lämna lite grenlängd så att du har många knoppar som det kan slå ut flera sidogrenar på så att du får en tät häck. Vad gäller den tjockare grenen så är det ett konkurrentskott så där vill du helt avlägsna det så att huvudstammen vinner.
Visst är det endast tjockleken som avgör om det är ett ”konkurrentskott” eller tittar du på något mer?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Visst är det endast tjockleken som avgör om det är ett ”konkurrentskott” eller tittar du på något mer?
Det är bara tjockleken. (Sen finns det ju det som heter apikal dominans också, att skott längst upp tenderar att suppressa tillväxten hos andra grenar längre ned. Men då är de oftast också mer svagväxande och alltså tunnare.)
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara tjockleken. (Sen finns det ju det som heter apikal dominans också, att skott längst upp tenderar att suppressa tillväxten hos andra grenar längre ned. Men då är de oftast också mer svagväxande och alltså tunnare.)
Vad tycker du om att vänta med den här typen av beskärning till mars?
 
B Bond Vagabond skrev:
Även om det är för att klippa konkurrerande stammar? Vi vill att de växer snabbt på höjden. Hade du ändå gjort det i mars-april?
Just nu ägnar sig träden inte så mycket åt vegetativ tillväxt. Snarare använder de sitt löverk som de satt under våren för att samla energi som de under hösten drar ner i rotsystemet. De olika stammarna kommer inte "konkurrera" just nu eftersom jobbet inte är tillväxt. Klipper man på vårvintern innan saven stiger som kommer de kvarvarande stammarna att få en rejäl skjuts av den samlade energin när växten strävar efter att sätta ett nytt lövverk som motsvarar fjolårets, samt är i balans med rötterna.

Av denna anledning kommer jag klippa mina överväxta äppelträd nu, blir betydligt färre vattenskott än om det görs på våren :)
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Just nu ägnar sig träden inte så mycket åt vegetativ tillväxt. Snarare använder de sitt löverk som de satt under våren för att samla energi som de under hösten drar ner i rotsystemet. De olika stammarna kommer inte "konkurrera" just nu eftersom jobbet inte är tillväxt. Klipper man på vårvintern innan saven stiger som kommer de kvarvarande stammarna att få en rejäl skjuts av den samlade energin när växten strävar efter att sätta ett nytt lövverk som motsvarar fjolårets, samt är i balans med rötterna.

Av denna anledning kommer jag klippa mina överväxta äppelträd nu, blir betydligt färre vattenskott än om det görs på våren :)
Aha intressant. Då som i vårt fall, där vi vill att växterna växer snabbt, så låter det som att det är mer fördelaktigt att vänta till vårvintern med att beskära konkurrerande stammar?
 
Jag skulle köra i vår!
 
S Staffan-N skrev:
Jag skulle köra i vår!
Man ska inte klippa avenbok förrän framåt midsommar eftersom de blöder väldigt mycket om man klipper tidigare under våren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.