8 278 läst ·
77 svar
8k läst
77 svar
Beskära "stam" på avenbokväxter?
Även om det är för att klippa konkurrerande stammar? Vi vill att de växer snabbt på höjden. Hade du ändå gjort det i mars-april?S Staffan-N skrev:
Tänker att på de smala grenarna vill du lämna lite grenlängd så att du har många knoppar som det kan slå ut flera sidogrenar på så att du får en tät häck. Vad gäller den tjockare grenen så är det ett konkurrentskott så där vill du helt avlägsna det så att huvudstammen vinner.B Bond Vagabond skrev:
Visst är det endast tjockleken som avgör om det är ett ”konkurrentskott” eller tittar du på något mer?Claes Sörmland skrev:
Det är bara tjockleken. (Sen finns det ju det som heter apikal dominans också, att skott längst upp tenderar att suppressa tillväxten hos andra grenar längre ned. Men då är de oftast också mer svagväxande och alltså tunnare.)B Bond Vagabond skrev:
Vad tycker du om att vänta med den här typen av beskärning till mars?Claes Sörmland skrev:
Just nu ägnar sig träden inte så mycket åt vegetativ tillväxt. Snarare använder de sitt löverk som de satt under våren för att samla energi som de under hösten drar ner i rotsystemet. De olika stammarna kommer inte "konkurrera" just nu eftersom jobbet inte är tillväxt. Klipper man på vårvintern innan saven stiger som kommer de kvarvarande stammarna att få en rejäl skjuts av den samlade energin när växten strävar efter att sätta ett nytt lövverk som motsvarar fjolårets, samt är i balans med rötterna.B Bond Vagabond skrev:
Av denna anledning kommer jag klippa mina överväxta äppelträd nu, blir betydligt färre vattenskott än om det görs på våren
Aha intressant. Då som i vårt fall, där vi vill att växterna växer snabbt, så låter det som att det är mer fördelaktigt att vänta till vårvintern med att beskära konkurrerande stammar?S Staffan-N skrev:Just nu ägnar sig träden inte så mycket åt vegetativ tillväxt. Snarare använder de sitt löverk som de satt under våren för att samla energi som de under hösten drar ner i rotsystemet. De olika stammarna kommer inte "konkurrera" just nu eftersom jobbet inte är tillväxt. Klipper man på vårvintern innan saven stiger som kommer de kvarvarande stammarna att få en rejäl skjuts av den samlade energin när växten strävar efter att sätta ett nytt lövverk som motsvarar fjolårets, samt är i balans med rötterna.
Av denna anledning kommer jag klippa mina överväxta äppelträd nu, blir betydligt färre vattenskott än om det görs på våren![]()
@Claes Sörmland @Staffan-N vad säger ni, beskära konkurrerande stammar nu eller tidig vår för att optimera tillväxt på höjden?