Undrar om man ska beskära detta plommonträd i maj månad eller i november månad. Det liknar mer en buske många grenar spretar, månad sedan plantering. Behov av tips från experter hur jag ska göra?
Lite tips och råd tack.
MVH: R.B
Lite tips och råd tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVH: R.B
Nej, det är jul-september perioden som är vettigast.
Hittade detta från 2009
Svar: Helst ska stenfruktsträd, somplommon, persika och körsbär, intebeskäras alls. De savar mycket på våren och kan därför ta mycket skada av beskärning, t o m ”blöda ihjäl”. Det enda ni behöver göra är att ta bort döda grenar, grenar som växer inåt i trädet och toppa långa, rankiga skott. Mer behövs inte.
Svar: Helst ska stenfruktsträd, somplommon, persika och körsbär, intebeskäras alls. De savar mycket på våren och kan därför ta mycket skada av beskärning, t o m ”blöda ihjäl”. Det enda ni behöver göra är att ta bort döda grenar, grenar som växer inåt i trädet och toppa långa, rankiga skott. Mer behövs inte.
Alla träd behöver uppbyggnadsbeskäras. Det görs helst på våren. Du vill ha ett bra och hållbart träd med bra grenvinklar och väl placerade grenar. Ta in en som kan det där, det har du igen sen.
Jag tycker att man ska ha en genomgående stam.
Jag tycker att man ska ha en genomgående stam.
Det brukar rekommenderas att klippa dem för att få vettig form när de är små, men sedan helst inte alls. I den mån de ska klippas bör det göras under sommaren.
Klicka här för att svara