A
Undrar om man ska beskära detta plommonträd i maj månad eller i november månad. Det liknar mer en buske många grenar spretar, månad sedan plantering. Behov av tips från experter hur jag ska göra?
Lite tips och råd tack.

Unge plommonträd med många grenar i grästrädgård med barktäckt rotområde, behov av beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungt plommonträd med många grenar i trädgård, behöver beskärningstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH: R.B

Nej, det är jul-september perioden som är vettigast.

A
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är jul-september perioden som är vettigast.
Då vet jag när det ska beskäras. Några tips hur jag ska beskära?

Volvo v70 skrev:
Då vet jag när det ska beskäras. Några tips hur jag ska beskära?
I min trädgårdsbok står det att de inte ska beskäras alls. Den är visserligen från 80-talet. Ej heller päron. Har dock beskurit mitt plomon utan problem. Har dock inget tips, utan kört på känn.

Hittade detta från 2009
Svar: Helst ska stenfruktsträd, somplommon, persika och körsbär, intebeskäras alls. De savar mycket på våren och kan därför ta mycket skada av beskärning, t o m ”blöda ihjäl”. Det enda ni behöver göra är att ta bort döda grenar, grenar som växer inåt i trädet och toppa långa, rankiga skott. Mer behövs inte.

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
A
Tack så mycket för inputen.

Alla träd behöver uppbyggnadsbeskäras. Det görs helst på våren. Du vill ha ett bra och hållbart träd med bra grenvinklar och väl placerade grenar. Ta in en som kan det där, det har du igen sen.
Jag tycker att man ska ha en genomgående stam.

Det brukar rekommenderas att klippa dem för att få vettig form när de är små, men sedan helst inte alls. I den mån de ska klippas bör det göras under sommaren.

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar rekommenderas att klippa dem för att få vettig form när de är små, men sedan helst inte alls. I den mån de ska klippas bör det göras under sommaren.
Vårvinterbeskärning fungerar hur bra som helst för plommon, om man beskär dem som de ska beskäras.

• Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.