Hej!

Just flyttat till hus och köpt av en äldre kvinna som bott här sen det byggdes. På senare tid har växterna tagit över gården, i detta fall är en utav äppelträdets kvistar ända in i fönster och fasad.

Hur ska man göra kapa kvistarna för att inte skada/döda trädet?

• Äppelträd med långa grenar som sträcker sig mot ett hus, övervuxna med löv och närliggande grönska på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S Stooorn skrev:
Hur ska man göra kapa kvistarna för att inte skada/döda trädet?
Svårt att se på en bild, men risken är att det är för sent att göra vad som borde ha gjorts. Vilket innebär att svårighetsgraden ökar då man måste hitta bästa möjliga kompromisser. Själv skulle jag rekommendera att anlita ett proffs om du vill försöka göra det bästa av situationen.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Svårt att se på en bild, men risken är att det är för sent att göra vad som borde ha gjorts. Vilket innebär att svårighetsgraden ökar då man måste hitta bästa möjliga kompromisser. Själv skulle jag rekommendera att anlita ett proffs om du vill försöka göra det bästa av situationen.
Så mycket tid och pengar tänkte jag inte lägga på ett träd i det skicket. Tar bort dom kvistar som stör, sen är det en bonus om det överlever.

Äppelträd brukar klara ganska mycket men läs på om hur du minskar riskerna med att kapa bort grenar.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C
S Stooorn skrev:
Så mycket tid och pengar tänkte jag inte lägga på ett träd i det skicket. Tar bort dom kvistar som stör, sen är det en bonus om det överlever.
Ah, OK. Vad gäller de större grenarna, börja med att avlasta genom att fimpa dem några decimeter ut från stammen så att inte stammen skadas om de spjälkas av vikten vid kapning. Sen finkapar man i nivå med grenkragen, så träden får en chans att valla över snittet. Men är grenen för grov sluts inte skadan och det kommer in röta i snittytan som till slut gör att trädet ruttnar inifrån och blir ihåligt.

• Gilla
D9S4
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ah, OK. Vad gäller de större grenarna, börja med att avlasta genom att fimpa dem några decimeter ut från stammen så att inte stammen skadas om de spjälkas av vikten vid kapning. Sen finkapar man i nivå med grenkragen, så träden får en chans att valla över snittet. Men är grenen för grov sluts inte skadan och det kommer in röta i snittytan som till slut gör att trädet ruttnar inifrån och blir ihåligt.
Vilket dock kan ta låångt tid. Så länge trädet är i övrigt friskt, och man inte låter kronan bli för stor så att den sliter sönder trädet, kan äppelträd klara sig i princip hur länge som helst.

Äpple kan skäras in hårt och hållas litet med forsatt beskärning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
När det gäller sådana här träd måste man fundera på vad alternativet är. Visst, man misshandlar trädet om man skär tillbaka hårt, men då kan få ett träd i rätt storlek och som ger bra med frukt på bara ett par års sikt. Alternativet är att ta ner och sätta nytt, då kan det ta ett decennium att komma dit.

C
H hapazard skrev:
Vilket dock kan ta låångt tid. Så länge trädet är i övrigt friskt, och man inte låter kronan bli för stor så att den sliter sönder trädet, kan äppelträd klara sig i princip hur länge som helst.
Jo precis, så för de närmsta 20 åren spelar det troligen ingen roll 🙂

Trädet ser ut att redan ha blivit stympat så det blir nog svårt att få någon vacker form på det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Äppelträd är väldigt bra på att skjuta nya skott när man beskär, så jag tror inte det är nåt problem att beskära rätt hårt, men sen kommer det bli en del jobb de första åren att ta hand om de nya skotten och beskära dem så man får en bra form.

Vi var på Kiviks musteri för några år sen och de har en hel del som är beskurna som en rak stam med massor av smågrenar. Tänk dig en 3 meter hög "krona" som är ungefär 1 meter bred.

Den klassiska äppelträdsformen har man nästan helt övergett idag i kommersiella odlingar (för det är svårt att plocka). Nu beskär man träden så de står i raka rader och äpplena är på lämplig plockhöjd.

https://jordbruksverket.se/jordbruk...-effektiv-skord-for-apple-till-must-och-cider

Pelarträden de har i kommersiell odling brukar ha en annan grundstam än de man väljer för privata trädgårdar. Men visst borde det tåla rätt bra med beskärning. För att inte få alltför många vattenskott är det nog bra att dela upp beskärningen över ett par år.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är sant, annars får man för många vattenskott. Jag tänker att om man ska kapa stora grenar så gör man det först, utan att beskära nåt annat. Och sen året efter så tar man och rensar bland vattenskott och smågrenar (men man bör nog lämna åtminstone hälften av vad man hade kunnat ta, just för annars får man så mycket vattenskott att det riskerar vara mer att beskära nästa åt).

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det är sant, annars får man för många vattenskott. Jag tänker att om man ska kapa stora grenar så gör man det först, utan att beskära nåt annat. Och sen året efter så tar man och rensar bland vattenskott och smågrenar (men man bör nog lämna åtminstone hälften av vad man hade kunnat ta, just för annars får man så mycket vattenskott att det riskerar vara mer att beskära nästa åt).
Och - sommarbeskärning!

Nu föll det sig inte bättre än att vi hamnade på Österlen igen på årets semester (det var några år sen sist) så jag passade på att ta lite bilder på några av träden hos Kiviks musteri (det är fri entre till deras visningsodling).

Nu ska jag ju erkänna att jag inte vet i vilken utsträckning dessa eventuell är ympade, men jag tror inte man ympar på så grova stammar?

(Ja, det är päron där också, men de flesta är äppelträd :) )

• Äppelträd och päronträd i visningsodlingen på Kiviks musteri med gröna blad och en båge av grönska. Grusgång leder genom odlingen.
    Skapa konto
  • Äppelträd i visningsodling vid Kiviks musteri på Österlen, omgivna av gröna blad och med grusgång i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ett äppelträd med grov stam och grönska fotograferat i Kiviks musteri, omgiven av gräs och grus, med en liten skylt placerad vid stammen.
    Skapa konto
  • Äppelträd på Kiviks Musteris visningsodling, grönska i trädgårdsmiljö med gräs och klarblå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Äppelträd i Kiviks musteris visningsodling, med grov stam och grönskande lövverk, solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N Nerre skrev:
Nu ska jag ju erkänna att jag inte vet i vilken utsträckning dessa eventuell är ympade, men jag tror inte man ympar på så grova stammar?
De var nog inte på långa vägar så grova vid ympningstillfället. Annars är det där med rotäkta äpplen en intressant diskussion, något som vissa menar är en "omöjlighet".

Men mer perfekt beskurna äppelträd får man ju leta efter. Tyvärr går det ju inte att komma i närheten av det där resultatet om man inte minutiöst skött beskärningen under hela trädets uppväxt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.