32 867 läst ·
25 svar
33k läst
25 svar
Beskära Häggmispel
Så här blev slutresultatet. Lite tomt på löv i den nu, men vi får se till våren hur den utvecklas och om ytterligare beskärning är nödvändig.
Ser bra ut, men....
.......... risken finns att du får nytillväxt rakt uppåt men att den fortsätter vara gles nertill. Jag kanske inte ska måla fan på väggen, men...........jag skulle ge häcken minst ett år, och om den inte tätar till sig radikalbeskära.
Häggmispel är annars vackrast friväxande tycker jag. Men det kanske inte funkar ur trafiksäkerhetssynpunkt för er att ha den friväxande?
Vad menar du med att den skulle vara för högt planterad? Om det är tjockare stumpar nertill tyder det på att den har skurits ned till den nivån någon gång.
.......... risken finns att du får nytillväxt rakt uppåt men att den fortsätter vara gles nertill. Jag kanske inte ska måla fan på väggen, men...........jag skulle ge häcken minst ett år, och om den inte tätar till sig radikalbeskära.
Häggmispel är annars vackrast friväxande tycker jag. Men det kanske inte funkar ur trafiksäkerhetssynpunkt för er att ha den friväxande?
Vad menar du med att den skulle vara för högt planterad? Om det är tjockare stumpar nertill tyder det på att den har skurits ned till den nivån någon gång.
Nja, det är inte helt lämpligt att låta den vara så hög som den varit med tanke på att den står i en kurva. Högsta nivån gick ca 1 dm ovanför överkant på väjningspliktsskylten och det känns lite högt.
Syftet är att experimentera lite och se vad som händer nästa sommar. Blir det fortfarande glest så får vi gå hårdare på den, men det känns i alla fall inte lika naket nu som om vi hade jämnat den med backen.
Syftet är att experimentera lite och se vad som händer nästa sommar. Blir det fortfarande glest så får vi gå hårdare på den, men det känns i alla fall inte lika naket nu som om vi hade jämnat den med backen.
Tyvärr, bylle, det lär aldrig växa ut något i den nedre glesa delen av häcken. Det ser du själv förstås om du tittar på bilderna. Den övre delen av häcken har "kvastat ut", dvs. den har blivit klippt och nya grenar växt ut. Den nedre delen är oklippt och gles. det kommer att växa ut nya blad där men den kommer inte att bli tätare. Jättefin häck, men den kräver att du klipper ner den ordentligt. en tröst är att eftersom det redan är ett så stort rotsystem så kommer den att växa upp snabbt och fort, du kan säkert släppa upp den 30cm per år.
Vad tycker ni om denna häck? Kan den hållas kölippt och strikt eller ska den friväxa? Finns tydligen olika årikter här i tråden eller? Funderar nämligen på denna häck. Är ni nöjda med den. Blommar på våren och får fina höstfärger har jag läst... Jag vill ha en klippt häck med raka kanter. Håller man efter på en gång och gör på rätt sätt går det väl, eller?
Sommartorparn skrev:
Gammalt inlägg men kan du snälla förklara vad du mener här? Jag har också en häggmispel
Om du på vårvintern skär bort varannan stam i 10 cm från marken så stimuleras busken att skjuta nya skott nerifrån och den blir tätare med tiden.P preben89 skrev:
Eller som jag gjorde nu i våras, tog ner den inre halvan av häcken helt och när den kommit upp en bit (om ett par år) så tar jag ner den yttre halvan av häcken. Den blir yvigare nertill när den föryngras på detta sätt.
Viktigt att fortsätta klippa de nya skotten som om häcken var nysatt dvs klipp den hårt för att den ska hålla sig tät.
Så fort föryngringen börjar komma upp i höjd så kan man börja plocka bort äldre stammar men det kan se bäst ut att inte ta alla på en gång. Fäst färgglada band runt stubbarna så det är lättare att hitta dem i den nu, förhoppningsvis, täta häcken. De nya skotten som blir ska också klippas hårt.
Så fort föryngringen börjar komma upp i höjd så kan man börja plocka bort äldre stammar men det kan se bäst ut att inte ta alla på en gång. Fäst färgglada band runt stubbarna så det är lättare att hitta dem i den nu, förhoppningsvis, täta häcken. De nya skotten som blir ska också klippas hårt.
Sommartorparn skrev:
Om du på vårvintern skär bort varannan stam i 10 cm från marken så stimuleras busken att skjuta nya skott nerifrån och den blir tätare med tiden.
Eller som jag gjorde nu i våras, tog ner den inre halvan av häcken helt och när den kommit upp en bit (om ett par år) så tar jag ner den yttre halvan av häcken. Den blir yvigare nertill när den föryngras på detta sätt.
tusind tack för svar jätte bra. Det som jag fortfarande inte helt förstår är denna mening:Sommartorparn skrev:
Om du på vårvintern skär bort varannan stam i 10 cm från marken så stimuleras busken att skjuta nya skott nerifrån och den blir tätare med tiden.
Eller som jag gjorde nu i våras, tog ner den inre halvan av häcken helt och när den kommit upp en bit (om ett par år) så tar jag ner den yttre halvan av häcken. Den blir yvigare nertill när den föryngras på detta sätt.
”Plantera små knubbiga buskar framför så får du bladverk även i de nedre regionerna.”
Häggmispel vill växa som ett litet flerstammigt buskträd, dvs den har glest med grenar nertill, precis som ett träd.
Om man vill ha en riktigt tät häck även nertill kan man använda sig av knepet med två rader och ha någon växt som blir kompakt och tät men inte så hög i en rad innanför. Det är bra om man kan gå emellan dessa rader. Ett annat sätt är att anlägga perennrabatter innanför så blir det tätt på sommaren men glest på vinter.
Om man vill ha en riktigt tät häck även nertill kan man använda sig av knepet med två rader och ha någon växt som blir kompakt och tät men inte så hög i en rad innanför. Det är bra om man kan gå emellan dessa rader. Ett annat sätt är att anlägga perennrabatter innanför så blir det tätt på sommaren men glest på vinter.
nu förstår jag tack bra tipsJiji skrev:
Häggmispel vill växa som ett litet flerstammigt buskträd, dvs den har glest med grenar nertill, precis som ett träd.
Om man vill ha en riktigt tät häck även nertill kan man använda sig av knepet med två rader och ha någon växt som blir kompakt och tät men inte så hög i en rad innanför. Det är bra om man kan gå emellan dessa rader. Ett annat sätt är att anlägga perennrabatter innanför så blir det tätt på sommaren men glest på vinter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

