Hej!
Har en gammal kaprifol som växer mot ett av husen här hemma, flyttade in för ett par år sedan men tänkte att jag i år ska klippa ner den. Den får nämligen bara blad och blommor i den absoluta toppen just nu så jag vill klippa ner den så att den ser mer frisk ut. Det jag läst är att man kan ta ner den till 15-20cm från marken men är rädd för att göra fel så tänkte höra med er vad ni säger. Lägger med ett par bilder där ni kan se dels hur hela plantan ser ut samt en bild på den tjocka stammen som nu finns.
Hur borde jag klippa denna för att få den fin igen?
Har en gammal kaprifol som växer mot ett av husen här hemma, flyttade in för ett par år sedan men tänkte att jag i år ska klippa ner den. Den får nämligen bara blad och blommor i den absoluta toppen just nu så jag vill klippa ner den så att den ser mer frisk ut. Det jag läst är att man kan ta ner den till 15-20cm från marken men är rädd för att göra fel så tänkte höra med er vad ni säger. Lägger med ett par bilder där ni kan se dels hur hela plantan ser ut samt en bild på den tjocka stammen som nu finns.
Hur borde jag klippa denna för att få den fin igen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Kaprifol är mycket tålig men det är ju inte så bra att klippa hårt nu utan det ska man ju göra på vårvintern när den är i vila, alltså innan saven stiger. Nu får du nöja dig med att ta in topparna något så att den inte växer in under takpannorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Här är en bra beskrivning av hur du bör göra: https://www.odla.nu/fragor-svar/beskara-gammal-kaprifol
Men visst går det att göra som du tänkte också: https://blog.svd.se/tradgard/2014/08/17/vad-gora-med-risig-kaprifol/
Men visst går det att göra som du tänkte också: https://blog.svd.se/tradgard/2014/08/17/vad-gora-med-risig-kaprifol/
Klicka här för att svara

