Hej!

Har en gammal kaprifol som växer mot ett av husen här hemma, flyttade in för ett par år sedan men tänkte att jag i år ska klippa ner den. Den får nämligen bara blad och blommor i den absoluta toppen just nu så jag vill klippa ner den så att den ser mer frisk ut. Det jag läst är att man kan ta ner den till 15-20cm från marken men är rädd för att göra fel så tänkte höra med er vad ni säger. Lägger med ett par bilder där ni kan se dels hur hela plantan ser ut samt en bild på den tjocka stammen som nu finns.

Hur borde jag klippa denna för att få den fin igen?
 
  • Kaprifol med glesa blad och bar stam mot en röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen kaprifol på husvägg med tjock stam och blad endast i toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kaprifol är mycket tålig men det är ju inte så bra att klippa hårt nu utan det ska man ju göra på vårvintern när den är i vila, alltså innan saven stiger. Nu får du nöja dig med att ta in topparna något så att den inte växer in under takpannorna.
 
Ok, det kan jag förstå. Men nästa vinter/vår tidigare kan man klippa ner den hårt och den kommer tillbaka bra?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.