31 185 läst ·
63 svar
31k läst
63 svar
Beskära bokhäck - Tips?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Får se om jag råkar hitta en sån, om inte annat så får jag pinnar till att förlänga de jag redan har.
Såhär i efterhand tycker jag det var dåligt av plantskolan att inte kolla hur långa pinnar vi ville ha, eller hur högt vi tänkt häcken skulle bli.
Såhär i efterhand tycker jag det var dåligt av plantskolan att inte kolla hur långa pinnar vi ville ha, eller hur högt vi tänkt häcken skulle bli.
Nu när det iallafall börjar kännas som vår börjar man ju fundera på det här med bevattning...
Finns det någon "gyllene regel" som säger när man ska börja vattna sin bokhäck?
Finns det någon "gyllene regel" som säger när man ska börja vattna sin bokhäck?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar 
Jag brukade trycka ner lilla planteringsspaden (själva spadbladet är väl ung. 15 cm), vicka lite så att det blev en ficka på baksidan av den där jag stoppade ner fingret för att känna efter. Sen var det bara att dra upp spaden och trycka tillbaks jorden med foten om det behövs. Lämpligt ställe är att måtta rakt ner från sidan av häcken och sen lite utanför det eftersom det är där som de flesta vattensamlande rötterna är.
Jag brukade trycka ner lilla planteringsspaden (själva spadbladet är väl ung. 15 cm), vicka lite så att det blev en ficka på baksidan av den där jag stoppade ner fingret för att känna efter. Sen var det bara att dra upp spaden och trycka tillbaks jorden med foten om det behövs. Lämpligt ställe är att måtta rakt ner från sidan av häcken och sen lite utanför det eftersom det är där som de flesta vattensamlande rötterna är.
Tänk på att vattna tillräckligt mycket varje gång, så att rötterna längst ner trivs! Om man bara blöter litegrann främjar man ytlig rotväxt, och då torkar häcken ut mycket lättare. En etablerad häck ska inte behöva vattnas.
Samtidigt så vill boken inte stå för blött. Jag har nu under dessa varma vårdagar småskvätt lite för att fördröja uttorkningen i jorden. Menar du att det är fel?Anna_H skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Om ytjorden är fuktig medan det är torrt längre ner så kommer de vattenuppsugande rötterna att dra sig mot ytan vilket gör trädet (busken etc.) känsligt för torrperioder under sommaren. Ett sånt där hål i jorden är bra även för att veta om det är för blött där nere där de vattenuppsugande rötterna är.
Väl poängterat! Jag vattnade 4h 2 gånger i veckan förra året. Något oftare när det var riktigt varmt och torrt.Anna_H skrev:
Använde först Biltemas ”blödarslang” vilken höll i kanske (max) 1 månad och därefter sprack och skapade spontanplacerade vattenspridare - jag åkte och köpte gardenas droppslang och är mycket nöjd med den!
Tack @BirgitS för ditt svar!
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Ja, småskvätter du på buskar så söker sig rötterna till ytan är det alltid är fuktigt, och får dåligt med djupa rötter. Och då torkar de ut så fort du inte småskvätter varje dag. De ytliga rötterna är ju mycket känsligare för torka.K Kallebo skrev:
En historia på temat: förra grannen satte rosor samtidigt med mig. Jag gav mina en rotblöta då och då, hon vattnade varje dag, och tjatade på mig att jag måste göra det också, hon kunde hjälpa mig om jag ville. Jag bad henne att inte vattna mina utan låta mig sköta det, sade vänligt att vi kan väl se om ett par år vilket som funkar bäst. Andra året likadant, hon tjatade att jag måste vattna varje dag annars blommar de inte om. Eftersom mina är remonterade så blommade till i november, utan bevattning alls det året.
Tredje året var det mycket torrt. Jag gav mina buskar några timmar vatten någon kväll då och då, en riktig rotblöta helt enkelt. Hon småvattnade och tjatade att "nu när det är så torrt MÅSTE du vattna varje dag annars blommar de inte. Sedan åkte hon på semester. Husvakten visste hur man sköter rosor, så de fick inget vatten, utom en rejäl rotblöta mitt i. De dog.
Om man vattnar med kranvatten kan man med fördel passa på att ge den där rotblötan när det regnar, det spar man MYCKET vatten på i och med att regnet då har fuktat ytan redan, så att det rinner neråt lättare.
Jag tänkte fixa gödsel och täckbark till häcken nu i helgen. Du (eller någon annan för all del) råkar inte ha något tips på bra (gärna så specifikt som fabrik/modell/det-här-ska-du-köpa) gödsel?BirgitS skrev:
Nja, mest att det ska bli många grenar/kvistar i stället för en enda gren som sticker iväg en halvmeter.
Naturgödsel så att man får med många nyttiga mineralämnen och mullämnen för en bra jordkonsistens på lång sikt. Hönsgödselbaserat är väl det som finns när det gäller gödsling efter plantering medan man brukar använda kogödsel som jordförbättring när man planterar. Observera att hönsgödsel är mycket kväverikt och det ska man vara försiktig med så här års eftersom det stimulerar tillväxten medan det nu är meningen att växter ska avstanna i tillväxten och satsa på att bli kraftigare för att motstå vinterkylan. Men lite hönsgödsel, t.ex. halv dosering mot vad det står på påsen, nu i mitten av augusti bör gå bra för att sen gödsla normalt när det börjar växa i vår.
Har obefintlig erfarenhet kring detta
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Nu har vi förvisso avenbok men den har inte dött av varken hästgödsel eller hemmagjort flis på bland annat syren.
Något vi alla med dyrt kommunalt vatten bör tänka på!Anna_H skrev:
Nu har vi haft långvarig torka i större delen av landet. Jag har kört med rejäl rotblöta var tionde dag på de senaste planterade häckarna. Resten av trädgården har fått "lida" men när nästa regnskur är i antågande kommer jag sätta på vattenspridaren!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det är nu 7 år sen jag hade en trädgård så jag vet inte hur det är just nu, men min erfarenhet var att det generellt var pålitligare att handla på Plantagen, Blomsterlandet och i andra trädgårdsbutiker än på byggvaruhusen men att det förekom att byggvaruhusen hade påsar från de bra märkena också. Hasselfors, Weibulls och Änglamark är de bra fabrikat som dyker upp i huvudet, därmed inte sagt att det inte finns andra också. Sen får man läsa på påsarna vad de innehåller och hur de ska användas.Klabbarparn skrev: