Hej.
Har hittat ett intressant hus (bifogar besiktningsprotokollet).
Finns så otroligt mycket kompetens här på forumet så jag vänder mig till er :).

Tre saker som jag reagerar på:
1. Taket renoverades 2010/2011, ändå våt fuktfläck i underlagstaket och otätt vid skorsten. (Funderar på att kontakta besiktningsmannen och fråga om nämnda fuktfläck är i anslutning till skorstenen, det kan man väl göra?)
2. Källaren med hög fukthalt i innerväggssyll och träskyddsbehandlat virke; är det något att akta sig för (dyrt att åtgärda?)
3. Bomljud från klinkerplattor; inga större problem?

Sammanfattning: då det finns anmärkningar på takrenovering, dränering och lite annat, ska man misstänka att övriga renoveringar är halvdant utförda?

Det var lite trist läsning. Felet på taket ser iofs. ut att vara ett punktfel med den dåliga tätningen runt skorstenen. Men man bör nog räkna med worst case, att det behöver göras om i sin helhet.

Badrummen som är såpass nygjorda, och ändå felaktigt. Felen är kanske inte så illa att man nödvändigtvis behöver riva direkt. Men räkna med problem från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada. Och man kan fundera över om det finns mer fel i utförandet. Firman har uppenbarligen inte haft koll på hur man bygger ett badrum.

Fukt i en äldre sutterräng "källare" kan vara nästan omöjligt att åtgärda. Stor risk att berg finns i direkt anslutning till grundmuren, och därmed omöjligt att utföra en korrekt dränering. Och du bör räkna med att allt organiskt material måste rivas ut från våningen. Behöver inte vara så illa, se det i så fall som ett bonus.

Om jag var beroende av att använda nedervåningen som boyta, skulle jag inte köpa detta hus.

• Gilla
Karlstahl22 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Alla källare har högre fuktighet än ovan jord.

H hempularen skrev:
Det var lite trist läsning. Felet på taket ser iofs. ut att vara ett punktfel med den dåliga tätningen runt skorstenen. Men man bör nog räkna med worst case, att det behöver göras om i sin helhet.

Badrummen som är såpass nygjorda, och ändå felaktigt. Felen är kanske inte så illa att man nödvändigtvis behöver riva direkt. Men räkna med problem från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada. Och man kan fundera över om det finns mer fel i utförandet. Firman har uppenbarligen inte haft koll på hur man bygger ett badrum.

Fukt i en äldre sutterräng "källare" kan vara nästan omöjligt att åtgärda. Stor risk att berg finns i direkt anslutning till grundmuren, och därmed omöjligt att utföra en korrekt dränering. Och du bör räkna med att allt organiskt material måste rivas ut från våningen. Behöver inte vara så illa, se det i så fall som ett bonus.

Om jag var beroende av att använda nedervåningen som boyta, skulle jag inte köpa detta hus.
Synd, de verkar ha kostat på huset en del men det har uppenbarligen inte blivit bra :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.