6 431 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Besiktningsman?
Bör man anlita en besiktningsman vid köp av hus?
Min jobbarkompis ska köpa ett tegelhus (sutteräng) byggt -81 och funderar på om de ska anlita besiktningsman eller sköta det själva tillsammans med en snickare som har en fuktmätare.
Vad gäller vid köp, kan en besiktningsman avsäga sig allt ansvar - har han alls något ansvar?!
Hoppas någon kan ge svar på ovanstående, det är ju mkt pengar att lägga ut om man inte får något för det?
Min jobbarkompis ska köpa ett tegelhus (sutteräng) byggt -81 och funderar på om de ska anlita besiktningsman eller sköta det själva tillsammans med en snickare som har en fuktmätare.
Vad gäller vid köp, kan en besiktningsman avsäga sig allt ansvar - har han alls något ansvar?!
Hoppas någon kan ge svar på ovanstående, det är ju mkt pengar att lägga ut om man inte får något för det?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag skulle aldrig köpa ett hus utan att en besiktningsman går igenom det grundligt. Auktioriserade besiktningsmän går igenom huset, de skriver ett protokoll, och de har en ansvarsförsäkring. Du som köpare måste, utifrån vad som står i protokollet, agera vidare. På många punkter kommer det att stå "bör undersökas med utförligt" och det betyder vanligen att det finns stora risker för att något där är fel. Utifrån det får man gå vidare med sin undersökningsplikt.
Att anlita bekanta med fuktmätare kan vara ett alternativ, men om denne missar något? Är ni bekanta sedan också?
En besiktningsman kostar c:a 5000kr, och utgör några tiondels procent av totalkostnaden för att köpa ett hus. Jag skulle aldrig pruta på den kostnaden.
Att anlita bekanta med fuktmätare kan vara ett alternativ, men om denne missar något? Är ni bekanta sedan också?
En besiktningsman kostar c:a 5000kr, och utgör några tiondels procent av totalkostnaden för att köpa ett hus. Jag skulle aldrig pruta på den kostnaden.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Självklart skall de anlita en besiktningsman.
För oss fanns det bara en anledning till att anlite besiktningsman: OM det blir ett jättefel på huset så är det betydligt lättare att hävda dolt fel om ni haft besiktningsman och denne inte upptäkt skadan.
Detta hände jusst oss så vi har fått valuta för våra 7500 eller vad besiktningen kostade.
Tänk om de köper ett hus och sen faller grunde smamman - kostar 1 mille att fixa pga att ägarna gjort ett slarvjobb......det kan hända! Även om man själv tänker att badrummen skall ändå renoveras etc etc så kan man råka ut för BETYDLIGT dyrare och mer komplexa skador som man inte bör räkna med pga sälkjares slarv.....eller försök att spara pengar?
Detta hände jusst oss så vi har fått valuta för våra 7500 eller vad besiktningen kostade.
Tänk om de köper ett hus och sen faller grunde smamman - kostar 1 mille att fixa pga att ägarna gjort ett slarvjobb......det kan hända! Även om man själv tänker att badrummen skall ändå renoveras etc etc så kan man råka ut för BETYDLIGT dyrare och mer komplexa skador som man inte bör räkna med pga sälkjares slarv.....eller försök att spara pengar?
Är man inte väldigt kunnig själv, alt. huset är sådant att man förväntar sig/inte bryr sig om de fel som eventuellt kan finnas, så bör man absolut ta dit en besiktningsman. Naturligtvis kommer det att bli som Swetrot skriver, att sånt som är misstänkt får ni själva ta ställning till om ni vill undersöka det vidare.
Besiktningsmannen har ett ansvar för sitt jobb. Om han gör missar eller kommer med felaktiga utfästelser kan han blir ersättningsskyldig. Jag vet att det finns de som fått ersättning från besiktaren. Hur vanligt det är vet jag inte.
Besiktningsmannen har ett ansvar för sitt jobb. Om han gör missar eller kommer med felaktiga utfästelser kan han blir ersättningsskyldig. Jag vet att det finns de som fått ersättning från besiktaren. Hur vanligt det är vet jag inte.
De hade fått besked av en besiktningsman som de ringt att denne inte har något ansvar alls samt att han inte har med sig någon fuktmätare ut på besiktning. Så på honom lät det som om det var ingen idé öht att anlita honom.
Kanske bör de helt enkelt kolla upp med någon annan istället??!! Denne b-man lät onekligen lite lat...
Kanske bör de helt enkelt kolla upp med någon annan istället??!! Denne b-man lät onekligen lite lat...
Det var ett intressant inslag om besiktningsmän i "Uppdrag granskning" häromdagen.
(går att se på web-TV)
Uppdrag granskning - Drömhus blev till mardröm
(går att se på web-TV)
Uppdrag granskning - Drömhus blev till mardröm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur hittar man en opartisk besiktningsman till 2 års besiktning?
Juridik -
Våtrumbehörighet eller besiktningsman?
Badrum -
2-årsbesiktning / garantibesiktning önskar Tips på besiktningsman
Hustillverkare -
Besiktningsmannen kände säljaren i hemlighet - missade brister för 175 000 kr
Artikelkommentarer -
Tips på besiktningsman Stockholm?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer