Hej,
Vad kan vara bra att tänka på vid valet av besiktningsman? Jag fick några förslag bl a Anticimex och Eminenta och har googlat runt lite. Anticimex känns för mycket skadedjur men Eminenta verkade vara pedagogiska och noggranna, någon med erfarenheter av besiktningar och kanske till och med av företagen jag nämnde?
/Roger
Vad kan vara bra att tänka på vid valet av besiktningsman? Jag fick några förslag bl a Anticimex och Eminenta och har googlat runt lite. Anticimex känns för mycket skadedjur men Eminenta verkade vara pedagogiska och noggranna, någon med erfarenheter av besiktningar och kanske till och med av företagen jag nämnde?
/Roger
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Anticimex skulle jag i alla fall undvika. Oproffsiga och många klagomål. Eminenta känner jag inte till. Bästa firman i Stockholmstrakten är toligtvis DENSIA. Googla och kolla på Densias hemsida. Där finns bra info om olika typer av besiktningar och vad som ingår.
Hej Roger, Utan att veta något om Densias som Thomas rekomenderar så ser jag att du redan hört något om Eminenta, jag kan garantera att du inte kommer bli missnöjd om du väljer dom. Jag har anlitat Eminenta vid två tillfällen, då jag köpte ett hus och när jag sålde detsamma.
Som du nämner är de ytterst noggranna och besiktningsrapporten är tydlig och bra, lite som en husskola från A till Ö. Dessutom fick jag besiktningsrapporten samma kväll och kunde ringa och ställa frågor till besiktningsmannen utanför kontorstider. Love Barkman hette han och var trevlig, seriös och tillmöttesgående. Fråga efter honom vettja.
En stor fördel med detta företag är att du kan fixa allt i ett paketpris som inkluderar: besiktning, energideklaration och försäkring mot dolda fel. Skönt att slippa vända sig till flera instanser.
Lycka till!
Som du nämner är de ytterst noggranna och besiktningsrapporten är tydlig och bra, lite som en husskola från A till Ö. Dessutom fick jag besiktningsrapporten samma kväll och kunde ringa och ställa frågor till besiktningsmannen utanför kontorstider. Love Barkman hette han och var trevlig, seriös och tillmöttesgående. Fråga efter honom vettja.
En stor fördel med detta företag är att du kan fixa allt i ett paketpris som inkluderar: besiktning, energideklaration och försäkring mot dolda fel. Skönt att slippa vända sig till flera instanser.
Lycka till!
Du vet att det är ganska "tufft" att garantera att någon blir nöjd med ett visst besiktningsbolag. Särskilt då Eminenta faktiskt har en del anmälningar och förlikningar bakom sig.Tompii skrev:Hej Roger, Utan att veta något om Densias som Thomas rekomenderar så ser jag att du redan hört något om Eminenta, jag kan garantera att du inte kommer bli missnöjd om du väljer dom. Jag har anlitat Eminenta vid två tillfällen, då jag köpte ett hus och när jag sålde detsamma.
Lycka till!
En fördel med Densia är att de har jordabalksbesiktning och inte bara vanlig överlåtelsebesiktning om man vill vara nogrann och undersöka allt enligt jordabalkens regler om reklamation efter fastighetsöverlåtelse
Det är klart att det är tufft att garantera något men jag utgick endast från mina erfarenheter. Jag har också hört att det finns anmälningar mot dom men det var inget jag upplevde. Alla företag har säkert sitt. EN sak med Anitcimex är att de har som policy att alltid försöka sälja på kunden en avfuktare vid besiktning av hus på torpargrund men att det egentligen inte behövs i verkligheten. Visst det kanske är bra men man får känslan av att de gör det via provision och då blir det lite "säljande" i sin besiktning.
Det finns många att välja och jag förmedlar bara det jag tycker är bra.
Det finns många att välja och jag förmedlar bara det jag tycker är bra.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Oavsett firma, så blir besiktningen tyvärr inte bättre än vad den gubbe är som kommer ut och gör själva besiktningen. Jag tittade på flera olika när jag köpte huset, och alla verkar friskriva sig avtalsmässigt så du har problem om du skulle upptäcka något i efterhand. Jag anlitade (efter rekommendation av två olika personer i jobb/bekantskapskretsen) även firman som nämndes ovan, Densia, för en ordentlig jordabalksbesiktning och är nöjd med den. Jag har för mig killen hette Philip.
Tack för era svar. Jag körde på Eminenta som var de jag hade googlat lite på innan och det blev kanon. Jag fick en fullständig besiktningsrapport, bristerna var beskrivna med ett kostnadsförslag vilket stämde i verkligheten. Dessutom försäkrade vi oss för dolda fel genom dem och det är en trygghet i sig. Trots allt de som gjort besiktningen.
Jag kan bara rekomendera Eminenta, just nu är jag hur nöjd som helst, trodde det skulle vara mycket jobbigare att genomföra detta.
Jag kan bara rekomendera Eminenta, just nu är jag hur nöjd som helst, trodde det skulle vara mycket jobbigare att genomföra detta.
Jag lyfter den här tråden då det kan bli aktuellt med husbesiktning snart eller i vår. Vi kollar bl.a. på Älta, Nacka, Huddinge och på den sidan om stan. Vilka kan ni tipsa om och vad ska man räkna med i kostnad för en besiktning av en villa eller radhus idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkt på att inte blanda ihop "Jordabalksundersökning" med "Överlåtelsebesiktning". Se nedanstående länk för mer information:
http://densia.se/tjanster/besiktning-villor-fritidshus-och-lagenheter/jordabalksundersokning/
http://densia.se/tjanster/besiktning-villor-fritidshus-och-lagenheter/jordabalksundersokning/
Redigerat: