10 962 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Besiktningsgaranti för 3900kr
Sida 1 av 2
Hej!
Min syster och svåger har just köpt ett hus som blivit besiktigat av en besiktningsman. Nu när huset är överlåtet vill besiktningsmannen ha 3900kr för att de ska ha en 2 års garanti ifall han missat något när han gick igenom huset. Jag har själv köpt hus men aldrig hört talats om detta. Är det rimligt att betala för denna garanti? Andra tjänster man köper har ju en given garanti vid fel utfört arbete.
Min syster och svåger har just köpt ett hus som blivit besiktigat av en besiktningsman. Nu när huset är överlåtet vill besiktningsmannen ha 3900kr för att de ska ha en 2 års garanti ifall han missat något när han gick igenom huset. Jag har själv köpt hus men aldrig hört talats om detta. Är det rimligt att betala för denna garanti? Andra tjänster man köper har ju en given garanti vid fel utfört arbete.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
vem hade beställt besiktningen, köparen eller säljaren, låter som en överlåtelsebesiktningsöverföring...
men då har ju säljaren redan betalat för den från början då får ju säljaren bara reklamera isf enligt mig,
men då har ju säljaren redan betalat för den från början då får ju säljaren bara reklamera isf enligt mig,
Köparen måste alltid göra en egen besiktning för att uppfylla sin undersökningsplikt. Den kan man göra själv eller betala nån för att göra åt en. På gränsen till lurendrejeri att försöka sälja in den tjänsten som nån "garanti", den är värd noll.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
En besiktningsman ska besiktiga hus. Inte utöva utpressning. 4000:- för att man ska kunna kräva besiktningsmannen om han slarvat. Jag misstänker att det.protokollet är en ända stor friskrivning.C ckarlsson skrev:Hej!
"försäkringen" gäller enbart om besiktningsmannen gjort fel. och inte lyckas friskriva sig. Det har ingenting med försäkring för dolda fel.
Det verkar som om det är säljarens besiktning som det gäller. Säljarens besiktning är just deras och inte köparnas. Upptäcks något grönpeppar huset som besiktningen missat så kommer köparna inte kunna kräva ersättning ifrån besiktningsföretaget vilket de kan om de själva beställt besiktningen. En besiktning som säljarna beställt och betalat skulle jag personligen bara se som en vägledning till vissa mer uppenbara skador/fel inte som en betydande del i min undersökningsplikt.
Fascinerande hur många som svarar som om de vet. Fast de gissar.
jag jobbar som mäklare och kan därför säga som det är.
Vissa mäklarföretag har i sina villkor med besiktningsfirman att köparen måste göra en genomgång av besiktningen för att få ta över den från säljaren, dvs ta över säljarens reklamationsrätt. En sådan genomgång kan vara på telefon eller på plats, normalt sett är telefongenomgångar kostnadsfria medan på plats kostar ca 3-5 000 kr.
Andra mäklarföretag har i sina villkor med besiktningsföretagen att besiktningen automatiskt går över till köparen oavsett om de gjort en genomgång eller ej.
dubbelkolla med mäklaren vad som gäller.
Vissa mäklarföretag har i sina villkor med besiktningsfirman att köparen måste göra en genomgång av besiktningen för att få ta över den från säljaren, dvs ta över säljarens reklamationsrätt. En sådan genomgång kan vara på telefon eller på plats, normalt sett är telefongenomgångar kostnadsfria medan på plats kostar ca 3-5 000 kr.
Andra mäklarföretag har i sina villkor med besiktningsföretagen att besiktningen automatiskt går över till köparen oavsett om de gjort en genomgång eller ej.
Marcus0321 skrev:
Det verkar som om det är säljarens besiktning som det gäller. Säljarens besiktning är just deras och inte köparnas. Upptäcks något grönpeppar huset som besiktningen missat så kommer köparna inte kunna kräva ersättning ifrån besiktningsföretaget vilket de kan om de själva beställt besiktningen. En besiktning som säljarna beställt och betalat skulle jag personligen bara se som en vägledning till vissa mer uppenbara skador/fel inte som en betydande del i min undersökningsplikt.
Glömde även tillägga att det inte spelar någon roll vem som beställt besiktningen. Man anses uppfyllt sin undersökningsplikt i de delar som är besiktigade oavsett om det är säljare eller köpare som beställer. Notera dock undantagen i besiktningen, vanligtvis el, VVS och ventilation.
R Rikard11 skrev:Fascinerande hur många som svarar som om de vet. Fast de gissar.
En besiktningsman har inget ansvar mer än att den som köpt tjänsten av honom kan kräva tillbaka pengarna om han missat något han inte borde missat men det kommer du behöva ta honom till domstol över.
En besiktningsman kan jämställas med en polare som varit med vid några husköp tidigare och kan ge lite tips på vad du ska kolla efter.
En besiktningsman kan jämställas med en polare som varit med vid några husköp tidigare och kan ge lite tips på vad du ska kolla efter.
Nu gissar du igen?
De är yrkesmän och har ansvar för de arbete det utför och har även ansvarsförsäkringar som ska gå in om de missat något de borde upptäckt som leder till skada för den som köpt huset.
sen hur lätt det är att få ut något vid en sådan miss är en annan fråga. Men att säga att de har samma ansvar som en polare som uttalar sig är helt fel.
En besiktningsman kan jämställas med en polare som varit med vid några husköp tidigare och kan ge lite tips på vad du ska kolla efter.[/QUOTE]
De är yrkesmän och har ansvar för de arbete det utför och har även ansvarsförsäkringar som ska gå in om de missat något de borde upptäckt som leder till skada för den som köpt huset.
sen hur lätt det är att få ut något vid en sådan miss är en annan fråga. Men att säga att de har samma ansvar som en polare som uttalar sig är helt fel.
QUOTE="Norrarn, post: 5001971, member: 305609"]En besiktningsman har inget ansvar mer än att den som köpt tjänsten av honom kan kräva tillbaka pengarna om han missat något han inte borde missat men det kommer du behöva ta honom till domstol över.Norrarn skrev:
En besiktningsman har inget ansvar mer än att den som köpt tjänsten av honom kan kräva tillbaka pengarna om han missat något han inte borde missat men det kommer du behöva ta honom till domstol över.
En besiktningsman kan jämställas med en polare som varit med vid några husköp tidigare och kan ge lite tips på vad du ska kolla efter.[/QUOTE]
Ingen gissning. Köpte hus förra året och gick igenom villkoren från 10+ olika besiktningsfirmor samt kollade lite på ARN och domstolsbeslut. Det finns i praktiken ingen som fått mer än avgiften tillbaka.
Hittade ett mål där mer än avgiften dömdes ut men då hade besiktningsmannen borrat ett hål i en yttervägg och felaktigt täpt igen det och det flev en mögelskada pga hålet.
Kan se om jag kan hitta igen beslutet.
Hittade ett mål där mer än avgiften dömdes ut men då hade besiktningsmannen borrat ett hål i en yttervägg och felaktigt täpt igen det och det flev en mögelskada pga hålet.
Kan se om jag kan hitta igen beslutet.
[/QUOTE]R Rikard11 skrev:Nu gissar du igen?
QUOTE="Norrarn, post: 5001971, member: 305609"]En besiktningsman har inget ansvar mer än att den som köpt tjänsten av honom kan kräva tillbaka pengarna om han missat något han inte borde missat men det kommer du behöva ta honom till domstol över.
Exakt. dom är yrkesmän, och styrs av sitt avtal. därmed är dom ansvariga mot sin avtalspart vilket är beställaren.
Det här är ett typiskt mäklarargument som inte håller då mäklaren inte är besiktningsman utan just mäklare och arbetar inte under samma regelverk jämtemot sina kunder som besiktningsmannen gör.