47 264 läst ·
45 svar
47k läst
45 svar
Besiktning före kontraktskrivning?
Som säljare kan jag ju själv bestämma vem som får köpa och då kan jag också bestämma över om köparen ska besikta innan man skriver på eller inte, har sålt hus 2 gånger och gjort så båda gångerna.
jaså personliga påhopp av en besserwisser som har råkat byta bostad ett par gånger i sitt liv!? härligt!Hemmakatten skrev:
vad jobbar du själv med? och vad säger du om att hålla sig till ämnet? det är respektlöst till frågeställaren (trådskaparen).
att du har dåliga preferenser skall inte drabba andra. jag uppmanar till att du tar dig i kragen och håller dina lumpna åsikter för dig själv.
vill du argumentera kring mitt yrke starta nytt tråd om det. har du åsikter om inlägget så får du gärna ställa konkreta frågor så svarar jag gärna och förklarar för dig ett och annat om du är intresserad.
Redigerat:
självklart kan du göra som du vill. det betyder inte att ditt handlande är en praxis. du kan ha ett villkor om att köparen skall bjuda dig på tårta de 15 kommande åren när du fyller år. det är helt ok.Enk Projektet skrev:
säljarna har övertro på sina bostäder. man har lagt ner tid och pengar samt svett och hjärta på det man har byggd renoverat och bott i. här är det kapitalismen som råder vill ingen betala tillräckligt mycket så är inte vara värd mer den dagen.
det är alltid bra att besikta innan kontraktet är skrivet får då blir det mer av rent köp. men det är sällan tid till det. och för att skydda säljaren är det att rekommendera kontrakt med klausul om besiktningen. varianten där man besiktar innan försäljningen startar hämmar priset. men det kanske inte säljaren prioriterar så högt.. det gör inte att köparen är speciellt mycket tryggare heller att besiktningen är partiskt.
ja och nej...zenobia skrev:
pruta utifrån saker som tillkommer som inte varit kända för parterna är helt ok. men att pruta på att en ruta är spräckt eller fasaden skall målas om är helt fel.
och i frågelistan skall framkomma det säljaren vet om byggnaden just för att köra med öppna kort, det är de alltid uppmanade till sedan är det samvetet som tar över. men fel och brister kommer alltid fram så småningom. det är bättre att tala om det innan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ojoj, här haglar invektiven :wow:storken skrev:
Men du Storken, ditt argumenterande är allt ganska ihåligt.
Rimligen upptäcker också tvåan bristerna och vill pruta på grund av dem, eller hoppa av.
Eller vad säger du till de presumtiva köparna: Låt bli att besiktiga så får ni kåken?
Nej, jag tror att främsta anledningen till den här omvända ordningen med kontrakt först och besiktning sedan är att mäklaren vet att när bläcket finns på pappret är köparen starkare känslomässigt bunden till huset/lägenheten, och har svårare att hoppa av. Även om han har en "öppen" besiktningsklausul, dvs egentligen öppet köp.
Det vet och utnyttjar naturligtvis mäklaren. Han/hon är ju trots allt i grunden bara en försäljare.
Här svingar vi vilt minsannstorken skrev:
Jag tyckte det var stor humor att det var så uppenbart på dina formuleringar att du var mäklare att det räckte med ett inlägg.
Med tanke på att du inte lyckats klämma ur dig mer än tjugotalet inlägg på över tre år visar ju också på att du snarare hänger här för att läsa än att bidra, och bör då under dessa tre år ha lyckats notera att den gängse inställningen på det här forumet inte är översvallande positiv till mäklaryrket som sådant.
Med en så lättstötlig attityd tror jag du får ställa in dig på en hel del tjafs...
För ovrigt så börjar man mening med stor bokstav, stavar också med ck och inte x, för att bevisa hemmakattens poäng...
ja och nej igen..KnockOnWood skrev:Ojoj, här haglar invektiven :wow:
Men du Storken, ditt argumenterande är allt ganska ihåligt.
Rimligen upptäcker också tvåan bristerna och vill pruta på grund av dem, eller hoppa av.
Eller vad säger du till de presumtiva köparna: Låt bli att besiktiga så får ni kåken?
Nej, jag tror att främsta anledningen till den här omvända ordningen med kontrakt först och besiktning sedan är att mäklaren vet att när bläcket finns på pappret är köparen starkare känslomässigt bunden till huset/lägenheten, och har svårare att hoppa av. Även om han har en "öppen" besiktningsklausul, dvs egentligen öppet köp.
Det vet och utnyttjar naturligtvis mäklaren. Han/hon är ju trots allt i grunden bara en försäljare.
klart att tvåan skall besikta, i praktiken dock så köper de protokollet från samma besiktningsman och så är de nöjda. (själv skulle jag inte varit det som en "svensson" men men) det är inte givet att tvåan går vidare på köpet men är det en hendig person som inser att bara för att taket är 20 så är det inte dax än för omläggningen till skillnad för den förstagångsköpare som tror att taket kommer rasa ner när de sover, så kan det bli affär.
mäklare är aldrig en försäljare, vi är opartiska mellanmän (som det så fint heter) som skall fungera som konsumentskydd till både säljare och köpare. (jag vet att många upplever det annorlunda och hänvisar till vem som betalar, men det är ytterst få som missbrukar det bland mäklarna! det kan jag lova dig)
nåväl vist är man känslomässigt bunden, men det blir man redan när man har bestämt sig dvs efter första 5 sekunderna i huset. har man gått in i budgivning så blir det starkare band. att skriva kontrakt är snarare åt andra hållet, många upplever det som de inte vill gå vidare och nästan ångrar sig. mäklarna (ivf jag) är extremt noga med att förklara innebörden av klausulen och öppenheten i den. där jobbar man oxå proaktivt med tvåan och trea i budgivningen utifall att...
ingen mäklare vill ha en köpare som är missnöjd med det den köper. vi lever av ryktet och en missnöjd köpare är ingen bra reklampelare i området. men visst du har en poäng i det.
det finns oxå en aspekt till... varför man gör som man gör. så länge papperna är inte skrivna kan det komma nya bud och då kanske tappar köparen huset. och så klart så är buden inte bindande och köparen kan ångra sig dvs säljaren tappar affär. turordning på förloppet har visat sig vara den mest trygga för parterna och det blev praxis i branschen.
Redigerat:
man blir lite arbetsskadadtimmelstad skrev:Här svingar vi vilt minsann
Jag tyckte det var stor humor att det var så uppenbart på dina formuleringar att du var mäklare att det räckte med ett inlägg.
Med tanke på att du inte lyckats klämma ur dig mer än tjugotalet inlägg på över tre år visar ju också på att du snarare hänger här för att läsa än att bidra, och bör då under dessa tre år ha lyckats notera att den gängse inställningen på det här forumet inte är översvallande positiv till mäklaryrket som sådant.
Med en så lättstötlig attityd tror jag du får ställa in dig på en hel del tjafs...
För ovrigt så börjar man mening med stor bokstav, stavar också med ck och inte x, för att bevisa hemmakattens poäng...
om du kollar vidare så har jag inte ens varit inloggad på sidan sedan jag har skaffat medlemskap, har köpt själv ett hus nu och behöver lite expertis. medens jag ställer mina korkade frågor så kanske jag kan besvara några andra intressanta frågor.
men att gå till angrepp pga ålder/kön/yrke/etnicitet osv accepterar jag inte. man kan ha åsikter men då är det bättre att fråga genom att starta en tråd i ämnet utan att byta ämne i ett befintligt. visa respekt för trådskaparen utan att ånga på sina egna åsikter
för övrigt är språket ett levande ting och det viktiga är att mottagaren förstår budskapet. att skriva "oxå" är en vanlig förkortning på www, precis som många andra likt brb lol osv.
och hakar man upp sig för att någon inte använder versaler??? då borde man boka lite KBT (kognitiv beteende terapi)
nå väl jag hoppas att kunna bidra med mitt yrkesskicklighet mer än någon som tror sig veta i ämnet.
så fråga på!d^_^b
sedan skall du vet timmelstad att jag har humor!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där gäller väl bara i teorin?storken skrev:
Jag undrar hur opartisk en mäklare egentligen känner sig:
1)
Han/hon får oftast betalt i proportion till köpeskillingens storlek.
Säljaren vill ha ett så högt pris som möjligt, köparen så lågt som möjlig naturligtvis.
Vad vill mäklaren?
2)
Tidigare när jag hade villa i ett mycket attraktivt område i en storstad fylldes brevlådan av mäklarnas reklamblad. Ungefär "Jag har just sålt huset för en av dina grannar och de fick ...".
Mäklaren var nog lika glad som säljaren för det höga priset. Opartisk?
Att du inte använder ordet "hydrofon" så ofta kan jag förstå. Det måste vara ytterst sällan en fastighetsmäklare kommer i kontakt med en sådan. Att kalla hus i allmänhet för "kåk" låter också allt för talspråkligt. Men "bult"? Om det nu är en bult du pratar om, vad kallar du den då?storken skrev:man blir lite arbetsskadadoch jag använder inte ord som hydrofon, kåk eller bult utan försöker använda korrekta benämningar på saker och ting. för att vara tydlig. ibland så möts jag dock av att många inte vet vad servitut är eller inskrivning osv..
...
för övrigt är språket ett levande ting och det viktiga är att mottagaren förstår budskapet. att skriva "oxå" är en vanlig förkortning på www, precis som många andra likt brb lol osv.
och hakar man upp sig för att någon inte använder versaler??? då borde man boka lite KBT (kognitiv beteende terapi)![]()
Förkortningar som "oxå" och "lol" förekommer frekvent på vissa forum, som nu avsomnade Lunarstorm eller Bilddagboken. Men inte på Byggahus. Du får tänka på att här är det huvudsakligen vuxna människor som läser och skriver.
Ett annat tips i all välmening: om man ska bli tagen på allvar är det väldigt viktigt mer korrekt svenska. Det gäller både grammatiskt och hur man skriver. Att inleda varje mening med stor bokstav, till exempel, gör enormt stor skillnad för trovärdigheten. Naturligtvis kan man tänka "jag skriver väl som jag vill och är det nån som har problem med det så är det dem det är fel på", en jag kan berätta att så fungerar det inte i praktiken.
Men allvarligt, är du helt bakom flötet? Jag kan väl pruta med och utan besiktning och för vilka anledningar jag vill oavsett vad säljare eller mäklare säger. Vill ingen betala mer än x kr så är det bara att gilla läget. Jag prutade ner ett parhus 600000 kr av olika anledningar, vi köpte inte av ren princip då säljaren inte gick med på att pruta dom sista 25000 kronorna. Något som kom nästa köpare tillgodostorken skrev:ja och nej...
pruta utifrån saker som tillkommer som inte varit kända för parterna är helt ok. men att pruta på att en ruta är spräckt eller fasaden skall målas om är helt fel.
och i frågelistan skall framkomma det säljaren vet om byggnaden just för att köra med öppna kort, det är de alltid uppmanade till sedan är det samvetet som tar över. men fel och brister kommer alltid fram så småningom. det är bättre att tala om det innan.
KnockOnWood skrev:Det där gäller väl bara i teorin?
Jag undrar hur opartisk en mäklare egentligen känner sig:
1)
Han/hon får oftast betalt i proportion till köpeskillingens storlek.
Säljaren vill ha ett så högt pris som möjligt, köparen så lågt som möjlig naturligtvis.
Vad vill mäklaren?
2)
Tidigare när jag hade villa i ett mycket attraktivt område i en storstad fylldes brevlådan av mäklarnas reklamblad. Ungefär "Jag har just sålt huset för en av dina grannar och de fick ...".
Mäklaren var nog lika glad som säljaren för det höga priset. Opartisk?
det fungerar förvånansvärt bra och är lätt att tillämpa. i början tänkte jag "tjäna det kommer aldrig gå.." men det fungerar.
1) ang priset är mäklaren partisk med säljaren (det är undantaget i FML) det finns hävstångseffekt i det. om det inte blir affär blir det ingen arvode heller så målet är alltid att göra affär. missnöjd köpare är dåligt reklam så att det blir i praktiken att se till att köparen är nöjd och pratar gott om en i grannskapet så att man får förmedla fler bostäder. andra delen i frågan var arvodet, som oftast är en % på priset. om priset går upp 25 eller 50 till är marginellt lite på provisionen, men den sista prisuppgången kan skada hela affären. jag skulle vilja snarare trycka på att det är bättre med fast arvodet. finns lite olika synsätt på detta bl.a. att mäklaren jobbar bättre med provision, vilket inte alls stämmer, vi drivs av att få avslut och få nöjda kunder. det genererar mer jobb =mer pengar.
2 just ja reklam. hur mycket av reklamen är sant? det står oxå ..vi har kunder över.., eller kan det stå ..just nu är det bra tider att sälja... eller ..högtrycket fortsätter.. osv osv. för att få möjligheten att lappa/blada i "ej reklam" måste vi göra om reklamen till samhällsinformation. därav texten. jag personligen kan tycka att läsvärdet ligger i att veta vad priset blev, när grannarna flyttar in (om det kommer barn och hur gammla de är), och hur var visningen/budgivningen.
klart att man blir glad att sälja något dyrt eller vara delaktig i det, men det är ännu roligare att få en champagne från en köpare som precis slog rekord i pris i området. vilket händer rätt ofta pga att kunderna är väl omhändertagna.
zenobia skrev:Men allvarligt, är du helt bakom flötet? Jag kan väl pruta med och utan besiktning och för vilka anledningar jag vill oavsett vad säljare eller mäklare säger. Vill ingen betala mer än x kr så är det bara att gilla läget. Jag prutade ner ett parhus 600000 kr av olika anledningar, vi köpte inte av ren princip då säljaren inte gick med på att pruta dom sista 25000 kronorna. Något som kom nästa köpare tillgodo![]()
vist kan du pruta hur mycket du vill. problemet är vad har man för grund till en justering av priset? vad säger du jag vill få det billigare! eller vad?
skall du pruta måste man alltid hänvisa orsaken till det. det är svårt att framstå som seriös när man säger -nej fan det här ruttna takstolen såg jag inte och inte häller att hela golvet lutade 4cm och att trappan var lös.
i mina ögon så idiotförklarar man sig själv när man hänvisar till uppenbara saker som har varit synliga på visningen eller framgick i materialet. nu pratar vi oxå en normal köp med budgivning. är du ensam som intressent har du helt andra förutsättningar. och det är samma fördel att lägga första budet då kan du tycka till.
att pruta ner 600´ och stupa på 25´ är bara korkat! du har aldrig varit genuint intresserad att köpa parhuset så det är helt korkat att inleda en diskussion om det. jag skulle bli sjukt förbannad som säljare. och mäklaren kanske inte har varit speciellt vass heller eftersom han medlar och inte märker vad det är på väg. vi har oxå en plikt att ge goda råd till våra kunder (köpare och säljare). får jag en känsla eller ser tendenser på oseriösa beteende så måste jag prata om det dels med den oseriösa och dels med den andre parten.
det är inte svart eller vitt. det är oerhört mycket etik, finkänsla, utbildning av kunder och öppenhet som grund för lyckad affär. och det vanlig moral och heder som saknas oftast när pengarna kommer på tal.
blev det något klarare i frågan?