13 599 läst ·
53 svar
14k läst
53 svar
Besiktning av släp
Sida 1 av 4
Ska besiktiga släpvagnen på onsdag och blev lite fundersam på vilka lampor det ska finnas på mitt släp, alltså vill som ska lysa. Släpet är ett gammalt ok-hyrsläp från 2014.
Jag har inga backljus som tänds, dvs när jag lägger i backen tänds inga vita lampor.
jag har bromsljus, dvs positionsljusen lyser starkare när jag bromsar men bara på ena sidan. Uppenbarligen är det något fel med mina bromsljus men är det ett lagkrav med bromsljus på mitt släp?
blinkersen fungerar som den ska.
Jag har inga backljus som tänds, dvs när jag lägger i backen tänds inga vita lampor.
jag har bromsljus, dvs positionsljusen lyser starkare när jag bromsar men bara på ena sidan. Uppenbarligen är det något fel med mina bromsljus men är det ett lagkrav med bromsljus på mitt släp?
blinkersen fungerar som den ska.
Självklart måste även bromsljusen funka på släpet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Bromsljusen är sannolikt något av:
BAY15d Två glödtrådar 5 / 21 W (position / broms)
Ba15s En glödtråd 21 W
Är man trött på att glödlampor går sönder finns ju en hel del godkända LED nuförtiden.
BAY15d Två glödtrådar 5 / 21 W (position / broms)
Ba15s En glödtråd 21 W
Är man trött på att glödlampor går sönder finns ju en hel del godkända LED nuförtiden.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Kolla om någon satt i fel lampa, jämför med den hela sidan
Brukar vara enkelt att lossa lampglaset/plasten, antingen 2 skruv eller så bänder man med en flat mejsel i avsett spår
Billigare att fixa före besiktningen
Brukar vara enkelt att lossa lampglaset/plasten, antingen 2 skruv eller så bänder man med en flat mejsel i avsett spår
Billigare att fixa före besiktningen
Lampor som finns monterade ska fungera, brukar vara en bra regel vid besiktning. Och för egen säkerhet är bromsljus bland det viktigaste.
Så det ska fixas. Besiktade vårt släp och det fick nya positionsljuslampor, vita och gula, före då de lyste svagt och blivit brända/svarta. Gamla glödlampor är förbrukningsvara.
Så det ska fixas. Besiktade vårt släp och det fick nya positionsljuslampor, vita och gula, före då de lyste svagt och blivit brända/svarta. Gamla glödlampor är förbrukningsvara.