1 646 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Besiktiga hus man redan bor i?
Hej
Brukar man besiktiga huset man redan bor i för att få information om skick, om det är fukt nånstans, vad som är bra att renovera och fixa på sikt eller om nåt är påväg helt åt pipan? Eller är det sånt man ska se och veta själv? Jag misstänker att vi kanske behöver byta taket och funderar om man ska ta in och besiktiga hela huset för att få nån sorts statusuppdatering på alltihop.
Vi har bott i huset ca 5 år, köpte huset av bekanta så vi gjorde aldrig nån besiktning när vi köpte det då de redan gjort en och sa att det var okej.
Brukar man besiktiga huset man redan bor i för att få information om skick, om det är fukt nånstans, vad som är bra att renovera och fixa på sikt eller om nåt är påväg helt åt pipan? Eller är det sånt man ska se och veta själv? Jag misstänker att vi kanske behöver byta taket och funderar om man ska ta in och besiktiga hela huset för att få nån sorts statusuppdatering på alltihop.
Vi har bott i huset ca 5 år, köpte huset av bekanta så vi gjorde aldrig nån besiktning när vi köpte det då de redan gjort en och sa att det var okej.
Det brukar man inte göra. Jag tror att de flesta som hänger här på forumet har en självbild av att det där är sånt de klarar av själva, men är man tveksam är det nog en bra idé.
För många som inte är ett dugg tveksamma är det nog också en bra idé, men det kan vi ta i en annan tråd.
För många som inte är ett dugg tveksamma är det nog också en bra idé, men det kan vi ta i en annan tråd.
Brukar inte försäkringsbolagen kunna vara behjälpliga ibland? I vart fall om man oroar sig förr kommande skador.
Det gjorde vårt försäkringsbolag (LF) utan att vi begärt det. Tvärtom så tror jag de hade de som krav för att att försäkringen skulle gälla. Och då hade vi haft försäkringen i ett antal år innan. Så, det borde väl gå bra gissar jag.
Åtminstone Anticimex erbjuder sådana tjänster, ibland i samarbete med försäkringsbolag. Börja med att ringa ditt hemförsäkringsbolag och fråga, ofta är det gratis genom dem. Anticimex har fått en del kritik här på forumet för att överdriva problem och sälja in lösningar (t.ex. krypgrundsavfuktare) i onödan så ta deras rekommendationer med en nypa salt. En oberoende besiktningsman har förmodligen mindre att vinna på att oroa ägarna i onödan men tar åas en slant för jobbet. Jag har dock inte sett något bolag som kräver besiktning för att ställa ut en försäkring (eller ens erbjuder rabatt).
Är man osäker på husets skick ser jag väl inga större nackdelar med att göra det, speciellt inte om man får det "gratis".
Är man osäker på husets skick ser jag väl inga större nackdelar med att göra det, speciellt inte om man får det "gratis".
Klicka här för att svara