Jag är intresserad av ett hus som färdigställts dec 2020. Behöver det besiktigas utöver slutbesiktningen? Ingen har bott i huset utan säljs av företag som byggt för spekulation.
Annat att tänka på vid köp av företag? Ansvar för dolda fel efter några år om företaget gått i konkurs?

Ja. Slutbesiktning är något som kontrollerar så beställaren fått vad som avtalats med leverantören. När det är samma som beställt och byggt blir inte slutbesiktning värt något.

Kan du inget själv om hus kan det vara att överväga att ta in en som är van att besikta hus och som kan tala om lite mer än vad ex Anticimex kan. Även en elbesiktare bör övervägas.

• Gilla
Baxter
  • Laddar…
B Baxter skrev:
Jag är intresserad av ett hus som färdigställts dec 2020. Behöver det besiktigas utöver slutbesiktningen? Ingen har bott i huset utan säljs av företag som byggt för spekulation.
Annat att tänka på vid köp av företag? Ansvar för dolda fel efter några år om företaget gått i konkurs?
Gör alltid en full/helbesiktning. Kolla upp bolaget och dess företrädare. Låg omsättning = högre risk.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det är ett relativt ovanligt upplägg, med nybyggda hus som säljs på spekulation. Inte ovanligt att sådana upplägg görs av glada amatörer som får sin vinst (jämfört med att sälja tomten och sedan bygga med köparen), genom att fuska och ta genvägar.

R Robert-san01 skrev:
Ja. Slutbesiktning är något som kontrollerar så beställaren fått vad som avtalats med leverantören. När det är samma som beställt och byggt blir inte slutbesiktning värt något.

Kan du inget själv om hus kan det vara att överväga att ta in en som är van att besikta hus och som kan tala om lite mer än vad ex Anticimex kan. Även en elbesiktare bör övervägas.
Har du något förslag på besiktningsman/företag i Sthlms-området?

R Robert-san01 skrev:

B Baxter skrev:
Har du något förslag på besiktningsman/företag i Sthlms-området?
Tyvärr inte. Jag jobbar själv med entreprenadader och de besiktarna tar sällan på sig uppdrag från privatpersoner.

Kolla om mäklaren har något förslag på besiktare (annan än Anticimex).

• Gilla
Baxter
  • Laddar…
R
Någon gång ska jag starta en egen tråd om detta men herregud, är det inte sorgligt vilket uselt jobb besiktningsmännen gör? Protokollet säger som vanligt absolut ingenting. Bara en massa allmänna standardformuleringar och friskrivningar för att slippa ansvar.

Om sparksockeln är fuktskadad, ja men ta bort den förbannade sockeln då och lys lite med ficklampan för att se om det är läckage/mögel/fukt eller om det bara är vanligt spill. En minuts jobb för att få svar på om det är allvarlig fuktskada eller bara estetiskt trams. Mossa på taket, ja vi fattar väl att det är dåligt och kan leda till skador men gör då din förbannade plikt som besiktningsman och undersök saken då? Elen "felkopplad"? Hur då? Hur kom du fram till det? Löste jfb inte ut? Lösa kablar? Fel färger? Lampan på din uttagstestare från Jula lyste inte? Och varför ger du dig ens på elen när det uttryckligen inte ingår i ditt uppdrag?

Här verkar vara nåt, så fördjupad undersökning rekommenderas så jag slipper göra mitt jobb och slipper allt ansvar. Och här, fördjupad undersökning. Fördjupad undersökning, fördjupad undersökning. Krypgrund? Orkar inte kolla, jag skriver bara att det är en riskkonstruktion.

Det är dags att ställa de så kallade "godkända" besiktningsmännen till svars.

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.