C
J jonaserik skrev:
Finns inget av den sorten, det är bara egen erfarenhet av VP och borrhål, samt en 80 år gammal kylmontör som visste vad som gäller angående värme och kyla, Bara räkna själv, ta några exempel på olika flöden och delta T .
Visst, men enligt din tumregel bör alltså inte TS installera en större pump än ca. 4 kW mot sitt befintliga 132 m borrhål (33 x 132 = 4 356). Vilket jag tycker låter orimligt. Sen förstår jag också att bättre borrhål ger högre KB-temperatur vilket ger bättre COP, det var inte det jag ifrågasatte.
 
C cpalm skrev:
Visst, men enligt din tumregel bör alltså inte TS installera en större pump än ca. 4 kW mot sitt befintliga 132 m borrhål (33 x 132 = 4 356). Vilket jag tycker låter orimligt. Sen förstår jag också att bättre borrhål ger högre KB-temperatur vilket ger bättre COP, det var inte det jag ifrågasatte.
TS har nu klarat sig med den VP hen har och det är nog ett gränsfall med kanske is i hålet och att sätta i en större blir nog inte bra, hålet kommer att bli bra kallt. Det med 4 kW är nog för lite och en 6kW. på gränsen. Men med den erfarenhet jag har så är det rätt att räkna så på kyleffekten som ett hål kan ta hand om. Vi är sams om det luddiga med diverse skrifter om COP och SCOP i specarna., som en del tar åt sig som något som äverensstämmer med verkligheten. Men klart alla är saliga i sin tro, även tillverkarna.
 
J jonaserik skrev:
Och max COP på den är då ??? vid tex +4 in på KB., skriv det. Det med COP och SCOP ska man nog ta med en nypa salt. Allt vad som redovisas i den vägen är uppmätt under dom mest perfekta förhållanden och inte ute i verkliga livet.. Dom som har skrivit att det är det eller det med provning har inte gjort det i ett borrhål. Och det vi att borrhål är olika i vårt avlånga land, så där finns ingen garanti för några värden.
COP vid +4 vid 55°C skriver de inte ut. Vid +2 och 55°C så är det 3.2.

Behövs inget borrhål för att göra tester där man testar värme/kyleffekt vid olika temperaturer. Riggarna har vätske-kylare/värmare.

Jag mäter COP on the fly samt loggar minutiöst min anläggning. Det handlar inte så mycket diff från vad man skriver i spec. Handlar om ett par tiondelar på COP sämre i "verkligheten". Inget man blir upprörd över i alla fall.
Jag har SPF 4.4 värme 2021. Dock med arbetstank. Svårt att få så bra utan arbetstank i mitt hus iallafall.

Edit: SPF 4.4 2021 inte 4.5
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förstod inte kopplingen mellan "2.5 ggr billigare än elpatron" och verkningsgraden (COP) vid en viss KB-temp men ok.
Då var jag otydlig. Kändes bra i min hjärna. :) COP 2.5 vilket fall vid den driftpunkten enligt spec.
 
C
J jonaserik skrev:
Det med 4 kW är nog för lite och en 6kW. på gränsen.
Fast du inser motsägelsen med att din tumregel säger max 4 kW och du parallellt drar slutsatsen att 4 kW nog är för lite?
Annars håller jag med om att leverantören förmodligen är rätt ute med 6 kW mot befintligt borrhål.

Att pressa hålet en bit bortom vad som ger absolut optimalt COP ser jag inget problem med, vår anläggning har 47 W kompressoreffekt / m borrhål. Läser att 1° på KB påverkar COP med ca. 2-3% så det är inget dramatiskt så länge KB inte riskerar att frysa.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag mäter COP on the fly samt loggar minutiöst min anläggning.
Med risk för att bli anklagad för trådkapning - skulle vara intressant att få veta mer om hur mäter du COP under drift? Är det inte svårt att mäta den avgivna effekten på ett hyfsat tillförlitligt sätt?
 
M Marbro skrev:
Jag tvingades byta pump i början på december. Från en 9kw till en 3-12. Det gjorde mycket större skillnad än jag räknat med. Man ser på bilden när den gick sönder i början på december och gick på el. Sedan kom den nya, och då var ändå december 2021 kallare än 2020.

Jag har 120m hål och 135+40 yta. Så hålet är nog för litet egentligen. På den gamla pumpen visade båda givarna -20. Jag mätte i mars med en vanlig termometer och fick +6 och +2. Med den nya är det kallare, som mest -3 på inkommande när det var som kallast. Nu när det är runt nollan har det gått upp till runt -1.

En annan sak är att komforten är mycket bättre med den nya. Elementen är jämnvarma istället för att vara mycket varmare på ovansidan än undersidan. Ny cirkulationspump och magnetfilter istället för den gamla silen står nog för det. Den är också mycket tystare, den gamla kunde jag höra våningen ovanför, den nya hörs knappt när man står i samma rum.
En sån tyst vill jag också ha! Vad har ni för märke/modell?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
COP vid +4 vid 55°C skriver de inte ut. Vid +2 och 55°C så är det 3.2.

Behövs inget borrhål för att göra tester där man testar värme/kyleffekt vid olika temperaturer. Riggarna har vätske-kylare/värmare.

Jag mäter COP on the fly samt loggar minutiöst min anläggning. Det handlar inte så mycket diff från vad man skriver i spec. Handlar om ett par tiondelar på COP sämre i "verkligheten". Inget man blir upprörd över i alla fall.
Jag har SPF 4.4 värme 2021. Dock med arbetstank. Svårt att få så bra utan arbetstank i mitt hus iallafall.

Edit: SPF 4.4 2021 inte 4.5
C cpalm skrev:
slutsatsen att 4 kW nog är för lite
För det huset då troligen därför ett gränsfall
 
@cpalm
Avgiven effekt mäter du med energimätare vatten. Den mäter flöde, temp framledning retur och beräknar.
Men som all mätning så finns det ju mätosäkerhet på någon %
 
Redigerat:
mrsnhp mrsnhp skrev:
En sån tyst vill jag också ha! Vad har ni för märke/modell?
Thermia Calibra
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
En sån tyst vill jag också ha! Vad har ni för märke/modell?
M Marbro skrev:
Thermia Calibra
Plus ett på det, vi bytte ut en äldre CTC LVVP mot en Thermia Calibra Eco Duo 8.
Kan intyga att den är mycket tyst och både november och december har vi sänkt energiförbrukning med 10-15% trotts att jag tror vi höjt innertemperaturen med någon grad.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
C
Maxwells demon TotalControl skrev:
Avgiven effekt mäter du med energimätare vatten.
Ah najs, något tips på specifik produkt? Planerar att bygga om vår anläggning i år och det skulle vara mycket trevligt att få in en sådan mätmöjlighet.
 
Här finns det.

https://www.energibutiken.se/sv/11-varmematare

Brasklapp. Jag har arbetstank så jag mäter mellan VP och arbetstank där cirkulationspumpen bara går intermittent med kompressorn.
Värmekretsen lever sitt eget liv med sitt egna flöde och deltat på fram och retur blir vad det blir beroende på husets effektbehov.
Vet inte om det kan bli knas om du mäter direkt på värmekretsen? Om du inte har arbetstank.
När tex kompressorn står still så går ju fotfarande cirkulationspump på värmekretsen och energimätaren kommer fortfarande mäta. För du vill bara mäta när kompressorn går om du loggar och se avgiven VP effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För det huset då troligen därför ett gränsfall
Du citerade mig?
 
P-plats P-plats skrev:
Plus ett på det, vi bytte ut en äldre CTC LVVP mot en Thermia Calibra Eco Duo 8.
Kan intyga att den är mycket tyst och både november och december har vi sänkt energiförbrukning med 10-15% trotts att jag tror vi höjt innertemperaturen med någon grad.
Tack! Låter lovande :)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
C
Maxwells demon TotalControl skrev:
Här finns det.
Kanon! En del av planen är att installera en arbetstank. En annan del är att docka in den befintliga gamla vedpannan. Så nu väcktes en massa dåliga idéer om vad man egentligen skulle vilja mäta. :rofl:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.