Hej alla kloka!

Har sökt efter en ren bergvärmepump utan varmvattenberedare som man kan köra direkt mot en ackumulatortank. Verkligen tacksam för tips...

L
Alla går att köra mot tank , beror lite vad man vill ha , men tror du är ute efter en enkel VP och inga extra finnesr i , som dom flesta har i dag , ON/OFF kallas dom

L Liteavvarje skrev:
ON/OFF kallas dom
Nu förstår jag inte?

Nibe's 11** modeller är väl utan vvb?

L
R RoffeN skrev:
Nu förstår jag inte?
Kanske lite snabb , ska tanken samla upp energin och tas ut till elementen därifrån ?
med en shunt .

Ctc ecopart, Nibe 11xx, Danfoss DHP-L..

• Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kanske lite snabb , ska tanken samla upp energin och tas ut till elementen därifrån ?
med en shunt .
Ja, det är det som är meningen.

useless useless skrev:
Ctc ecopart, Nibe 11xx, Danfoss DHP-L..
Tack, ska genast kolla dessa.
Nibes 11xx är dock inte aktuell då deras rådgivare menar att jag skulle förlora ca 5000 kwh på fast kondensering emot flytande kondensering som är i tex Nibe 12xx.

De beror på vad du har för förbrukning... Ca 30% brukar man räkna med att man förlorar. Dessutom får kompressorn lite kortare livslängd för att den alltid måste jobba med relativt hög temperatur.
Varför vill du inte köra med flytande kondensering? Det kan du ju göra även med en standalone-pump mot egen tank.

L
R RoffeN skrev:
Tack, ska genast kolla dessa.
Nibes 11xx är dock inte aktuell då deras rådgivare menar att jag skulle förlora ca 5000 kwh på fast kondensering emot flytande kondensering som är i tex Nibe 12xx.
Det med 5000 är nog lite överkurs , som jag sa förut beror lite på rörkopplingen

useless useless skrev:
De beror på vad du har för förbrukning... Ca 30% brukar man räkna med att man förlorar. Dessutom får kompressorn lite kortare livslängd för att den alltid måste jobba med relativt hög temperatur.
Varför vill du inte köra med flytande kondensering? Det kan du ju göra även med en standalone-pump mot egen tank.
Då blir det nog inte 5000.
Jag är inte låst vid flytande kondensering. Jag försöker bara hitta den optimala lösningen/kombination i mitt system.
Jag har haft solfångare i många år och uppskattar hur väl de fungerar år efter år. Veden gör oss oberoende vid strömavbrott. Det krävs bara ett elverk som ger ström till cirkulation och styrning. Värmepumpen står för merparten av värme och varmvatten. Samtidigt som hålet ger lite frikyla.
Det jag tänker vore bäst är en fristående vp utan beredare för vv. Har dock inte hittat den optimala balansen än.

L
R RoffeN skrev:
Då blir det nog inte 5000.
Jag är inte låst vid flytande kondensering. Jag försöker bara hitta den optimala lösningen/kombination i mitt system.
Jag har haft solfångare i många år och uppskattar hur väl de fungerar år efter år. Veden gör oss oberoende vid strömavbrott. Det krävs bara ett elverk som ger ström till cirkulation och styrning. Värmepumpen står för merparten av värme och varmvatten. Samtidigt som hålet ger lite frikyla.
Det jag tänker vore bäst är en fristående vp utan beredare för vv. Har dock inte hittat den optimala balansen än.
Dom här har enkla VP , hur det är med start stopp ( ON/OFF ) har jag inte kollat , men går nog att se i elschemat
http://terrawatt.se/

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
De flesta vp går ju koppla mot tank med flytande kondensering jag kör så med en f1245 men bereder vv i inbyggda beredaren i vp.

S smurfen72 skrev:
De flesta vp går ju koppla mot tank med flytande kondensering jag kör så med en f1245 men bereder vv i inbyggda beredaren i vp.
Jag funderar på en sådan lösning och låta vv förvärmas genom ackumulatorn vintertid för att helt koppla bort både sommartid. På vintern stöttar jag med värme från kaminen till tanken...

Jag kör också med förvärmning i slinga i tanken året om och eldar jag behövs ingen eftervärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.