7 755 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Bergvärmepump på ny plats, behålla befintliga borrhål
Om det gäller enbart borrhålets djup och hur det funkar med en ny modern pump så finns det ju "utbytespumpar" som inte behöver nya borrhål...Tex Thermias Calibra. Vad jag förstår ska den kunna ersätta en
gammal pump med befintligt borrhål.
TT
gammal pump med befintligt borrhål.
TT
Calibras funktioner gör den till ett perfekt val när du ska byta ut en gammal värmepump, därför kallas den också "Utbytespumpen". Du behöver inte ens veta hur djupt ditt gamla borrhål är – med funktionen Energy Source Control kan Calibra känna av hur mycket energi du kan hämta ur borrhålet. Det gör att borrhålets fulla potential kan utnyttjas utan att det överbelastas. (Det finns annars en viss risk att gamla borrhål överbelastas, då de kan vara för korta för dagens effektiva värmepumpar.)
Kopierat från Thermias hemsida. Som jag har lärt mej behöver man oftast lr alltid borra djupare när man
installerar en ny värmepump eftersom det gamla hålet oftast inte räcker till. Här vet han ju inte hur djupt
det är......Bara ett förslag att titta på.
Kopierat från Thermias hemsida. Som jag har lärt mej behöver man oftast lr alltid borra djupare när man
installerar en ny värmepump eftersom det gamla hålet oftast inte räcker till. Här vet han ju inte hur djupt
det är......Bara ett förslag att titta på.
Exakt samma funktion har både Daikin, Nibe, CTC och Bosch/IVT på sina moderna varvtalsstyrda värmepumpar.
Det betyder helt enkelt att kompressorhastigheten sänks när borrhålet börjar bli för kallt så man inte riskerar att kyla det för mycket.
Marknadsföringstugg med andra ord.
Dock måste ju energin till huset komma någonstans ifrån, så elpatronen får stötta istället.
Det betyder helt enkelt att kompressorhastigheten sänks när borrhålet börjar bli för kallt så man inte riskerar att kyla det för mycket.
Marknadsföringstugg med andra ord.
Dock måste ju energin till huset komma någonstans ifrån, så elpatronen får stötta istället.
Man kan aldrig veta. Kan bara vägleda med vår egen erfarenhet. Vi köpte hus med BV på 180 m hål enl säljare. Huset var 180 m2 boarea i Sthlm. BV var en CTC onoff på 8 kW, årsförbr el ca 18000 kWh (elspets användes en hel del). Vi byggde ut några år senare med 100 m2 åt norr (nu totalt 270 m2 boarea). Under åren efter minskade vår elförbrukning påtagligt, eftersom de nya väggarna, särskilt åt norr, hade mkt bättre u-värde, till ca 16000 kWh. 2018 pajade den gamla pumpen. Då chansade vi och köpte en större pump, Nibe inverter 3-12 kW, och ställde den på att aldrig använda elpatron. Så elförbrukningen har sen dess gått ned ännu mer, till 12000 kWh/år. Detta fungerar, nu mot kallsäsongens slut och pågående köldknäpp ligger KB in/ut på 0/-3.M ms2010 skrev:Vi har en IVT bergvärmepump c:a 20 år gammal. Vi står nu inför en större ombyggnad/renovering och det är gissningsvis läge att byta till ny pump då den närmar sig sin tekniska livslängd. Samtidigt överväger vi en ny placering för pumpen, skulle kunna bli så långt som 10-12 meter från nuvarande plats (där även yttre slingan ansluter genom grundmuren). Kan detta skapa problem eller är det bara en fråga om rördragning? Finns det anledning att överväga nya borrhål, för att komma närmare den nya placeringen och/eller för att brunnar, slangar osv också har ett bäst före-datum?
Så i era kläder med ungefär samma totala håldjup skulle jag byta pump till en inverter på 12 kW, särskilt om renoveringen inbegriper bättre isolering. Om borrdjupet inte duger kan ni borra ett extra hål senare.
Sorry för att jag väcker en gammal tråd då jag befinner mig i exakt samma situation.
IVT Greenline Compact 8, 23 år gammal. Har ca 21 MWh och har också 200m2 där 100m2 är biyta (börjar undra om det inte är samma hus). Huset är byggt -43 med tillbyggnad på -67. Tilläggsisolerat 50mm på fasad.
Vårt befintliga hål idag 135m där jag är lite tveksam ifall det räcker för "dagens" standard som jag verkar läsa vara ungefär 200m. Funderar på att antagligen kompletteringsborra eller om man ska köpa en 8-10 kW inverter och låta pumpen avgöra?
Hur gjorde du? @ms2010
IVT Greenline Compact 8, 23 år gammal. Har ca 21 MWh och har också 200m2 där 100m2 är biyta (börjar undra om det inte är samma hus). Huset är byggt -43 med tillbyggnad på -67. Tilläggsisolerat 50mm på fasad.
Vårt befintliga hål idag 135m där jag är lite tveksam ifall det räcker för "dagens" standard som jag verkar läsa vara ungefär 200m. Funderar på att antagligen kompletteringsborra eller om man ska köpa en 8-10 kW inverter och låta pumpen avgöra?
Hur gjorde du? @ms2010
135 meter hål, då ska det vara vatten ända upp, räcker bara till en VP på ca 7 kW, över det så kan det bli att hålet fryser på dom första 10 metrarna. Just ligger du på ett gränsfall och har säkert minus ut till hålet, kanske minus in med.
Ah! Ja det stämmer. Vår pump är idag 8 kW men Jag vet faktiskt inte hur mycket vatten det är i hålet men då kanske det är smartare att kompletteringsborra och ligga strax i överkant vad gäller överdimensionering? Inte lätt det därJ jonaserik skrev:
Vad har ni för temp in och ut till borrhål?D Dashio skrev:Sorry för att jag väcker en gammal tråd då jag befinner mig i exakt samma situation.
Hur gjorde du? @ms2010
Går det på nya pumpar att ställa (kanske går på gamla åxå?) så att man inte förfryser borrhålet, dvs att den taggar ned på uttaget från hålet om det blir för kallt... Då borde man ju alltid kunna överdimensionera och om det blir ett överuttag först då komplettera borrhålet? Det hade ju vart smutt om man kunnat lägga in tex (yt)jordvärme som ett komplement... Men kanske kräver ett system med två olika sorters slingor en mycket dyrare och mer avancerad pump? Om man har två hål, är det två slingor in till pumpen, eller snurrar det först i ena och sen andra hålet? Eller överger man alltid det gamla hålet om man borrar ett nytt?D datja skrev:Man kan aldrig veta. Kan bara vägleda med vår egen erfarenhet. Vi köpte hus med BV på 180 m hål enl säljare. Huset var 180 m2 boarea i Sthlm. BV var en CTC onoff på 8 kW, årsförbr el ca 18000 kWh (elspets användes en hel del). Vi byggde ut några år senare med 100 m2 åt norr (nu totalt 270 m2 boarea). Under åren efter minskade vår elförbrukning påtagligt, eftersom de nya väggarna, särskilt åt norr, hade mkt bättre u-värde, till ca 16000 kWh. 2018 pajade den gamla pumpen. Då chansade vi och köpte en större pump, Nibe inverter 3-12 kW, och ställde den på att aldrig använda elpatron. Så elförbrukningen har sen dess gått ned ännu mer, till 12000 kWh/år. Detta fungerar, nu mot kallsäsongens slut och pågående köldknäpp ligger KB in/ut på 0/-3.
Så i era kläder med ungefär samma totala håldjup skulle jag byta pump till en inverter på 12 kW, särskilt om renoveringen inbegriper bättre isolering. Om borrdjupet inte duger kan ni borra ett extra hål senare.
Det med nya VP som ska ändra fart på flödet. I mitt tycke bara skit. Klart är att tillverkarna har jittat på något som är bra säger dom. Med minskad fart på KB innebär även minskadfart på VB-pumpen och effekten kan markant avta för VP. Det med jordvärme går att göra, äveb ytterliggare hål. Då ska dom gå in i huset parralellt och finnas injustering. Injusteringen görs med att tempen på inkommande KB är lika. Olika hål blir olika flöde genom dom.J JohanLun skrev:Går det på nya pumpar att ställa (kanske går på gamla åxå?) så att man inte förfryser borrhålet, dvs att den taggar ned på uttaget från hålet om det blir för kallt... Då borde man ju alltid kunna överdimensionera och om det blir ett överuttag först då komplettera borrhålet? Det hade ju vart smutt om man kunnat lägga in tex (yt)jordvärme som ett komplement... Men kanske kräver ett system med två olika sorters slingor en mycket dyrare och mer avancerad pump? Om man har två hål, är det två slingor in till pumpen, eller snurrar det först i ena och sen andra hålet? Eller överger man alltid det gamla hålet om man borrar ett nytt?
Jag vet att den pump vi har (F1255) slutar nyttja hålet vid en viss temperatur (och istället använda elpatron), men jag har lyckligtvis inte behövt ta reda på den exakta inställningen. Den går förmodligen att ställa in i den avancerade menyn. Just nu när det varit så kallt har vi -1/-4 så jag oroar mig inte.J JohanLun skrev:Går det på nya pumpar att ställa (kanske går på gamla åxå?) så att man inte förfryser borrhålet, dvs att den taggar ned på uttaget från hålet om det blir för kallt... Då borde man ju alltid kunna överdimensionera och om det blir ett överuttag först då komplettera borrhålet? Det hade ju vart smutt om man kunnat lägga in tex (yt)jordvärme som ett komplement... Men kanske kräver ett system med två olika sorters slingor en mycket dyrare och mer avancerad pump? Om man har två hål, är det två slingor in till pumpen, eller snurrar det först i ena och sen andra hålet? Eller överger man alltid det gamla hålet om man borrar ett nytt?
Ja, jag var mentalt förberedd på att behöva borra ett hål till -- i så fall hade vi använt båda hålen parallellkopplade. Men vi har alltså inte behövt det. Skönt!
Jag har ett hus bygg 1932 och jag satte in bergvärme 1999, borrhålet är 134meter, och en villa 90 Thermia pump, jag rekommenderades att sätta in en 4,5 men skulle då fått komplettera med elpatroner alternativ 2 var en 6kw pump men jag ville ha bergvärme och inte en elpanna så det blev en 9kw, den höll i 24 år och elpatronerna var som nya för de hade bara gått 24 timmar och det var första dygnet innan montören fixat vätskan i berghålet. Nu har jag en ny Thermia 8 som jag också har stängt av elpatronerna på. Håller lätt 21 grader inne även om det är -25ute.