Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Jag har en CTC Eco heat 7 från 2003 som tuffar på men jag har börjat ställa in mig på att den kommer behöva bytas snart av ålder.
När jag kollar runt på nya pumpar verkar ingen ha samma funktionsprincip som min CTC, dvs att arbetstanken är del av radiatorsystemet och en kopparslinga går där i för varmvatten till kranarna. (Ungefär som ett värmesystem med ackumulatortank jobbar antar jag)
varför är det så?, jag tänker att värmepumpen borde bli mer robust med färre delar som kan krångla eller rosta sönder. Även CTC verkar ha frångått det så det kanske finns nån anledning?
När jag kollar runt på nya pumpar verkar ingen ha samma funktionsprincip som min CTC, dvs att arbetstanken är del av radiatorsystemet och en kopparslinga går där i för varmvatten till kranarna. (Ungefär som ett värmesystem med ackumulatortank jobbar antar jag)
varför är det så?, jag tänker att värmepumpen borde bli mer robust med färre delar som kan krångla eller rosta sönder. Även CTC verkar ha frångått det så det kanske finns nån anledning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den du har är mer som en ON/OFF med start/stopp via termostater och värmen ut via shunt, har även VV i sig. Den typen finns nog inte längre, utan nu ska det vara en massa elektronik i allt vad VP heter. Varvtalsreglering både här och där, på både gott och ont. En ON/OFF ska ha en större tank med VV-slinga i, att jobba mot och uttag värme via en shunt. Det är lite billigre med VP ON/OF, men tillkommer en tank 750 L med VV-slinga i, ( och den kostar en del.) bör det vara för bra drift och Du kan läsa lite här.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72289.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72289.0
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Ah, hade missat att nuvarande EcoHeat modellen fortfarande har det konceptet!
Aja får se hur konservativ jag känner mig men jag tycker jag har bra harmoni i värmesystemet och nästan helt utan eltillskott, så det känns lockande att replikera det i så stor utsträckning som möjligt.
Aja får se hur konservativ jag känner mig men jag tycker jag har bra harmoni i värmesystemet och nästan helt utan eltillskott, så det känns lockande att replikera det i så stor utsträckning som möjligt.
Klicka här för att svara