Vi hade 4.5 i vår pre-energikrisenkåk från 71.

Kan även vara att en kontaktor till el-patronen som klibbat fast, då den var varmt även i somras. En elektriker klarar att kolla det, kanske en granne eller vän har kunskap om el.
Var i landet är du.

A
J jonaserik skrev:
Kan även vara att en kontaktor till el-patronen som klibbat fast, då den var varmt även i somras. En elektriker klarar att kolla det, kanske en granne eller vän har kunskap om el.
Var i landet är du.
Kalmar län, Oskarshamn. Det är inte lättare att göra det själv då alternativt att faktiskt ringa en ivt tekniker?

Det går att konstatera synligt om vad som kan vara fel, men inte gräva i grejerna om inte kunskap finns om EL, mycket ledningar bakom frontplåten

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade 4.5 i vår pre-energikrisenkåk från 71.
J jonaserik skrev:
Det går att konstatera synligt om vad som kan vara fel, men inte gräva i grejerna om inte kunskap finns om EL, mycket ledningar bakom frontplåten
El patronen byttes ut vid årsskiftet för övrigt

Scj skrev:
El patronen byttes ut vid årsskiftet för övrigt
Vet du hur det var med kontaktorer då, kollade dom det vid byte patron och sas det vad det var för fel på den. Kortis, avbrott, överledning till jord och ev jordfelsbrytare löste.

Där sitter ju en säkring till elpatronen om jag inte missminner mig, så man kan ju rycka den.

A
J jonaserik skrev:
Vet du hur det var med kontaktorer då, kollade dom det vid byte patron och sas det vad det var för fel på den. Kortis, avbrott, överledning till jord och ev jordfelsbrytare löste.
Nej ingen aning, vi är som sagt nyinflyttade och tanten som bodde här innan hade ingen koll men hon visste att den blivit bytt.

Med en varmvattentemperatur på ca 60 grader skulle jag tippa att den precis har gjort legionellakörningen med extra varmvatten. Kolla värdena igen senare, tex imorgon.

Hög retur kan nog vara cirkulationen i värmesystemet så kanske smutsfiltret är igensatt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast borde man inte få låg retur om man har dåligt flöde?

Om man har dåligt flöde så kan det i dessa pumpar vara slangarna med.

Här är min tråd om det hela:
[länk]
Hög retur får du innan pressostat hög.kan även vara växelventilen som är öppen mot värmesystemet när den tillverkar varmvatten.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Hög retur får du innan pressostat hög.kan även vara växelventilen som är öppen mot värmesystemet när den tillverkar varmvatten.
Varför får man det?
Dåligt flöde borde ge en låg temperatur på return då mer värme hinner avgå, att värmepumpen då inte heller kan göra av med sin genererade värme löser Högtryckspressostaten.
Eller har jag missat nått?

Givarens på returen sitter så temperaturen hinner innan pressostaten löser.titta på returen som ligger långt över börvärdet.

• Värmepumpsstyrning, digital display, temperaturinställningar, gröna lampor, knappar, "GREENLINE" text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Givarens på returen sitter så temperaturen hinner innan pressostaten löser.titta på returen som ligger långt över börvärdet.
Givaren sitter precis efter T-korset där retur och VVBn är sammankopplad, därefter går det ner till cirkulationspumpen och sedan till kondensorn, känns som en bra bit för värmen att gå baklänges.

I min pump hade jag förvisso stoppet på vägen där, och då hade jag fortfarande 12graders skillnad mellan fram och retur, och pumpen löste bara på HP.

Men visst, har man stopp ute i systemet så kanske man kan pressa vattnet genom en lite glappig växelventil genom VVBns mantel och få en varmare retur 🤔

Oavsett så är det aldrig dumt att testa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.