16 725 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Bergvärmepump - inverter eller "traditionell"?
Sida 1 av 2
Har tagit in offerter från ett antal märken/firmor gällande installation av bergvärme. Från en av dessa så har jag fått offert på en så kallad inverter-pump. Till ett högre pris så klart. Försökt hitta lite information om hur mycket bättre dessa inverter-pumpar är än "traditionella", om de är värda extrapengen eller inte. Någon som vet?
Ska ta kontakt med säljaren imorgon men tänkte att någon kanske hade kunskap att förmedla redan ikväll
Ska ta kontakt med säljaren imorgon men tänkte att någon kanske hade kunskap att förmedla redan ikväll
Tex Ivt levereras med bypass och det funkar säkert med liknande installation på övriga märken också om man inte vill ha tank eller köra direkt mot systemet. Gissningsvis är det väldigt få inverters som kommer köras via tank eftersom det blir en merkostnad vid installation och funkar hyffsat utan.
Brukar dom inte sänka flödet på varma sidan när behovet av värme blir lägre? Om så kan man i lite större hus få lite dåligt flöde i "ytterkanterna" och därmed lite för kallt.
En inverter är knappast någon "gudagåva" som löser alla "problem" utan har sina egna egenskaper på både gott och ont. Rent ekonomiskt är det ingen stor skillnad över tid, det som man kanske inte har så bra koll på är själva inverterelektroniken för ofta brukar "det enkla" ( i det här fallet on/off) ha bättre livslängd och dessutom vara billigare att laga än den lite mer avancerade tekniken.
En inverter är knappast någon "gudagåva" som löser alla "problem" utan har sina egna egenskaper på både gott och ont. Rent ekonomiskt är det ingen stor skillnad över tid, det som man kanske inte har så bra koll på är själva inverterelektroniken för ofta brukar "det enkla" ( i det här fallet on/off) ha bättre livslängd och dessutom vara billigare att laga än den lite mer avancerade tekniken.
Jag valde inverter istället för on/off för att pumpen ska anpassa sig bättre efter huset allteftersom jag energieffektiviserar.
Ska man tro Energimyndighetens test så sparar jag omkring 500 kronor per år på att ha valt Nibe 1255 istället för 1245. Ju mindre förbrukning man har desto mindre skillnad. Har man låg energiförbrukning blir nog besparingen näst intill obefintlig, i alla fall inget argument för att välja inverter. Det finns fördelar och nackdelar med båda två och man måste veta vilka pumpar som jämförs och vad det är för hus för att ge råd.
Ska man tro Energimyndighetens test så sparar jag omkring 500 kronor per år på att ha valt Nibe 1255 istället för 1245. Ju mindre förbrukning man har desto mindre skillnad. Har man låg energiförbrukning blir nog besparingen näst intill obefintlig, i alla fall inget argument för att välja inverter. Det finns fördelar och nackdelar med båda två och man måste veta vilka pumpar som jämförs och vad det är för hus för att ge råd.
Jo flödet sänks med lägre effekt men har man bypass så har man samma flöde på rad systemet hela tiden även om det interna flödet i vp minskar.elmont skrev:Brukar dom inte sänka flödet på varma sidan när behovet av värme blir lägre? Om så kan man i lite större hus få lite dåligt flöde i "ytterkanterna" och därmed lite för kallt.
Antalet start stop blir lägre på inverter men antalet drift timmar blir flera vad som är sämst ?McStewart skrev:
Jag blev avrådd från en varvtalsstyrd bv pump pga sämre driftsäkerhet. Valde en thermia on/off med varvtalsstyrd cirkulationspump som täcker 98% av energibehovet. Svaret lär vi få om ca 10år om on/off är mer driftsäkra än inverterstyrd pump.
Skulle tro att det var inverter över huvud taget. Min erfarenhet av frekvensstyrningar genom åren är att dom har en begränsad livslängd. Det jag kommit i kontakt med handlar mest om vattenpumpar och fläktar men jag har svårt att se att värmepumparnas frekvensstyrningar skulle leva längre.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om jag minns rätt bemötte Daikin den kritiken på värmepumpsforum med att även om det skulle vara så, så kostar det en spottstyver att byta inverterkortet jämfört med kompressorn. Huruvida det stämmer, hur det ser ut för andra tillverkare och huruvida det finns reservdelar överhuvud taget när den väl går sönder X år senare låter jag vara osagt.elmont skrev: