Jag har en IVT bergvärmepump i mitt souterränghus på 290 kvm med självdrag och 1-rör. För att förbättra ventilationen hade jag tänkt montera in en frånluftsfläkt i en huv på taket där kanaler från badrum och tvättstuga mynnar ut. Det känns dock trist att inte återvinna värmen i frånluften. Det finns aggregat från NIBE (t ex 310 och 360) som återvinner värme ur frånluften och som ska kunna dockas till andra värmesystem.

Jag är tacksam för svar på följande frågor:

1) Kan man ekonomiskt försvara investeringen i en frånluftspump med återvinning när huset redan har bergvärme?
2) Hur skulle en kombinerad lösning fungera om det skulle fungera alls (kan man koppla pumparna i serie så att varmvattnet från pump 1 matas in i pump 2 som värmer vattnet ytterligare innan det matas ut till radiatorerna och/eller till tappvarmvattnet eller ska man låta en pump ta hand om tappvarmvattnet och den andra ta hand om radiatorerna eller...)?

Det lönar sig nog inte om du inte redan ligger på gränsen till vad borrhål och pump klarar. Från frånluften kommer du att kunna hämta cirka 2 kW (förutsatt 300 kbm/timme) och då får du pytsa i 1 kW själv. En ComfortZone kan plocka ut en högre effekt men har nog samma verkningsgrad. Bergvärmen har förmodligen högre verkningsgrad och därför lönar sig inte investeringen med en FLVP. Däremot kan det finnas andra skäl, du kanske vill ha ett reservsystem eller ska ändå byta varmvattensberedare eller något åt det hållet.

Du kan använda värmen i frånluften för att återladda till bergvärmen, hur effektiv det är kan jag inte svara på.
T.ex: IVT VBX Frånluftsmodul

Tack för tips. Jag har en IVT Greenline så VBX verkar ju lämplig. Hur långt bort från bergvärmepumpen kan man ställa VBX (jag skulle vilja ha VBX på vinden och leda vattenrören två våningar ner till bergvärmepumpen)?

Beape skrev:
Tack för tips. Jag har en IVT Greenline så VBX verkar ju lämplig. Hur långt bort från bergvärmepumpen kan man ställa VBX (jag skulle vilja ha VBX på vinden och leda vattenrören två våningar ner till bergvärmepumpen)?
Det går bra med väl isolerade rör. Det blir rejält med kondens på dem.
Min anläggning är inte helt klar än men ser som du önskar ha din. Brine:n från borrhålet går direkt upp till vinden och används både för återvinning och kyla. Den går sedan vidare ner till värmepumpen i källaren. Höjdskillnad 9 m. Vi behöver dock komplettera med en schunt för att blanda in "kall" brine på primärsidan. Det blir för varmt från återvinningen annars.

Har en Nibe FLM-30 kopplat till en Thermia Diplomat 12

som nämts så är det en frånluftsmodul du ska ha, inte en frånluftsvärmepump.
om du har självdrag genom ventilations huvor, så går det säkert att bygga om hela systemet så du kan återvinna denna värme. men jag tror inte ombyggnaden betalarsig på de närmsta 30-40 ellr 50 åren.

har du vanlig skorsten med kanaler i så kommer luften att kylas för mycke för att su ska ha nått att återvinna

Kan någon tipsa om hur man ställer upp en investeringskalkyl för en frånluftsmodul (vore intressant att räkna på återbetalningstid som CarMan tar upp)?

vad har du för frånlufts system idag, hur ser det ut & hur omfaande kommer ombyggnaden att bli?

med bergvärme så betalar du ca: 25 öre/ kw
med en frånluftsmodul så kan du höja cop på värmepumpen o kommer kanske ner på 20-22öre/ kW

säg att du bygger om ventilations systemet för 40 000:- inklusive allt.
du har et hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning, något som kostar dig 5000 :-

20 000 X 0,25 = 5000

om du nu monterar ventilationsagrigatet & alla rör dras om m.m. så får vi följande.
20 000 X 0,20 = 4000

du har altså tjänat 1000:- / år (o även här har jag tagit i iöverkant ! du hamnar kanske närmare 500:- / år om jag får gissa.

A
En BV-pump har ca årsCOP på 3 och för närvarandet ligger väl elpriset på ca 1,20kr så jag får det till 1,20/3=40öre/kWH. Hur kom du fram till att man betalar 25 öre/kWh?

Jag räkna med högre årscop, samt att jag inte kolla vad nuvarande elpris låg.
faasta avgiften räknar jag inte in, då den endå ska betalas om du vill ha hshålls el i huset!
du kan räkna på 3,5 i årscop

gör hur du vill, "aplicera" dina siffror, så får vi se vad du får. forfarande är jag tveksam till att det blir en rimlig kalkyl !!!

Tack för parametrar jag kan använda för att räkna på detta.

Carman, menar du att årsCOP för en bergvärmepump är 3 men att kombinationen bergvärme/frånluftsmodul kommer upp i 3.5?

Det verkar ju vettigt ur miljösynpunkt att krama värmen ur luften som lämnar huset men frånluftsmodulen drar ju också ström. Om den har en verkningsgrad på 60% blir ju kalkylen ännu klenare, särskilt om BV-pumpen själv lyckas ta hand om uppvärmningen utan att slå på elpatronen (om nu detta är möjligt - jag har 287kvm hus och ett borrhål på 140 meter).

årscop varierar lite beroende på hur värmepump & radiatorsystem är dimensionerad & optimerat.
mellan 3 & 3,5 är normalt.
(själv ligger jaag nära 4)

Hur mäter man årsCOP?

tillförd effekt & avgiven effekt.
tillförd effekt är ju lätt att mäta, men avgiven effekt är svårare.

tiverkarna anger ju efektförhålanden vid olika tempraturer. men med årscop så har man ju även räknat in elpatrons driften

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.