Mm. Jag kikar på samma länk. Va konstigt det blir ibland.
Jag börjar tro att vi läser dem lika bra som satan läser bibeln
Temperaturintervallet på grafen stämmer löjligt bra med vad som händer med värmebärartemperaturen. Jag läser av att vätskan som varit nere i mitt hål håller ca 7 grader när den kommit upp. Nu. Idag. Skulle ditt resonemang vara sant skulle det komma upp som bäst nollgradig vätska vid den här tiden på året. Jag tror helt enkelt de bara mätt temperaturen, före och efter pumpen, en gång om året och gjort en tjusig graf.
Sen angående att mer energi tas ut än vad som tillförs..
Så här står det:
"Temperatursänkningen är som störst under de första driftåren och planar därefter ut. För ett enskilt borrhål sjunker temperaturen inte mycket efter de inledande 5 driftsåren. "
Så visst, du kanske har rätt. I vissa fall. Jag tror att de medvetet utrycker sig lite luddigt eftersom det hela beror på vattenströmningar i berget. Är det mycket grundvatten kommer det hela tiden fräsch vattenvärme som tillskott. Jag tror inte det är speciellt många ställen i Sverige som är så torra att de behöver oroa sig för att borrhålet ska "ta slut".
I Schweiz, berättade min borrare (han hade varit där occh jobbat), når man inte vatten på anständiga djup. Man borrar hålet, sänker ner fyra slangar med två U-ändar och återfyller sedan med sand och borrkax. Två slangar används sedan för värmeuttag och två för solceller som ska ge värmetillskott i hålet.
Jag börjar tro att vi läser dem lika bra som satan läser bibeln
Temperaturintervallet på grafen stämmer löjligt bra med vad som händer med värmebärartemperaturen. Jag läser av att vätskan som varit nere i mitt hål håller ca 7 grader när den kommit upp. Nu. Idag. Skulle ditt resonemang vara sant skulle det komma upp som bäst nollgradig vätska vid den här tiden på året. Jag tror helt enkelt de bara mätt temperaturen, före och efter pumpen, en gång om året och gjort en tjusig graf.
Sen angående att mer energi tas ut än vad som tillförs..
Så här står det:
"Temperatursänkningen är som störst under de första driftåren och planar därefter ut. För ett enskilt borrhål sjunker temperaturen inte mycket efter de inledande 5 driftsåren. "
Så visst, du kanske har rätt. I vissa fall. Jag tror att de medvetet utrycker sig lite luddigt eftersom det hela beror på vattenströmningar i berget. Är det mycket grundvatten kommer det hela tiden fräsch vattenvärme som tillskott. Jag tror inte det är speciellt många ställen i Sverige som är så torra att de behöver oroa sig för att borrhålet ska "ta slut".
I Schweiz, berättade min borrare (han hade varit där occh jobbat), når man inte vatten på anständiga djup. Man borrar hålet, sänker ner fyra slangar med två U-ändar och återfyller sedan med sand och borrkax. Två slangar används sedan för värmeuttag och två för solceller som ska ge värmetillskott i hålet.
F.d. kollegan nämde just det där med grundvattenströmningar i berget. Enligt honom skulle SGI ha gjort undersökningar som visar att strömningarna inte är så stora som många verkar tro. Han skickade ett dokument som skulle beskriva det här. Har inte hunnit läsa det själv ännu men här är i alla fall en länk till dokumentet:
http://medlem.spray.se/servinpatrik/Grundvatten.pdf
Kan tillägga att informationen i artikeln inte är direkt kopplad till bergvärme utan handlar mer om grundvatten i SGIs perspektiv.
http://medlem.spray.se/servinpatrik/Grundvatten.pdf
Kan tillägga att informationen i artikeln inte är direkt kopplad till bergvärme utan handlar mer om grundvatten i SGIs perspektiv.
Är du intresserad av att även ansluta solvärme till systemet, så kan du låta solfångarens värme först gå till varmvattenberedaren, men när denna nått full temperatur överförs resten till berg- eller jordslingan.
Fungerar dock inte så bra ifall du har strömmande vatten.
Nu är det väl inte alla värmepumpstillverkare som klarar av detta, men jag kan rekommendera Varmitek http://www.varmitek.com/
Fungerar dock inte så bra ifall du har strömmande vatten.
Nu är det väl inte alla värmepumpstillverkare som klarar av detta, men jag kan rekommendera Varmitek http://www.varmitek.com/
Ok, vi ska visst vara petiga i denna tråd.Fredrik_I skrev:Jovisst tar man ut mer energi än vad som tillförs. Titta på figur 4 i din länk. Temperaturen sjunker hela tiden, dvs mer energi förs ut än vad som tillförs.
Figur 3 visar också att värmebärarens temteratur är under noll på vintern. Detta betyder att berget/vattnet närmast borrhålet periodvis är fruset.
Fredrik, hur mycket ändrar sig temperaturen på vätskan som kommer upp ur hålet mellan tex år 10 och år 25? Avrunda gärna din avläsning till hela grader och posta resultatet i denna tråd.
Klicka här för att svara