6 383 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
BERGVÄRME??
Sida 1 av 2
Får lite olika bud ??? på om man ska välja bergvärme vid nybygge av villa eller ej...
Somliga säger att ett nytt hus är så pass energisnålt att man inte tjänar på det. Andra säger "självklart", man vet ju aldrig hur elpriserna utvecklas i framtiden.
Undrar nu om någon har nån erfarenhet eller kunskap av detta, bergvärme vid nybygge eller ej?
/Pillan
Somliga säger att ett nytt hus är så pass energisnålt att man inte tjänar på det. Andra säger "självklart", man vet ju aldrig hur elpriserna utvecklas i framtiden.
Undrar nu om någon har nån erfarenhet eller kunskap av detta, bergvärme vid nybygge eller ej?
/Pillan
Svårt att direkt svara ja eller nej på (som vanligt
).
Ett generellt råd jag har hört efter att ha pratat med ett flertal värmepumpsleverantörer är att bergvärme blir betydligt intressantare om det nybyggda huset kommer att vara >= 200m2.
Det går ju inte att bortse från (extra)kostnaderna heller men jag kommer själv att välja bergvärme p.g.a. husets storlek samt önskan om låga uppvärmningskostnader för framtiden.
Det finns f.ö. mycket intressanta artiklar i detta forum om just bergvärme!
Ett generellt råd jag har hört efter att ha pratat med ett flertal värmepumpsleverantörer är att bergvärme blir betydligt intressantare om det nybyggda huset kommer att vara >= 200m2.
Det går ju inte att bortse från (extra)kostnaderna heller men jag kommer själv att välja bergvärme p.g.a. husets storlek samt önskan om låga uppvärmningskostnader för framtiden.
Det finns f.ö. mycket intressanta artiklar i detta forum om just bergvärme!
Det finns, precis som ByggaNyss skriver, en brytgräns när det är lönsamt att installera bergvärme. Den gränsen brukar definieras runt 200 m2. Bygger du större än detta kommer det vara klart lönsamt.
Att hänvisa till att nya hus är så energisnåla är inte relevant. Du använder ju bergvärmen för all typ av uppvärmning - inklusive varmvatten.
Väljer du enbart frånluftvärme så måste du ändå ha en primär uppvärmningskälla.
Jordvärme fungerar också bra, men har vissa brister; du kan få en "tvättbrädeslook" på marken efter nåra år...
Den är dessutom bara lönsam upp till viss husstorlek.
Att hänvisa till att nya hus är så energisnåla är inte relevant. Du använder ju bergvärmen för all typ av uppvärmning - inklusive varmvatten.
Väljer du enbart frånluftvärme så måste du ändå ha en primär uppvärmningskälla.
Jordvärme fungerar också bra, men har vissa brister; du kan få en "tvättbrädeslook" på marken efter nåra år...
Den är dessutom bara lönsam upp till viss husstorlek.
Jag instämmer med föregående talare. Om huset är nybyggt eller inte är ointressant, det som avgör är hur stor besparingen blir jämfört med andra uppvärmningsalternativ. Det krävs relativt stora hus, stor förbrukning för att bergvärmen skall återbetala sig inom en rimlig tid.
Som tur är är detta något som går att räkna på. Varför inte jämföra de olika alternativen som finns över en tioårs period? Några alternativ försvinner säkert av naturliga skäl (du vill inte ha olja, direktel är för dyrt, pellet för jobbigt osv). Kvar blir ett par alternativ, och dessa kan det ju vara värt att räkna lite på.
Som tur är är detta något som går att räkna på. Varför inte jämföra de olika alternativen som finns över en tioårs period? Några alternativ försvinner säkert av naturliga skäl (du vill inte ha olja, direktel är för dyrt, pellet för jobbigt osv). Kvar blir ett par alternativ, och dessa kan det ju vara värt att räkna lite på.
Dags för lite sladder kring det här med bergvärme.
En f.d. kollega till mig påstår det finns risk för att man plockar upp mer energi från berget än vad som tillförs. Därför skulle det på sikt (typ 10 år) vara så att bergvärmen försvunnit och man får borra ett nytt hål. Detta gäller inte de ställen där man har tillräckligt med flöde i berget (vatten antar jag) men enligt honom är det väldigt få ställen i Sverige där tillflödet av energi till berget är större än uttaget till en bergvärmepump.
Någon som hört något liknande?
Kan tillägga att f.d. kollegan utvecklar och ska sälja en frånluftsvärmepump som (givetvis
) är mycket effektivare än IVTs och Nibes motsvarande modeller. Han talar alltså delvis för egen sak men är samtidigt väldigt insatt i området.
Han påstod även att det här skulle vara allmän kännedom bland borrfolket men de håller tyst om det för att det inte ska ge dem mindre jobb.
En f.d. kollega till mig påstår det finns risk för att man plockar upp mer energi från berget än vad som tillförs. Därför skulle det på sikt (typ 10 år) vara så att bergvärmen försvunnit och man får borra ett nytt hål. Detta gäller inte de ställen där man har tillräckligt med flöde i berget (vatten antar jag) men enligt honom är det väldigt få ställen i Sverige där tillflödet av energi till berget är större än uttaget till en bergvärmepump.
Någon som hört något liknande?
Kan tillägga att f.d. kollegan utvecklar och ska sälja en frånluftsvärmepump som (givetvis
Han påstod även att det här skulle vara allmän kännedom bland borrfolket men de håller tyst om det för att det inte ska ge dem mindre jobb.
KarlXII skrev:
Som sagt. Sladder.
Oavsett djup... Borrar man ett par kilometer så blir det garanterat varmt
Det borde väl gå att plocka ut så mycket värme ur berget att det tar väldigt lång tid för berget att återhämta sig. Frågan är då om en vanlig bergvärmepump tar upp så mycket energi eller mindre...
...och som av en händelse så säljer han frånluftvärmepumpar!!!!! 
Det finns många studier gjorde på marktemp kring ett borrhål som ger lugnande besked. Det sker en viss sänkning under de första åren, därefter inträder ett cykliskt förlopp med lägre temp under vinterhalvåret och återhämtning under sommaren. Detta gäller ett korrekt dimensionerat hål. Har man ett helt feldimensionerat hål kan det givetvis bli problem. Tror man inte på detta (på www.svepinfo.se finns mätdata) kan man ju alltid kolla med någon av dom tusentals människor som kört bergvärme i 15 år utan problem och med bibehållen verkningsgrad.'
Mvh,
Mathias
Ps.. här är länken till håldata:
http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=8
Det finns många studier gjorde på marktemp kring ett borrhål som ger lugnande besked. Det sker en viss sänkning under de första åren, därefter inträder ett cykliskt förlopp med lägre temp under vinterhalvåret och återhämtning under sommaren. Detta gäller ett korrekt dimensionerat hål. Har man ett helt feldimensionerat hål kan det givetvis bli problem. Tror man inte på detta (på www.svepinfo.se finns mätdata) kan man ju alltid kolla med någon av dom tusentals människor som kört bergvärme i 15 år utan problem och med bibehållen verkningsgrad.'
Mvh,
Mathias
Ps.. här är länken till håldata:
http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=8
Och om man har en frånluftaggregat som skickar tillbaka energi till hållet + ett håll som har så mycket vatten att det inte går att borra mer i det, tror jag inte att det blir några problem alls.
Jag håller med föregående talarna ;D ;D
Jag håller med föregående talarna ;D ;D
Liksom många andra här så har vi funderat mycket fram och tillbaka på vilken typ av uppvärmning vi ska välja.
När vi besökte kommunens energirådgivare gjorde han en snabb beräkning på vårt hus på 165 kvm. Om vi skulle ha enbart elpatron beräknade han årsförbrukningen för uppvärmning till 20000 kwh. Med en frånluftsvärmepump skulle detta sjunka till ca 14000 kwh och med bergvärme ca 8000 kwh.
Han ansåg att en frånluftsvärmepump skulle vara i minsta laget för vårt hus (trots att det är mindre än 200 kvm!) och rekommenderade berg- eller jordvärme eller IVT:s kombinerade frånlufts- bergvärmepump. Vi beslutade oss för bergvärme med pump från Nibe.
Så, för oss med ett hus på 165 kvm blir det:
100 m borrhål
Nibe Fighter 1210-5
+ frånluftsmodul FLM 30
Genom att inte köpa allt i paketpris får ni dessutom ner priset avsevärt.
När vi besökte kommunens energirådgivare gjorde han en snabb beräkning på vårt hus på 165 kvm. Om vi skulle ha enbart elpatron beräknade han årsförbrukningen för uppvärmning till 20000 kwh. Med en frånluftsvärmepump skulle detta sjunka till ca 14000 kwh och med bergvärme ca 8000 kwh.
Han ansåg att en frånluftsvärmepump skulle vara i minsta laget för vårt hus (trots att det är mindre än 200 kvm!) och rekommenderade berg- eller jordvärme eller IVT:s kombinerade frånlufts- bergvärmepump. Vi beslutade oss för bergvärme med pump från Nibe.
Så, för oss med ett hus på 165 kvm blir det:
100 m borrhål
Nibe Fighter 1210-5
+ frånluftsmodul FLM 30
Genom att inte köpa allt i paketpris får ni dessutom ner priset avsevärt.
Det verkar inte vara något större problem, annars skulle man väl läsa om det oftare. Däremot är det riktigt att man tar ut mer energi än vad som tillförs. Däremot tar det nog lång tid innan permafrosen inträder.
Blir det ett stort problem borde man väl kunna "ladda" borrhålet med värme under sommaren med hjälp av solfångare och en liten cirkulationspump?
Blir det ett stort problem borde man väl kunna "ladda" borrhålet med värme under sommaren med hjälp av solfångare och en liten cirkulationspump?
Neeeiiiijjj man tar inte ut mer än som tillförs. Kolla på länken i mitt inlägg. Den tempsäkning som sker under 25 år är försumbar => lika mycket tillförs som tas ut.Fredrik_I skrev:Det verkar inte vara något större problem, annars skulle man väl läsa om det oftare. Däremot är det riktigt att man tar ut mer energi än vad som tillförs. Däremot tar det nog lång tid innan permafrosen inträder.
Jovisst tar man ut mer energi än vad som tillförs. Titta på figur 4 i din länk. Temperaturen sjunker hela tiden, dvs mer energi förs ut än vad som tillförs.
Figur 3 visar också att värmebärarens temteratur är under noll på vintern. Detta betyder att berget/vattnet närmast borrhålet periodvis är fruset.
Vad får du det ifrån? Kurvan på figur 4 visar ju bara 10 år..Kolla på figur 3 istället.Fredrik_I skrev:Jovisst tar man ut mer energi än vad som tillförs. Titta på figur 4 i din länk. Temperaturen sjunker hela tiden, dvs mer energi förs ut än vad som tillförs.
Figur 3 visar också att värmebärarens temteratur är under noll på vintern. Detta betyder att berget/vattnet närmast borrhålet periodvis är fruset.
Figur tre förresten - läs den så här:
Den övre bågen är temperatur i vätskan när den kommer upp ur berget, den nedre bågen är temperaturen när den gått igenom bergvärmepumpen och går ner i berget igen för att värmas upp..
He, he, bäste K12, jag får det från figurerna. För tydlighets skull menar jag figurerna i MattiasS länk http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=8Vad får du det ifrån? Kurvan på figur 4 visar ju bara 10 år..Kolla på figur 3 istället.
Figur tre förresten - läs den så här:
Den övre bågen är temperatur i vätskan när den kommer upp ur berget, den nedre bågen är temperaturen när den gått igenom bergvärmepumpen och går ner i berget igen för att värmas upp..
Vi kan börja med att diskutera figur 3:
I figur 3 har vi år på x-axeln. Man noterar att under en 5 årsperiod finns det fem toppar och fem bottnar. Man noterar också att bottnarna infaller nära årsskiftena, dvs när energiuttaget är som störst. På sommaren när energiuttaget är litet hinner omkringliggande berg leda fram värme och temperaturen i hålet stiger.
Figur 4 visar temperaturstörningar kring ett borrhål på olika avstånd. Kurvan längst ner (blå) avser ett avstånd på en meter från borrhålet. Notera att temperaturbootnar och temperaturtoppar succesivt sjunker, dvs mer energitas ut än vad som tillförs. Samma sak kan man se om man titter på 20 meters kurvan. Temperaturen sjunker ju längre tiden går, dvs mer energi tas ut än vad som tillförs.