Har relativt nyligen flyttat in i ett gammalt trähus, 170 kvm fördelat på två våningar + oinredd källare.

Har för närvarande luft/luft värmepump, eldstäder och direktverkande el. Den direktverkande elen vill vi absolut bli av med och överväger bergvärme.

Har bara fått två offerter på runt 310.000 samt 233.000 för borrning, installation och byte av alla radiatorer till vattenburet. Är såklart sugen på den billigare, men bolaget har inte så många recensioner och håller dessutom till i Kalmar (vi bor i Linköping). Så till mina frågor:

- Någon som har erfarenhet av Högsander VVS & Energi?
- Då de håller till på annan ort föreslår de att vi ska maila en karta över tomten så märker de ut var de ska borra. Räcker det? Måste man inte komma ut på plats för att göra en bedömning?
- Där borrhålet görs: monteras något ovan jord?
- Hur bedöms djupbehovet på hålet?

Kommer säkert på fler frågor sedan. Peppra med era erfarenheter!
 
Frågan är om man kommer fram till utsedd plats med borriggen från gatan? Måste man lyfta in borriggen med mobilkran blir det dyrare. Minst 4 m från huset kan man borra om jag minns rätt. Inget monteras ovan jord när allt är klart. Köldbärarledningarna går under jord till huset. Borrdjupet beror på vilken energiförbrukning man brukar ha i huset för uppvärmning och varmvatten. Sedan kan man gärna betala för några extra meter för framtiden.
 
F
Foderrör minst 6m eller ner till berg + 2 meter. Så har man jävligt långt till berg så kan det bli långt foderrör och det är väl knappast med i offerten utan det är väl rimligtvis 6m som är offererat, resten blir tillägg. 2,3m från huset ligger mitt borrhål. Är detta offerter bara för borrhål eller är det inklusive värmepump och installation?
 
H
När de borra hos mig så sa dom 1 m ifrån huset var minsta mått.
Dock kan det va bra att dra ut hålet om plats finns om man en gång skulle vilja bygga ut huset, så inte hålet hamnar under utbyggnaden.

men när jag skulle in med bergvärmen och tog in offert.
De som då fick jobbet var också ansvariga för att söka lov hos kommunen.
De rita in på kartan och fyllde i alla uppgifter om vart hålet skulle vara.
 
Självklart kan offertar skifta i pris om du inte har ett färdigt underlag som dom räknar efter. Borrdjup, hur nånga element, vilka slags element, bergvärmepumpsmodell etc kan ju ändra prisbilden. Sen har jag sett väldigt dåliga konverteringar då dom har dragit rör kors å tvärs med dålig klamringar å hål i väggar som är som kratrar. Om man nu kan styra det hela så kanske man hellre tar en firma som är lite dyrare som gör ett proffsjobb ån en som är billig å man känner att man inte är nöjd.
 
H
R Rackarnsunge skrev:
Har relativt nyligen flyttat in i ett gammalt trähus, 170 kvm fördelat på två våningar + oinredd källare.

Har för närvarande luft/luft värmepump, eldstäder och direktverkande el. Den direktverkande elen vill vi absolut bli av med och överväger bergvärme.

Har bara fått två offerter på runt 310.000 samt 233.000 för borrning, installation och byte av alla radiatorer till vattenburet. Är såklart sugen på den billigare, men bolaget har inte så många recensioner och håller dessutom till i Kalmar (vi bor i Linköping). Så till mina frågor:

- Någon som har erfarenhet av Högsander VVS & Energi?
- Då de håller till på annan ort föreslår de att vi ska maila en karta över tomten så märker de ut var de ska borra. Räcker det? Måste man inte komma ut på plats för att göra en bedömning?
- Där borrhålet görs: monteras något ovan jord?
- Hur bedöms djupbehovet på hålet?

Kommer säkert på fler frågor sedan. Peppra med era erfarenheter!
Be om att få en energikalkyl på den värmepump som dom offererar. Då får du veta vad du kan förvänta dig för energibehov för ditt hus efter installation. Annars så vet du inte vad du köper/beställer.
Där ska det även framgår hur djupt dom ska borra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F fsn skrev:
Foderrör minst 6m eller ner till berg + 2 meter. Så har man jävligt långt till berg så kan det bli långt foderrör och det är väl knappast med i offerten utan det är väl rimligtvis 6m som är offererat, resten blir tillägg. 2,3m från huset ligger mitt borrhål. Är detta offerter bara för borrhål eller är det inklusive värmepump och installation?
Tack för ditt svar! Offerterna innefattar rubbet. Kostnader tillkommer om man behöver borra djupare än angivet i offerten (180 rest 130 meter).

I den billigare offerten är egentligen allt bättre; djupare borrhål, bättre pump och större vattentank osv. Däremot håller det billigare företaget till på annan ort, så jag undrar hur de tänkt lägga upp arbetet? De kan ju inte åka tillbaka till Kalmar när de arbetat klart för dagen liksom.
 
J Josth skrev:
Frågan är om man kommer fram till utsedd plats med borriggen från gatan? Måste man lyfta in borriggen med mobilkran blir det dyrare. Minst 4 m från huset kan man borra om jag minns rätt. Inget monteras ovan jord när allt är klart. Köldbärarledningarna går under jord till huset. Borrdjupet beror på vilken energiförbrukning man brukar ha i huset för uppvärmning och varmvatten. Sedan kan man gärna betala för några extra meter för framtiden.
Tomten är faktiskt ganska trång, så jag funderar på hur de ska komma in med en borrigg. Helst vill jag ju att någon kommer hit och kollar tomten, men det betydligt billigare företaget håller till i Kalmar, så de kan ju inte komma hit för ett gratis hembesök. Enligt killen på kalmarföretaget så skulle det dock inte vara några problem att komma in med riggen. Men de har ju inte själva varit här och sett dimensionerna på tomten heller...
 
F
R Rackarnsunge skrev:
Tack för ditt svar! Offerterna innefattar rubbet. Kostnader tillkommer om man behöver borra djupare än angivet i offerten (180 rest 130 meter).

I den billigare offerten är egentligen allt bättre; djupare borrhål, bättre pump och större vattentank osv. Däremot håller det billigare företaget till på annan ort, så jag undrar hur de tänkt lägga upp arbetet? De kan ju inte åka tillbaka till Kalmar när de arbetat klart för dagen liksom.
har för mig att jag betalade 200kr/m när vi borrade. Jag köpte allt i lösa delar. Köpte borrhålet av en borrare på löpandekostnad/m. Köpte värmepumpen på nätet av billigaste säljaren, köpte rören på Rinkabyrör och installerade själv. Typ 35-40k eller nåt för borrhålet men då delade jag och grannen på en del fasta kostnader, 42k kostade Nibepumpen och kanske 15k för resten av installationsmaterialet. Nu, 10 år senare är bergvärmenpumpen dyrare i inköp men tendensen är detsamma, att installatörerna tar i ordentligt.
 
V Vector skrev:
Självklart kan offertar skifta i pris om du inte har ett färdigt underlag som dom räknar efter. Borrdjup, hur nånga element, vilka slags element, bergvärmepumpsmodell etc kan ju ändra prisbilden. Sen har jag sett väldigt dåliga konverteringar då dom har dragit rör kors å tvärs med dålig klamringar å hål i väggar som är som kratrar. Om man nu kan styra det hela så kanske man hellre tar en firma som är lite dyrare som gör ett proffsjobb ån en som är billig å man känner att man inte är nöjd.
Svårt att veta vem som är bäst. Det "billiga" företaget gör djupare borrhål, har bättre pump, större tank osv. Varierande recensioner på nätet. Det "dyra" företaget har inga recensioner alls, men är ju ett etablerat företag. Tittar jag bara på pris och vad jag får för det verkar ju de billigare bättre. Men som sagt, hur bra det blir vet man ju inte förens arbetet är klart. Det är ju mycket pengar man ska spendera, så man vill ju verkligen att det ska göras bra.
 
F fsn skrev:
har för mig att jag betalade 200kr/m när vi borrade. Jag köpte allt i lösa delar. Köpte borrhålet av en borrare på löpandekostnad/m. Köpte värmepumpen på nätet av billigaste säljaren, köpte rören på Rinkabyrör och installerade själv. Typ 35-40k eller nåt för borrhålet men då delade jag och grannen på en del fasta kostnader, 42k kostade Nibepumpen och kanske 15k för resten av installationsmaterialet. Nu, 10 år senare är bergvärmenpumpen dyrare i inköp men tendensen är detsamma, att installatörerna tar i ordentligt.
Ja, det är ju ett alternativ att köra på "delentrepenad". Har du några tankar kring var man ska placera hålet? Räcker det att höfta, eller är det många parametrar att ta hänsyn till när man bestämmer var hålet ska tas upp?
 
Viktigt att kolla upp så det inte går vattenrör, avlopp, dagvattenrör, el, telefon eller bredband etc. där man tänkt borra och gräva.
 
R Rackarnsunge skrev:
Ja, det är ju ett alternativ att köra på "delentrepenad". Har du några tankar kring var man ska placera hålet? Räcker det att höfta, eller är det många parametrar att ta hänsyn till när man bestämmer var hålet ska tas upp?
Vad har du för kunskap för att kunna vara projektledare och köpa delentreprenad?
Gör du dimensionering av värmesystem, pump, borrhål, etc, och justerar/trimmar in värmesystemet.
Och har du sedan kunskap att driva frågor/problem om det inte fungerar som du tänkt?
Kunskap kostar pengar, har man den kan man spara! Har man den inte kan det bli dyrt!
I många trådar räknas bara material, inte det resultat som ett nytt värmesystem ska ge i besparing.
 
A AndersS skrev:
Vad har du för kunskap för att kunna vara projektledare och köpa delentreprenad?
Gör du dimensionering av värmesystem, pump, borrhål, etc, och justerar/trimmar in värmesystemet.
Och har du sedan kunskap att driva frågor/problem om det inte fungerar som du tänkt?
Kunskap kostar pengar, har man den kan man spara! Har man den inte kan det bli dyrt!
I många trådar räknas bara material, inte det resultat som ett nytt värmesystem ska ge i besparing.
Haha, bedrövligt nog har jag varken expertis eller särsklit mycket tid. Har inte ens tänkt tanken om delentreprenad tidigare. Gillade tanken en stund, men insåg kort där efter mina begränsningar
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tycker det låter väl billigt. Bara att dra rör och installera 11 radiatorer fick en bekant offert på närmare 200'.
Har de specat, antal, vilka raddar och storlekar de planerar att sätta in? Rör dragning? I vägg, källare, synlig koppar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.