12 892 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Bergvärme vs Frånluftsvärme
Ja det var något sånt. Nibe fighter 410 eller 360 eller vad det var. Den var kanske superb när förra ägarna av huset bytte ut oljepannan mot den men jag som är 90-talist var inte nöjd med elräkningenAbuquir skrev:
Det är en vanlig myt, men det stämmer inte. Däremot så blir blir ju utrustningen äldre och till slut går sönder. Hur länge den håller är ju svårt att säga, men https://www.greenmatch.se/blogg/2015/05/bergvaermepump-6-vanliga-fraagor skriver att:N Nisken skrev:
"Livslängden för en bergvärmepump är cirka 20 år, men tekniken går hela tiden framåt och dagens värmepumpar har en längre livslängd än för 15-20 år sedan. Ett borrhål har en livslängd på allt från 50 år till obegränsat. Borrhålet, även kallad energibrunnen, laddas när solens strålar når marken och värmer upp berggrunden. I ett rätt dimensionerat borrhål kan därmed energin inte ”ta slut”."
Det var väl knappast under en dag va, det måste ha varit för månaden antar jag?S Wanhainen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ska man mot förmodan ha frånluftsvärmepump är Nibe F730 troligtvis det bästa alternativet.
Bergvärme eller Luft-Vatten värmepump kommer ha lägre energiförbrukning, speciellt i kombination med FTX ventilation som jag tycker man bör satsa på vid nybygge.
Om man vill ha en kamin för att elda kan det vara bra att veta att det ofta ställer till det med värmeregleringen med golvvärmen. Övervärmen från kaminen gör att termostaterna slår av värmen och golven blir kalla, eftersom regleringen är långsam blir det lätt en dipp i golvtemperatur efter eldning.
Bergvärme eller Luft-Vatten värmepump kommer ha lägre energiförbrukning, speciellt i kombination med FTX ventilation som jag tycker man bör satsa på vid nybygge.
Om man vill ha en kamin för att elda kan det vara bra att veta att det ofta ställer till det med värmeregleringen med golvvärmen. Övervärmen från kaminen gör att termostaterna slår av värmen och golven blir kalla, eftersom regleringen är långsam blir det lätt en dipp i golvtemperatur efter eldning.
Om man inte bara har en tempgivare utomhus! Vi kopplade ur våran inomhusgivare för att pannan tydligen är så smart att den själv känner av hur mycket värme som vattnet på returen har förlorat ut i huset. (Iallafall så sa säljaren)Johannes Carlsson skrev:
Ska man mot förmodan ha frånluftsvärmepump är Nibe F730 troligtvis det bästa alternativet.
Bergvärme eller Luft-Vatten värmepump kommer ha lägre energiförbrukning, speciellt i kombination med FTX ventilation som jag tycker man bör satsa på vid nybygge.
Om man vill ha en kamin för att elda kan det vara bra att veta att det ofta ställer till det med värmeregleringen med golvvärmen. Övervärmen från kaminen gör att termostaterna slår av värmen och golven blir kalla, eftersom regleringen är långsam blir det lätt en dipp i golvtemperatur efter eldning.
Tack för alla svar! IVT säger att de har en flvp som funkar upp till 220 och ComfortZone verkar funka upp till 260m2...
Jag vet inte om det är bättre men ett alternativ är ju en vattenmantlad kamin, kan vara mysigt om man har öppen planlösning. En bekant har det i sitt nya hus på runt 280 kvm, på sommaren värms varmvattnet med solfångare och de har även solceller. De har väldigt låga elkostnader.
Är man känslig för sus, så kanske man inte ska välja flp.
Kanske inte helt fair och jämföra med mitt hus från -84
Har en Nibe F370 som tar 148kvm
Totalt ligger jag på 13 000kWh, var uppe på 20 000kWh med gamla Nibe fightern.
Ingen koll på vad just pannan drar.
3 barn som sitter framför varsin Tv med ljuset tänt överallt, å duschen går för jämnan.
Kanske inte helt fair och jämföra med mitt hus från -84
Har en Nibe F370 som tar 148kvm
Totalt ligger jag på 13 000kWh, var uppe på 20 000kWh med gamla Nibe fightern.
Ingen koll på vad just pannan drar.
3 barn som sitter framför varsin Tv med ljuset tänt överallt, å duschen går för jämnan.
Det ser ju ut som att den funkar kanoon då, och efter vad jag förstår så är det Comfortzones teknik som finns i Nibe pumparna, men Nibe kör deras eget styre...D debbo skrev:Är man känslig för sus, så kanske man inte ska välja flp.
Kanske inte helt fair och jämföra med mitt hus från -84
Har en Nibe F370 som tar 148kvm
Totalt ligger jag på 13 000kWh, var uppe på 20 000kWh med gamla Nibe fightern.
Ingen koll på vad just pannan drar.
3 barn som sitter framför varsin Tv med ljuset tänt överallt, å duschen går för jämnan.