Abuquir Abuquir skrev:
Du hade antagligen en Nibe 410p, och det är bara en "förklädd varmvattensberedare" som de kallar frånluftsvärmepump...
Tror det finns vissa intrimningsmöjligheter att göra om man orkar tragla sig igenom sidan med Nibes frånlufts pumpar på:
[länk]
Ja det var något sånt. Nibe fighter 410 eller 360 eller vad det var. Den var kanske superb när förra ägarna av huset bytte ut oljepannan mot den men jag som är 90-talist var inte nöjd med elräkningen :)
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:
Ja det var något sånt. Nibe fighter 410 eller 360 eller vad det var. Den var kanske superb när förra ägarna av huset bytte ut oljepannan mot den men jag som är 90-talist var inte nöjd med elräkningen :)
Skulle inte heller vara nöjd med den elräkningen... :rolleyes:
 
N Nisken skrev:
Har många grannar bergvärme får du räkna med att värmen är slut efter 15-25 år
Det är en vanlig myt, men det stämmer inte. Däremot så blir blir ju utrustningen äldre och till slut går sönder. Hur länge den håller är ju svårt att säga, men https://www.greenmatch.se/blogg/2015/05/bergvaermepump-6-vanliga-fraagor skriver att:
"Livslängden för en bergvärmepump är cirka 20 år, men tekniken går hela tiden framåt och dagens värmepumpar har en längre livslängd än för 15-20 år sedan. Ett borrhål har en livslängd på allt från 50 år till obegränsat. Borrhålet, även kallad energibrunnen, laddas när solens strålar når marken och värmer upp berggrunden. I ett rätt dimensionerat borrhål kan därmed energin inte ”ta slut”."
 
Abuquir Abuquir skrev:
Skulle inte heller vara nöjd med den elräkningen... :rolleyes:
Ja vi hade nästan 5000:- med överföringskostnader inkluderade när vi hade -2 grader under en dag och resterande dagar runt 2-5+. Kommer ihåg det så väl eftersom jag tänkte göra uppror mot elbolaget när jag fick fakturan. Haha!
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
S Wanhainen skrev:
Ja vi hade nästan 5000:- med överföringskostnader inkluderade när vi hade -2 grader under en dag och resterande dagar runt 2-5+. Kommer ihåg det så väl eftersom jag tänkte göra uppror mot elbolaget när jag fick fakturan. Haha!
Det var väl knappast under en dag va, det måste ha varit för månaden antar jag?
 
Ska man mot förmodan ha frånluftsvärmepump är Nibe F730 troligtvis det bästa alternativet.

Bergvärme eller Luft-Vatten värmepump kommer ha lägre energiförbrukning, speciellt i kombination med FTX ventilation som jag tycker man bör satsa på vid nybygge.

Om man vill ha en kamin för att elda kan det vara bra att veta att det ofta ställer till det med värmeregleringen med golvvärmen. Övervärmen från kaminen gör att termostaterna slår av värmen och golven blir kalla, eftersom regleringen är långsam blir det lätt en dipp i golvtemperatur efter eldning.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska man mot förmodan ha frånluftsvärmepump är Nibe F730 troligtvis det bästa alternativet.

Bergvärme eller Luft-Vatten värmepump kommer ha lägre energiförbrukning, speciellt i kombination med FTX ventilation som jag tycker man bör satsa på vid nybygge.

Om man vill ha en kamin för att elda kan det vara bra att veta att det ofta ställer till det med värmeregleringen med golvvärmen. Övervärmen från kaminen gör att termostaterna slår av värmen och golven blir kalla, eftersom regleringen är långsam blir det lätt en dipp i golvtemperatur efter eldning.
Om man inte bara har en tempgivare utomhus! Vi kopplade ur våran inomhusgivare för att pannan tydligen är så smart att den själv känner av hur mycket värme som vattnet på returen har förlorat ut i huset. (Iallafall så sa säljaren)
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
Det var väl knappast under en dag va, det måste ha varit för månaden antar jag?
Nä självklart inte för en dag men det som gjorde mig så sur när fakturan kom var att det inte ens var kallt utomhus!
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Tack för alla svar! IVT säger att de har en flvp som funkar upp till 220 och ComfortZone verkar funka upp till 260m2...
 
Som sagt var, det är inte storleken som räknas utan effekt- och energibehov.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
P pezmannnen skrev:
Tack för alla svar! IVT säger att de har en flvp som funkar upp till 220 och ComfortZone verkar funka upp till 260m2...
Och min Comfortzone har funkat jättebra under alla år.... :)
 
Jag vet inte om det är bättre men ett alternativ är ju en vattenmantlad kamin, kan vara mysigt om man har öppen planlösning. En bekant har det i sitt nya hus på runt 280 kvm, på sommaren värms varmvattnet med solfångare och de har även solceller. De har väldigt låga elkostnader.
 
Är man känslig för sus, så kanske man inte ska välja flp.
Kanske inte helt fair och jämföra med mitt hus från -84

Har en Nibe F370 som tar 148kvm
Totalt ligger jag på 13 000kWh, var uppe på 20 000kWh med gamla Nibe fightern.
Ingen koll på vad just pannan drar.
3 barn som sitter framför varsin Tv med ljuset tänt överallt, å duschen går för jämnan.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
D debbo skrev:
Är man känslig för sus, så kanske man inte ska välja flp.
Kanske inte helt fair och jämföra med mitt hus från -84

Har en Nibe F370 som tar 148kvm
Totalt ligger jag på 13 000kWh, var uppe på 20 000kWh med gamla Nibe fightern.
Ingen koll på vad just pannan drar.
3 barn som sitter framför varsin Tv med ljuset tänt överallt, å duschen går för jämnan.
Det ser ju ut som att den funkar kanoon då, och efter vad jag förstår så är det Comfortzones teknik som finns i Nibe pumparna, men Nibe kör deras eget styre...
 
Comfortzone och IVT har haft ett tätt samarbete i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.