mimmipigg skrev:
OK - men varför ångrar du det? Är hålet för kort? Borrade ni 140m?
Det är egentligen inte för kort, det har som lägst varit 0,3 grader KBin vid -30 ute.

Men med lite längre hål skulle det vara lite varmare KBin, lite effektivare för pumpen.

Vi borrade 150m, men grundvattnet är 2 m ner, och det är 12 m till berg. Och vad jag har lärt mig av CarMan och hans likar på "det andra forumet" så är inte hålet lika effektivt i jord som in berg.

Det var mest för att du skulle få något att jämföra förslagen med som jag skrev det förra inlägget.

norrlandshus_sthml: Jag anser att jag vet mitt effektbehov (jag har elpanna så det är ju bara att gå ner i pannrummet och läsa av effekten - eller?) men nu var det ju inte det som var frågan. Frågan är om pannan verkligen ska klara detta effektbehov eller om det är bättre om den ligger precis under så att den inte startar och stoppar så mycket eller om den ska klara allt (som du säger).

nu kommer vi till det jag menar... din elpanna drar si och så mycket energi
elpannan drar en viss mängd energi efter de förutsättninger som VÄRMESYSTEMET är injusterat för.

jag säger inte att ditt värmesystem är utfört av någon som är oduglig, jag säger så här att många system har allvarliga brister i beräkningarna.
Beräkningarna är ofta mycket bristfälligt gjorda vilket resulterar i för hög energiförbrukning i förhållande till hur mycket huset i realiteten kräver.

ofta är inte värmesystemet injusterat som det ska.
ofta producerar inte värmeproducenten enligt märkning (slitage, ärg, sot och dyl.)
ofta har värmesystemen byggts till, minskats ner av folk som inte gjort beräkningar på vad produkten blev.

det är det jag menar med att din elpanna kanske inte är en rättvis mätare på vad ditt hus drar egentligen.

räknar man istället ut vad som krävs för ditt hus och sen kontrollerar hur värmesystemet skall klara effektbehovet så VET du att du betalar för rätt energimängd, om du förstår vad jag menar... oberoende av värmeproducent

att räkna trem teoretiskt vad huset drar, eller om man går ner o kollar hur många steg som går på elpannan vid en viss tuomhus temp & framlednings temp berde ge ungefär samma felmarginal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.