Ja, det är väldigt mycket vatten. Vattnet dumpades först i en container, därifrån hade de 3 dränkpumpar som jag tror han sa pumpade 800/lmin styck. Kopplade till grova slangar.

Bifogar en bild på hur gräsmattan såg ut, väldigt kalkhaltigt vatten, därför det är vitt. Ligger fortfarande kvar ett lager kalk t.ex under studsmattan där inte regnet tagit så mycket.

Hade medveten undvikit att klippa gräset för att sakta ner flödet ut på åkern, så det är högt gräs på bilden, var blött över ett mycket större parti än vad man kan tro. Bildades också en liten sjö ute på åkern på andra sidan häcken trots det.
En gräsmatta med översvämning och kalkavlagringar, studsmatta i mitten, högt gräs och häck i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmatta med spår av kalkhaltigt vatten och högt gräs, byggutrustning och en container i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
I mer tättbebyggt området tror jag man får gräva en *stor* grop och släppa vattnet i om det ska fungera. (För tror ingen kommun tillåter att släppa det i dagvattennätet)
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Stort tack för infon.

Det känns som att det skulle bli ett stort ingrepp här hos oss, med allt för stor risk att ställa till problem hos grannarna också.
 
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte lätt dem borra ett extra hål för bevattningsvatten när de ändå var här, grundvattnet började trycka på vid 20 m ner, så ett extra hål på 20m utöver de 2x200m som de borrade lär inte ha varit någon större kostnad.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Stort tack för infon.

Det känns som att det skulle bli ett stort ingrepp här hos oss, med allt för stor risk att ställa till problem hos grannarna också.
Ja, kändes som att cirkusen kom till stan med deras karavan med prylar som kom körandes, det tar upp en hel del plats, och låter mycket, så i tätbebyggt område ska man nog ha en riktigt bra relation med sina grannar om man ger sig på något sådant.
 
A ajn82 skrev:
Ja, det är väldigt mycket vatten. Vattnet dumpades först i en container, därifrån hade de 3 dränkpumpar som jag tror han sa pumpade 800/lmin styck. Kopplade till grova slangar.

Bifogar en bild på hur gräsmattan såg ut, väldigt kalkhaltigt vatten, därför det är vitt. Ligger fortfarande kvar ett lager kalk t.ex under studsmattan där inte regnet tagit så mycket.

Hade medveten undvikit att klippa gräset för att sakta ner flödet ut på åkern, så det är högt gräs på bilden, var blött över ett mycket större parti än vad man kan tro. Bildades också en liten sjö ute på åkern på andra sidan häcken trots det.
[bild]
[bild]
Intressant. Hur mycket vatten på ett ungefär kom det upp? Vi har redan en grop för en nergrävd studsmatta som vi skulle kunna använda som mellanlagring. Och sedan har vi en 4x8 meter pool på 48-60 kubikmeter som vi skulle kunna tömma på vatten och ha som backup för att undvika översvämning på gatan eller granntomter.
 
Redigerat av moderator:
Alla tre pumparna körde inte hela tiden, ett tag så klarade han sig på 2. Första dagen lyckades min gräsmatta svälja det, men dag två började rinna ut på åkern. Jag skulle säga att pumpar kördes i 3-4h i sträck när det väl hade börjat komma vatten, så om det snittade 1.5kubik/min (om mitt minnne av 800l/pump stämmer) så var det väl 300-400 kubik totalt per borrhåll.

Det verkar inte finnas mer än 1-2 företag som borrar i Skåne, så det lättaste är nog att höra med dem vad de tror. De som var här sa t.ex hade jag bott ett par kilometer längre österut hade de inte velat ta sig an uppdraget. (och inte pga reskostnader :D )
 
  • Gilla
MaxLi och 3 till
  • Laddar…
Låter som ett ypperligt läge för växlat grundvattenvärme samt oändligt med kyla.
 
Bor i Ystad. Tänker samma som du @ajn82 Skönt att slippa utedelen. Och att bergvärmen är pålitlig. Är du fortfarande nöjd? Vad kostade borrningen? Skulle du rekommendera företaget?
 
Redigerat:
S Sheppan skrev:
Bor i Ystad. Tänker samma som du @ajn82 Skönt att slippa utedelen. Och att bergvärmen är pålitlig. Är du fortfarande nöjd? Vad kostade borrningen? Skulle du rekommendera företaget?
Ja, jag är nöjd, även om frikylan ännu inte är inkopplad.

Jag minns inte vad borrarna hette, men tror bara det fanns 1-2 st aktiva i Skåne, så oavsett vilken installatör du väljer blir det samma borrare. Tror borrningen stod för 80k av kostnaden, men minns inte riktigt
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, jag är nöjd, även om frikylan ännu inte är inkopplad.

Jag minns inte vad borrarna hette, men tror bara det fanns 1-2 st aktiva i Skåne, så oavsett vilken installatör du väljer blir det samma borrare. Tror borrningen stod för 80k av kostnaden, men minns inte riktigt
Tack för svar!
 
Anledningen till att bergvärme är mer sällsynt i Skåne är främst två. Dels en berggrund av kalksten som är mycket dålig på att leda värme jämfört med andra bergarter och dels ett milt klimat som gör att luftvattenvärmepumpar fungerar bra och ekonomiskt.
 
J Josth skrev:
Anledningen till att bergvärme är mer sällsynt i Skåne är främst två. Dels en berggrund av kalksten som är mycket dålig på att leda värme jämfört med andra bergarter och dels ett milt klimat som gör att luftvattenvärmepumpar fungerar bra och ekonomiskt.
Ja, jag har förstått det också. Är kalksten så dåligt då? Och är det inte trist med en utedel som ett kylskåp på ett gammalt fint putshus? Jordvärme kräver tydligen rätt stor tomt. Har en tomt på 500 kvm där en markbädd redan tar mycket av marken. Vad finns det för andra lösningar som är pålitliga och utan utedel?
 
Exempel: Lambda kalksten 2,03 W/mK, Granit och gnejs: 3,47 W/mK. Man får borra rejält mycket djupare i kalksten för att få en likadan energibrunn.
 
Fast å andra sidan är det betydligt lättare att borra i kalksten än granit så borde jämna ut sig.

Min borrare sa att han borrar 250m i sthlm men 320m i Skåne på samma tid och borrkrona.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.