Hej. Ska bygga ett suterränghus på 227 kvm i Skåne och tar tacksamt emot råd kring värmekälla, där det lutar åt bergvärme.
* Vad kan priset ligga på i dagsläget?
* Hur står sig BV som värmelösning på sikt?
* Hur mycket el drar BV?
* Vilka BV-pumpar är bäst?
* Går det att kombinera ihop med solceller (eventuellt, även om det låter dyrt)
* Annat att tänka på?

Huset byggs i/på en sandås. Eventuellt kommer även ett attefallhus och en friggebod att byggas på tomten.

Om huset ska stå uppe på en sandås kanske det är långt ner att borra innan det blir fast berg. Har du undersökt det? I SGU brunnsarkivet med karta kan man se om grannarna har borrat. Kan annars bli väldigt dyrt om det ens går. Priserna har stigit brant och nu kostar bergvärme 200+ tkr som jag förstått det. Eftersom Skåne har milt klimat passar annars luftvattenvärmepumpar mycket bra om man tycker utedelen är ok.

Huset byggs in i en sandås så att det är suterräng åt två håll och ås åt två håll. Det är vanligt med bergvärme i regionen och vi kan borra från plan marknivå. Tack för tipset om SGU.

Ok. Någon måste göra en energiberäkning på huset utifrån dess exakta konstruktion i golv, väggar och tak. Kanske byggaren ordnar det? Sedan kan man beräkna vad elförbrukningen blir med olika värmepumpar i klimatet där huset står. Total elförbrukning i huset inkl hushålls-el kan gissningsvis hamna på ca 10000-12000 kWh/år tror jag. Stora svenska tillverkare av bra värmepumpar är CTC, NIBE, IVT/Bosch och Thermia. Liknande prestanda får man säga. NIBE har även solpaneler med koppling till värmepumpen och ett fint styrsystem. Osäker på om de andra kan erbjuda koppling till solpaneler(?) Dock vill man förmodligen sälja elen på dagen när priset är högt och sedan köpa billigt på natten istället för att själv konsumera sol-elen. Viktigast att hitta en bra återförsäljare och installatör på rimligt avstånd som senare kan ge bra service om det skulle behövas.

• Gilla
Christian_60 och 1 till
  • Laddar…
Tack för det generösa svaret. Jag tar det med mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.