3 221 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
bergvärme i nybygge
jag har fått intryck av att vissa husförsäljare inte ycker man skall ha det för att det inte lönar sig då nybyggda hus är så energisnåla. Vad säger ni?
Har någon koll på hur stor förbrukningen blir på ca 200kvm/år med bergvärme?
Jag tycker et känns som det jag vill ha i mitt nya hus men blir lite osäker.
Har någon koll på hur stor förbrukningen blir på ca 200kvm/år med bergvärme?
Jag tycker et känns som det jag vill ha i mitt nya hus men blir lite osäker.
Hej!
Det är självklart du ska satsa på bergvärme samt golvvärme vilket ger en hög värmefaktor på värmepumpen. Storleken på värmepumpen kan du räkna ut på följande. Årets kallaste dag kräver en effekt på ca 45 w/kvadratmeter vilket medför en toppeffekt på din värmeanläggning på ca 9 kW därmed en värmepump på 6kW. Totalinvestering med borrning på ca 100 000kr.
Med ackumulatortank(dubbelmantlad) på 460/300 liter blir kostnaden ca 120 000kr. Besparingen mot direktel skulle bli ca 18 000kWh/ år vilket skulle innebära en återbetalningstid på 6-8 år.
Det är självklart du ska satsa på bergvärme samt golvvärme vilket ger en hög värmefaktor på värmepumpen. Storleken på värmepumpen kan du räkna ut på följande. Årets kallaste dag kräver en effekt på ca 45 w/kvadratmeter vilket medför en toppeffekt på din värmeanläggning på ca 9 kW därmed en värmepump på 6kW. Totalinvestering med borrning på ca 100 000kr.
Med ackumulatortank(dubbelmantlad) på 460/300 liter blir kostnaden ca 120 000kr. Besparingen mot direktel skulle bli ca 18 000kWh/ år vilket skulle innebära en återbetalningstid på 6-8 år.
Med dagens ränteläge...Borde du ha en payoff på 6-8 år med bergvärme oavsett nybbygge eller begagnat.
Och jag föreställer mig att man ska se det som en investering i fastigheten....den får ett högre marknadsvärde med låga driftskostnader som följd.
Husförsäljare är lika lena i truten som beganadbilsäljare
Och jag föreställer mig att man ska se det som en investering i fastigheten....den får ett högre marknadsvärde med låga driftskostnader som följd.
Husförsäljare är lika lena i truten som beganadbilsäljare
Klicka här för att svara