L Linda-Marie skrev:
undrar om jag får sticka in med lite följdfrågor till er.
Absolut, jag ser gärna att någon i tråden svarar.
 
L Linda-Marie skrev:
Har framtill idag haft rum bör satt på 16 vilket gett runt 17-18 grader inne som sedan lite eldning i kamin har stötta upp. Nu har jag sänkt värmekurvan till 30 grader och ställt rum bör på 20 grader igen - har jag tänkt fel nu i alla fall? Skulle jag sänkt på Kurva -5? Eller både och?
Det där undrar jag också. Det är väldigt förvirrande att man har ett börvärde och ett värde på kurvan. Spelar det någon roll om man sänker bör och höjer kurvan eller för all del gör tvärtom, dvs höjer bör och sänker kurvan. Spelar det någon roll?
 
  • Gilla
Linda-Marie
  • Laddar…
hellborg hellborg skrev:
Det där undrar jag också. Det är väldigt förvirrande att man har ett börvärde och ett värde på kurvan. Spelar det någon roll om man sänker bör och höjer kurvan eller för all del gör tvärtom, dvs höjer bör och sänker kurvan. Spelar det någon roll?
Kurvan och 5, 0 och -5 används för grundinställning, dvs rätt inställd rör du inte den sedan.
Rumbör används vid tillfälliga förändringar.
Ni åker iväg på vintersemester, huset står tomt i 1-2veckor, lätt att sänka tempen med rumbör om man vill.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hellborg hellborg skrev:
Det där undrar jag också. Det är väldigt förvirrande att man har ett börvärde och ett värde på kurvan. Spelar det någon roll om man sänker bör och höjer kurvan eller för all del gör tvärtom, dvs höjer bör och sänker kurvan. Spelar det någon roll?
Inte just den dagen.

Men en högre kurva har brantare lutning vad jag förstått. Så när utetempen ändrar sig blir det fel temp inne om man bara justerat med rumsvärdet.
 
C
hellborg hellborg skrev:
Det där undrar jag också. Det är väldigt förvirrande att man har ett börvärde och ett värde på kurvan.
Ja, det där är lite lurigt. Om du går in och tittar så ser du att kurvan ändrar sig (förskjuts uppåt eller nedåt) när du ändrar börvärdet för inomhustemperaturen. Eller så är det iallafall på IVT. 1 grad på rumsbör ger ca. 3 grader parallellförskjutning av kurvan.
 
L Linda-Marie skrev:
Jag har precis idag börjat försöka sätta mig in i allt detta och hamnade tack och lov här och undrar om jag får sticka in med lite följdfrågor till er. Vi har en Thermia Diplomat Optimum (kör jordvärme) som fyllde 5 år i dagarna. Den har så vitt jag nu förstått inte justerats in alls i samband med installationen. På dessa 5 år har vi följande värden vad det gäller drifttid:

Värmepump 12596 H
Tillsats 1 47 H
Tillsats 2 117 H
Varmvatten 2986 H

Är det rimligt att Tillsats 2 ska ha gått mer än 1?

För att inte riskera att tillsatsen slår till och kör 6kW vid eltoppar så har vi nu haft rum bör sänkt rejält. Vi har under vintrarna upplevt att vi fått springa och justera rum bör i tid och otid så idag har jag utifrån er diskussion här, och lite annan läsning, valt att justera värmekurvan. Installerade H66 (från Husdata) igår för att kunna styra värmen även utifrån elpris då vi hellre vill att det skjutsar på värme nattetid (fortfarande marginellt billigare) och så får tempen sänkas vid de värsta topparna. Har framtill idag haft rum bör satt på 16 vilket gett runt 17-18 grader inne som sedan lite eldning i kamin har stötta upp. Nu har jag sänkt värmekurvan till 30 grader och ställt rum bör på 20 grader igen - har jag tänkt fel nu i alla fall? Skulle jag sänkt på Kurva -5? Eller både och? Under tiden vi haft sänkt rum bör så har tillsatsen endast gått vid toppvärmning av varmvattnet, vi vill gärna att det fortsätter så så länge som möjligt så jag hoppas jag inte gjort något dumt nu (det är ju lite dyrt att experimentera just idag kanske men jag hade tid idag).
Att steg 2 är mer än steg 1 berorpå att när den kör legionella så startar kompressorn och efter 2 minuter stannar den för att sista upp till 60 grader så kör den el patron. på toppgivaren bryter och den kör alltid steg 2 vid legionella. Du har antagligen standard inställningar på legionella var 7 dag.Om ni duschar varje dag så kan du ställa upp den till 1 gång i månaden.Men det får du själv avgöra men jag har 1 gång i månaden.
Tycker man det är kallt/varmt så brukar jag ändra på rum värdet och när man vill justera lite så minskar/ökar jag på kurvan.viktigt är om man justerar värmen att man har lite tålamod för det tar ett tag innan det blir resultat.
 
  • Gilla
Linda-Marie
  • Laddar…
Är inte jätte kunnig men som kurvan den ska du aldrig pilla på den kan ta nån vinter innan du hitta rätt vi har 38 i kurva vilket funkar bra i vårt hus. Sen använder du bara rumbör. På pluss 5 0 -5 kör vi 1-1-2 vi har luftvattenvärmepump. Värmestoppet har jag ändrat verkar vara 17 grader standard den sänkte jag till 12 den gjorde ibland värme på sommarn vilket var onödigt
 
Om man ändrar från auto till värmepump så slipper man att elpatronen används.
 
D Dilato skrev:
Om man ändrar från auto till värmepump så slipper man att elpatronen används.
Men då går den med kompressorn till legionellakörningarna och det sliter bra på kompressorn.

Mot att köra cirka 1h 6kw patron / månad. Småpengar mot en minskad livslängd på kompressorn
 
mackee mackee skrev:
Men då går den med kompressorn till legionellakörningarna och det sliter bra på kompressorn.

Mot att köra cirka 1h 6kw patron / månad. Småpengar mot en minskad livslängd på kompressorn
Min pump slår gärna till elpatron vid normal körning i läge auto nu när det är lite kallare, och självklart när det är som dyrast, men min är ju luft/vatten.
 
mackee mackee skrev:
Men då går den med kompressorn till legionellakörningarna och det sliter bra på kompressorn.

Mot att köra cirka 1h 6kw patron / månad. Småpengar mot en minskad livslängd på kompressorn
mackee mackee skrev:
Men då går den med kompressorn till legionellakörningarna och det sliter bra på kompressorn.

Mot att köra cirka 1h 6kw patron / månad. Småpengar mot en minskad livslängd på kompressorn
Är det därför man har en elpatron? För att inte slita på kompressorn vid legionellakörningar? Antar att den också funkar som backup om strömmen går, eller?
 
hellborg hellborg skrev:
Är det därför man har en elpatron? För att inte slita på kompressorn vid legionellakörningar? Antar att den också funkar som backup om strömmen går, eller?
Precis.
När strömmen går så hjälper elpatronen till att hålla värmen. ;)

De flesta bergvärmepumpar är lite underdimensionerade för huset så att kompressorn inte behöver vara onödigt stor. Är billigare att toppa av med lite elpatron de få dagar/timmar det är för kallt för att kompressorn ska klara av hela värmebehovet.

Eller det var billigare förr iaf. :)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Precis.
När strömmen går så hjälper elpatronen till att hålla värmen. ;)

De flesta bergvärmepumpar är lite underdimensionerade för huset så att kompressorn inte behöver vara onödigt stor. Är billigare att toppa av med lite elpatron de få dagar/timmar det är för kallt för att kompressorn ska klara av hela värmebehovet.

Eller det var billigare förr iaf. :)
Öh ja, det var det. Inte 5 spänn/kWh.

Är inte det här med elpatron lite av ett feltänk i dagsläget om den nu syftar till att ta över kompressorns uppgift med jämna mellanrum?
 
hellborg hellborg skrev:
Öh ja, det var det. Inte 5 spänn/kWh.

Är inte det här med elpatron lite av ett feltänk i dagsläget om den nu syftar till att ta över kompressorns uppgift med jämna mellanrum?
Den tar inte över kompressorns uppgift utan när kompressor gått för fullt under x-tid utan att kommit upp i önskad temp på utgående värmeslinga så går eltillskott in för att uppnå önskad temperaturen under y-tid.
Så pågår det under den tidsperiod när inte enbart kompressor klarar den uppgiften.
Sedan har bergvärmesystem dimensionerats olika om man jämför för 20-30 år sedan kontra idag, som all teknik har även vp utvecklats från det att de dök upp fram tills idag.
Och utan elpatron idag om det blir fel på t.ex. kompressor så är risken att huset saknar uppvärmning, vilket kanske inte är så bra;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.