Hej, bor i Västerbottens län, Vännäs och kommer behöva byta ut nuvarande Pellets system. Står nu och väljer mellan Bergvärme och Luft/vatten.
Huset är 1.5 plan, välisolerat och på 155kvm.
1-rörs system, radiatorer i alla rum.
Gammal ftx för ventilation. Finns nån värmeslinga där men det är som en fis i vinden.

Förbrukning idag:
3 pallar pellets á 16kg x 52 säckar. Totalt 2.5 ton. Innan luftvärmepumpen installerades krävdes minst 4-4.5 pall.
Förbrukar mellan 10-13.000 kwh per år, inkl hushållsel.
Sommarhalvåret värmer vi tappvatten med elpatron, våra elräkningar är alltid som högt just på sommaren pga detta.
Vi har trots detta rätt ofta dåligt med varmvatten.

Vi har också sedan något år en luftvärmepump som fått hjälpa pelletssystemet som fungerat otillfredsställande. Mycket nöjd med denna!

Nedanstående är uppskattningar från en firma, IVT som märke. Offert kommer inom några dagar.
Fördelen med bergvärme är ju att driftkostnaden bör bli rätt låg och att den klarar även högre minusgrader. Sen kan man köra kyla också har jag förstått, men för en slant extra. Investeringskostnaden ligger på cirka 200.000 (exkl kyla). Ca 30-40 meter till berg, de flesta har fått borra totalt 210 meter här omkring.

Fördelen med luft/vatten är väl egentligen bara att investeringskostnaden är lägre, ca 120.000 inkl extra varmvattenberedare. Finns det ytterligare fördelar som jag inte tänker på? Förutom att vi slipper få tomten sönderkörd av borren (måste igenom i stort sätt hela tomten för att komma till rätt ställe).

Jag hade egentligen bestämt mig för bergvärme, men sneglar nu på luft/vatten. Självklart är det den mindre investeringskostnaden som lockar, men långsiktigt är det väl en förlustaffär? Börjar bergvärmealternativet betala sig bättre än luft/vatten efter ca 10 år? Mer? Mindre?

Vet inte så myket om VVS men har övertagit ett hus på 120 m2. Huset har källare, gammalt men hyggligt isolerat. Förra hösten installerades en Thermia 9 kW luft/vatten som komplement till pelletspannan. Sedan dess har pannan aldrig varit igång men nu var det ju en varm vinter. Bor också i Västerbotten.

Har räknat lite själv på vad jag skulle spara med olika uppvärmingsalternativ för att se om det finns ekonomi i att byta ut min pelletspanna, äldre hus, ligger på 5-6pall i Blekinge. Har ett exceldocument med min elleverantörs prise och avgifter där jag kan mata in förbrukningen och får reda på årskostnaden för varje rad på fakturan.

Det skulle ta över 18år innan jag har sparat in installationskostnaden av ett nytt värmesystem så pelletspannan får vara kvar tills hela skiten rasar.

Baserat på mina siffror så skulle du spara 1000kr år med bergvärme istället för luft/vatten och i och med att du redan har luft/luft så har du ett mycket bättre system för att kyla redan.

Dimensionerande vinterutetemperatur för Vännäs är -24,3°C. Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 20-21°C inomhus då? Byggår?

J Josth skrev:
Dimensionerande vinterutetemperatur för Vännäs är -24,3°C. Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 20-21°C inomhus då? Byggår?
Vet faktiskt inte vad det är för framledningstemperatur, byggår 1989.

Ok, om byggt -89 så borde det vara dimensionerat som lågtemperatursystem. Det har då max 55 grader framledningstemperatur den kallaste dagen på året (DVUT) för att hålla inomhustemperaturen. Viktigt att försöka klarlägga innan man byter till värmepump och bestämmer vilken typ av värmepump. Pellets kan ju ge 85 grader i radiatorerna om man önskar det men inte en värmepump. Har man lågtemperatursystem fungerar det bra med värmepump men det är viktigt att titta noga särskilt på specarna för luftvattenvärmepumpar.

G
En aspekt på valet förutom de rent ekonomiska. Tänk på att luft/vatten låter mera. Om det är viktigt är ju högst individuellt och beror ju på vad man har för ljudmiljö utomhus i vanliga fall.

Räknade lite grann i NIBE's gamla dimensioneringsprogram och får fram att bergvärme ser ut att spara runt 1750 kWh mer per år än en luftvattenvärmepump. Utgick då från en luftvattenvärmepump med goda prestanda som klarar en utetemperatur ner till -25°C. Då bortser jag också helt från luftluftvärmepumpen och antog att den är avstängd.

Just nu lutar det som sagt mot bergvärme. Men om jag kör på en extra vvb, kan man lika gärna köra en on/off eller ska man ändå gå på en inverterpump?

Det är om man väljer en on/off i kombination med en arbetstank för värmen som man kan säga att det motsvarar en inverterpump. Arbetstanken gör att on/off-pumpen kan arbeta med optimalt flöde och temperaturdelta oavsett värmesystemets flöden och temperaturer. Finns lite mer beskrivet i guiden på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0

Båda är intressanta, men kan själv bara svara för BV, då jag själv har en, men LVVpP blir bara bättre och bättre och vårt klimat tenderar ju att bli varmare, så det är nog inte många dagar den inte funkar bra. Dessutom borde det väl bli billigare installation med lvvp

Just det går med att det riskerar vara väldigt långt ner till berg, vad kan det innebära för merkostnad? Är det långt uto
Över vad som är vanligt eller? 30-40 i värsta fall

Går mycket foderrör. Foderröret kostade 575kr/meter när vi borrade för vatten ca 2 år sedan. Tror inte det kostar mer i övrigt att det är långt till berg. Vi hade 12 meter sen borrar man ner röret 2-3 meter i berget sen byter man borrspets o kör vidare ner i berget

H
Köp Bergvärme. Dom håller så många år längre samt att du slipper en fläkt på utsidan av huset.

• Gilla
Gnor
  • Laddar…
Den firman jag hade hade en fast prislista.
Etablering inkl 30 meter borrning 115mm. 12000kr
Borrning utöver 30 meter 165kr/meter
Borrkrona, svetsas ju fast en i foderröret som man måste lämna kvar. 2200kr
Och som sagt då foderrör 140mm 575kr /meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.