630 läst ·
5 svar
630 läst
5 svar
Bergvärme eller LLVP i garage
Hej! Jag har nyligen köpt ett hus och planerar nu några kommande projekt.
Projekt 1 kommer bli att isolera garaget på 56 m2 som ligger ca 10 m från huset. Först hade jag tänkt sätta in en LLVP, men har nu börjat vela kring om det vore bättre att använda husets värmepump även till garaget.
Projekt 2, som dock kommer bli av först om ett par-tre år, kommer nämligen vara att göra en utbyggnad på huset och byta från nuvarande FLVP till BVP. Jag skulle då kunna passa på att gräva en kulvert till garaget och koppla på radiatorer till husets BVP. Jag vill inte göra om golvet i garaget, så golvvärme är inte ett alternativ.
Vilken lösning tror ni är bäst?
Om jag ska köra på bergvärmealternativet, vad behöver jag i så fall tänka på när jag gör iordning garaget? Projekt 2 ligger som sagt några år fram i tiden, så jag kan inte göra allt i samma veva, men vill ju i så fall förbereda så gott jag kan så att installationen blir så smidig som möjligt när det väl blir dags.
Projekt 1 kommer bli att isolera garaget på 56 m2 som ligger ca 10 m från huset. Först hade jag tänkt sätta in en LLVP, men har nu börjat vela kring om det vore bättre att använda husets värmepump även till garaget.
Projekt 2, som dock kommer bli av först om ett par-tre år, kommer nämligen vara att göra en utbyggnad på huset och byta från nuvarande FLVP till BVP. Jag skulle då kunna passa på att gräva en kulvert till garaget och koppla på radiatorer till husets BVP. Jag vill inte göra om golvet i garaget, så golvvärme är inte ett alternativ.
Vilken lösning tror ni är bäst?
Om jag ska köra på bergvärmealternativet, vad behöver jag i så fall tänka på när jag gör iordning garaget? Projekt 2 ligger som sagt några år fram i tiden, så jag kan inte göra allt i samma veva, men vill ju i så fall förbereda så gott jag kan så att installationen blir så smidig som möjligt när det väl blir dags.
Om du har FLVP nu så ska man egentligen inte ansluta något garage eftersom det då mestadels kommer att värmas med el-patronen. Men eftersom du ska byta till BVP om ett par år så är det lika bra att du gräver kulvert och ansluter garaget nu direkt efter det blivit isolerat.
Tanken var alltså inte att ansluta garaget så länge jag har FLVP, utan köra med elradiatorer så länge. Kulverten och anslutning av garaget tänkte jag i så fall göra i samband med utbyggnad + installation av BVP om några år, då jag ändå kommer gräva upp delar av tomten.
Men tycker du alltså att det är ett bättre alternativ än en separat LLVP i garaget?
Men tycker du alltså att det är ett bättre alternativ än en separat LLVP i garaget?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera vägghängd och golv LLVP eller endast LLVP takkassett?
Värmepumpar -
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Värmepumpar -
Bergvärme eller luftvatten värme pump ?
Värme allmänt -
Investera i bergvärme eller komplettera FLVP med LLVP
Värmepumpar -
Installera bergvärme eller köra vidare på el+llvp?
Värme allmänt