11 955 läst ·
61 svar
12k läst
61 svar
Bergvärme eller annat värmesystem
Borrhålet påverkar väldigt lite hur mycket elspets som behövs om det inte är underdimensionerat. Du kan köra kyla direkt från borran det behöver inte vp vara förbered för.S Sotared skrev:
Något annat att tänka på när man installerar bergvärme är att gamla radiatoranläggningar ofta är dimentionerade för en högre temperatur än vad som er försvarbart att få ut från en värmepump. Det innebär i praktiken att du kommer at få ut en lägre effekt från radiatorerna än vad du får med pelletspannan. Inte nödvändigtsvis ett problem men värt att tänka på.
Om ventilastionsanläggningen i huset är självdrag så är det också risk att effekten (luftmengden) i denna minskar med en kallare skorstensstock.
Om ventilastionsanläggningen i huset är självdrag så är det också risk att effekten (luftmengden) i denna minskar med en kallare skorstensstock.
Har du kollat med vvs & värmeteknik i Timrå abR amed07 skrev:Hej,
Har fundering och behöver hjälp med värmesystem, köpte ett hus som går på pelletspanna, ett jätte gammal panna som vad till ved men de hade konverterat till pellets. Pannan krånglar mycket använder mer än vanligt nya pannor, behöver städas och skötas nästan varje dag under vintern sa de ( nu typ 2 gånger i veckan) och varm vatten räcker inte till en dusch nästan innan det tar slut. Så ska installera nåt annat värme system. Huset är 150 kvm från 30 talet två plan eller( ett och halv ) , har källan ( inget värme där)och finns ett skorsten nåt som kallas, vatten buren gammal radiatörer ( de sa att de är bra)
Har fått offer från 2 bergvärme firma, första va 160 m håll IVT geo 508 c 164000 kr , andra var 210 m håll han räknade 250 kvm ( med källan 1 element ska i källan )NIBE F1255 3 12 KW 180000 kr. Bor i söråker Timrå ( Västernorrland)
Kan inget om hus energi förbrukning vad jag vet var förre ägare sa att pellets använder ca 3000 kr under vintern vilket blir de mer än 3000 för us för att har två små barn vill ha värme.
Kan tänka mig andra värme system också om de passar huset, vintern brukar vara ca -20 grader
Vad tänker ni vad ska jag välja är priserna rimligt vilket offer vilken pump ska välja
Behöver er hjälp
Mvh
0703461767 om du vill ha en lokal installatör
Hej Thomasson, tack för tipsen, nu har vi fått 4 offer alla säger samma sak , lika pumpar bara olika märke men samma pris, ca 200 djup, 3-12 kwh pumpar, IVT, THERMIA, CTC, NIBE, 180 000 kr efter rot avdrag . Alla bjuder på en radiator . Den som hade THERMIA hade en till alternativ till som va en pump kallad thermia diplomat optimium 8 och då ska håll djupet vara 180 m men med pumpen hår inte göra nåt, ställa eller koppla till appar priset va 160 efter rot avdrag .H H-Thomasson skrev:
Men jag kan säga att de kommer ha lätt arbete för att där de gräver är bredvid en väg inget som kommer krånglar och det är precis 4-5 m från källaren ska bårra rakt in i källarn väggen.
Tänkte kanske någon borde göra billigare än andra men nej det går inte att jämföra heller när det är så( lika pumpar som har lika funktioner)
Vet inte vilken ska jag välja och kanske borde väta och få fler offer ?
Jag tycker det inte finna någon anledning att betala för finessen att logga och ha appar.
Min värmepump är 15 år, displayen jag varit trasig i flera år (standard fel på gamla Thermia VP) Jag har aldrig justerat något efter att ha justerat värmekurvan under första vintern. Jag har en innegivare som jag kan justera temperaturen om jag skulle få för mig att vilja ändra. Så det går bra utan någon form av kontroll och övervakning.
Så är bara värmepumpen dimensionerad och injusterad utifrån husets behov så bara fungerar dom.
Varför lägga ut pengar i onödan på massa onödiga finesser. Den skall ju bara värma huset och varmvattnet. Det är ju ingen smartphone, men så klart tillverkarna försöker tjäna pengar på allt.
Min värmepump är 15 år, displayen jag varit trasig i flera år (standard fel på gamla Thermia VP) Jag har aldrig justerat något efter att ha justerat värmekurvan under första vintern. Jag har en innegivare som jag kan justera temperaturen om jag skulle få för mig att vilja ändra. Så det går bra utan någon form av kontroll och övervakning.
Så är bara värmepumpen dimensionerad och injusterad utifrån husets behov så bara fungerar dom.
Varför lägga ut pengar i onödan på massa onödiga finesser. Den skall ju bara värma huset och varmvattnet. Det är ju ingen smartphone, men så klart tillverkarna försöker tjäna pengar på allt.
Helt rätt håller medGoC skrev:
Jag tycker det inte finna någon anledning att betala för finessen att logga och ha appar.
Det ända jag behöver är varm huset varm vatten
Med tanke på att elmarknaden är på väg mot timavläsning, där hög elförbrukning vid höglasttid kommer bli kostsamt skulle jag säga att det definitivt är värt att överväga en pump som är uppkopplad.
Amed07 har du fått någon energikalkyl hur många kw/h dom olika märkerna av bergvärempump kommer att dra för erat hus?R amed07 skrev:Hej Thomasson, tack för tipsen, nu har vi fått 4 offer alla säger samma sak , lika pumpar bara olika märke men samma pris, ca 200 djup, 3-12 kwh pumpar, IVT, THERMIA, CTC, NIBE, 180 000 kr efter rot avdrag . Alla bjuder på en radiator . Den som hade THERMIA hade en till alternativ till som va en pump kallad thermia diplomat optimium 8 och då ska håll djupet vara 180 m men med pumpen hår inte göra nåt, ställa eller koppla till appar priset va 160 efter rot avdrag .
Men jag kan säga att de kommer ha lätt arbete för att där de gräver är bredvid en väg inget som kommer krånglar och det är precis 4-5 m från källaren ska bårra rakt in i källarn väggen.
Tänkte kanske någon borde göra billigare än andra men nej det går inte att jämföra heller när det är så( lika pumpar som har lika funktioner)
Vet inte vilken ska jag välja och kanske borde väta och få fler offer ?
Så du menar att man skall låta huset kallna bara för att strömmen är lite dyrare någon timme när det är riktigt kallt ute. Då får min VP konstant så inte skulle jag vilja spara på strömmen bara för det lilla.mexitegel skrev:
Förövrigt tror jag aldrig man sparar in merkostnaden under VP:s livslängd.
Ser man även på verknigsgraden så skiljer det bara vid låg framledningstemperatur. När man i en äldre kåk med radiatorer behöver varmt framledningsvatten, och förbrukar mycket ström, så är skillnaden verkningsgraden minimal.
Så jag hävdar att man inte skall låta sig hänföras av alla dina ord i reklamen.
Hej igen alla husägare,
Först vill jag ber om ursäkt för jag inte skrev nåt här sen inlägget och vill tacka er alla som hjälpte mig och tipsade mig om ämnet
Vi bestämde oss förra veckan ( dröjde lite länge pga bank, jobb, renovering, vänta på andra offerter, etc. )
Fick offerter från fem företag och till slutet blev det berg värme ,
180 m håll ,
Nibe f1245 8kw ( skulle räcka till 150 kvm)
en radiatör element i källarn ( ingen planering för källarn just nu ska användas som förvaring bara ) och en element i badrummet ( i badrummet har vi nuvarande en eldriven element), gamla pellets pannan ska bort
De har redan börjat, har fått slangen och någon vätska redan ligger här utanför dörren, har fått lov( eller godkänt ) från kommunen
Så nu får vi se hur det kommer blir, men kommer jag snart med ett annat grej som handlar om braskamin och befintligt pellets skorsten
Tack ni fina människor som försöker hjälpa och ta hand om varandra
Först vill jag ber om ursäkt för jag inte skrev nåt här sen inlägget och vill tacka er alla som hjälpte mig och tipsade mig om ämnet
Vi bestämde oss förra veckan ( dröjde lite länge pga bank, jobb, renovering, vänta på andra offerter, etc. )
Fick offerter från fem företag och till slutet blev det berg värme ,
180 m håll ,
Nibe f1245 8kw ( skulle räcka till 150 kvm)
en radiatör element i källarn ( ingen planering för källarn just nu ska användas som förvaring bara ) och en element i badrummet ( i badrummet har vi nuvarande en eldriven element), gamla pellets pannan ska bort
De har redan börjat, har fått slangen och någon vätska redan ligger här utanför dörren, har fått lov( eller godkänt ) från kommunen
Så nu får vi se hur det kommer blir, men kommer jag snart med ett annat grej som handlar om braskamin och befintligt pellets skorsten
Tack ni fina människor som försöker hjälpa och ta hand om varandra