3 117 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Bergvärme beställt, rimligt?
Offerten har kommit, så här ser den ut så får ni bedöma den, eftersom jag tror att ni gör det bättre än jag själv som är lite nybörjare på värmepumpsområdet (också):
Offert:
Installation av Nibe 1230-8
Installation av Nibe 210 ES Varmvattenberedare
Energiborrning 1 x 170 meter inkl. 3 m foderrör. Extra foderrör 550kr/m
Container för borrkax
Köldbärarrör installeras
Ingrävning från borrhål ingår
VVS-arbete
Elektriskt arbete
Mjuksatart ingår i värmepump
Erforderliga rördelar ingår
Driftsättning och genomgång med kund
2 års garanti och fri service
6 års trygghetsförsäkring
Beräknad installation efter överenskommelse
Bortforsling av befintlig värmepanna
Energi och ekonomikalkyl bygger på kunds uppgifter om fastighetens energiförbrukning
Betalningsvillkor 10 dagar efter anläggningens färdigställande
Utmärkning av El, Tele, Vatten & Avloppsledningar inom borrområde utföres av kund.
Pris: 130500 kronor inkl. moms
Offerten gäller i 30 dagar
Sanering och bortforsling av oljetank debiteras med 4900 kr inkl. moms
Leverans och montering av fläktkonvektor i källare debiteras med 6000 kr inkl. moms
130500+4900+6000=141400 kr
Extra foderrör som han pratade om vid besöket. (grannarna hade mellan 21-27 meter foderrör)
Jag tar därför 27 meter extra, så blir det totalt 30 meter eftersom 3 meter ingår i offerten:
27*550= 14850 kr
156250 kr totalt om det åtgår 30 meter foderrör. Ok ?
Offert:
Installation av Nibe 1230-8
Installation av Nibe 210 ES Varmvattenberedare
Energiborrning 1 x 170 meter inkl. 3 m foderrör. Extra foderrör 550kr/m
Container för borrkax
Köldbärarrör installeras
Ingrävning från borrhål ingår
VVS-arbete
Elektriskt arbete
Mjuksatart ingår i värmepump
Erforderliga rördelar ingår
Driftsättning och genomgång med kund
2 års garanti och fri service
6 års trygghetsförsäkring
Beräknad installation efter överenskommelse
Bortforsling av befintlig värmepanna
Energi och ekonomikalkyl bygger på kunds uppgifter om fastighetens energiförbrukning
Betalningsvillkor 10 dagar efter anläggningens färdigställande
Utmärkning av El, Tele, Vatten & Avloppsledningar inom borrområde utföres av kund.
Pris: 130500 kronor inkl. moms
Offerten gäller i 30 dagar
Sanering och bortforsling av oljetank debiteras med 4900 kr inkl. moms
Leverans och montering av fläktkonvektor i källare debiteras med 6000 kr inkl. moms
130500+4900+6000=141400 kr
Extra foderrör som han pratade om vid besöket. (grannarna hade mellan 21-27 meter foderrör)
Jag tar därför 27 meter extra, så blir det totalt 30 meter eftersom 3 meter ingår i offerten:
27*550= 14850 kr
156250 kr totalt om det åtgår 30 meter foderrör. Ok ?
Jag skule fortfarande inte köra med en le vvb i serie med den inbyggda vvb:n
be o får pris på en 1130 ihop meen VPA 300/200 !!!
I oferten framgår inte vilken energiförbrukning soom dom räknat på att ditt hus behöver & vilen inomhus temp dom valt, samt kb-medeltemp.
rubriken elektriska arbaten, vad inebär den? har du tilräckligt grova kablar dragna från propskop till panrum, eller komer det att kosta extra?
170m borra, är det aktivt djup eller total djup?
I oferten framgår inte vilken energiförbrukning soom dom räknat på att ditt hus behöver & vilen inomhus temp dom valt, samt kb-medeltemp.
rubriken elektriska arbaten, vad inebär den? har du tilräckligt grova kablar dragna från propskop till panrum, eller komer det att kosta extra?
De har räknat på en förbrukning på 30000Kw (3 kbm olja) i nuläge, men pannan ska tåla vår utbyggnad med 100 kvm, därför en 8 Kw panna.CarMan skrev:Jag skule fortfarande inte köra med en le vvb i serie med den inbyggda vvb:n
Jag får inte in en 1130 & VPA genom dörren, det felar en cm och det är gjutna väggar.
Han kommer att seriekoppla VVB med 1230, och sen sitter det en 1Kw patron och bara bevakar värmen i VVB.
Kb medeltemp är beräknad på 0 grader, men han sa att mera sannolikt hamnar på 4 + grader, och att varje grad över nollan ger 200W gratis.
Inomhustemp är beräknad på 20+.
Kalkylen är gjord på 136 meter aktiv borra, men vi kommer att få 155 meter enligt installatören, om det är 30 meter till berg. Detta för att grundvatten som står i foderrör ger 20W per meter. 40W ger det i berget.
Eldragningen är komplett som jag har fattat det, och det är bara två meter mellan proppskåp och panna, plats i rören finns för att dra nya om så behövs.
Vad tror ni?
Jag tillåter mig att revidera min tidigare uppfattning om priset. Nedbrutet i delar (foderrör i mängd, kylagg) så håller jag med Carman om att priset är rimligt, iaf relaterat till vad jag själv betalat och vad jag sett att andra betalar.
Lyckas du får leverantören att specificera/garantera aktivt djup så är det ju bra - det brukar dock vara svårt.
Jag menar också att VV-lösningen inte alls är så tokig så den ska du inte gråta blod över.
Det du också skall övertyga dig om, det är förstås att denna investering är rätt för er, givet alternativa möjligheter att värma huset (om sådana finns och är aktuella för er).
Lyckas du får leverantören att specificera/garantera aktivt djup så är det ju bra - det brukar dock vara svårt.
Jag menar också att VV-lösningen inte alls är så tokig så den ska du inte gråta blod över.
Det du också skall övertyga dig om, det är förstås att denna investering är rätt för er, givet alternativa möjligheter att värma huset (om sådana finns och är aktuella för er).
Det kommer alltid att finnas tusen åsikter om värmelösningar och det utvecklas hela tiden.
Jag håller med mathias att det viktigaste är att man själv är nöjd med sin lösning.
tynnis skrev:
Precis, det är ju sant som det är skrivet.
Men sen är ju grejen den också att vår befintliga Exonompanna från -61 kommer att braka inom en tioårsperiod, och det är ju en kostnad det också att byta ut den. Att dessutom vänta så länge med bytet att denna hinner att börja "pissa vatten" så står man ju med "skepparkransen i sopnedkastet", för då är det ved eller olja som de snabbt kan leverera in i huset.
Då kanske man direkt kan räkna bort 110000 från offerten. Då tänkte jag så här, olja i tre år med dagens priser är 90000 + 20000 för en ny oljepanna. Då har jag givetvis inte räknat med ränta, amorteringar och drift på bergvärmesystemet under denna period, för då blir det ju sämre siffror, men ändå
[quote author=haddirajan link=board=VVS;num=1119015114;start=20#21 date=06/23/05 kl 10:30:01
Då kanske man direkt kan räkna bort 110000 från offerten. Då tänkte jag så här, olja i tre år med dagens priser är 90000 + 20000 för en ny oljepanna. Då har jag givetvis inte räknat med ränta, amorteringar och drift på bergvärmesystemet under denna period, för då blir det ju sämre siffror, men ändå
[/quote]
Du får en pelletsanläggning för halva priset jämfört med en bergvp anläggning.. Tiden med oljeeldning är förbi sedan många år..
Du får en pelletsanläggning för halva priset jämfört med en bergvp anläggning.. Tiden med oljeeldning är förbi sedan många år..
Stämmer, men då bestämmer också någon vad din pellets skall kosta, plus att du får underhålla det till viss del själv också. Vidare så tar det plats, plats som man kan använda till annat om man skulle vilja det. Alla system verkar ha sina fördelar, men framförallt nackdelar...2an skrev:
en 1230 är lika bred som en 1130.haddirajan skrev:De har räknat på en förbrukning på 30000Kw (3 kbm olja) i nuläge, men pannan ska tåla vår utbyggnad med 100 kvm, därför en 8 Kw panna.
Jag får inte in en 1130 & VPA genom dörren, det felar en cm och det är gjutna väggar.
Han kommer att seriekoppla VVB med 1230, och sen sitter det en 1Kw patron och bara bevakar värmen i VVB.
Kb medeltemp är beräknad på 0 grader, men han sa att mera sannolikt hamnar på 4 + grader, och att varje grad över nollan ger 200W gratis.
Inomhustemp är beräknad på 20+.
Kalkylen är gjord på 136 meter aktiv borra, men vi kommer att få 155 meter enligt installatören, om det är 30 meter till berg. Detta för att grundvatten som står i foderrör ger 20W per meter. 40W ger det i berget.
Eldragningen är komplett som jag har fattat det, och det är bara två meter mellan proppskåp och panna, plats i rören finns för att dra nya om så behövs.
Vad tror ni?
därimot är VPA 300/200 bredare, den är 72,5cm bred
hur smala dörrar har du? kan du inte ta bort dörrkarmen & montera tillbaka den?
haddirajan skrev:Precis, det är ju sant som det är skrivet.
Men sen är ju grejen den också att vår befintliga Exonompanna från -61 kommer att braka inom en tioårsperiod, och det är ju en kostnad det också att byta ut den. Att dessutom vänta så länge med bytet att denna hinner att börja "pissa vatten" så står man ju med "skepparkransen i sopnedkastet", för då är det ved eller olja som de snabbt kan leverera in i huset.
Då kanske man direkt kan räkna bort 110000 från offerten. Då tänkte jag så här, olja i tre år med dagens priser är 90000 + 20000 för en ny oljepanna. Då har jag givetvis inte räknat med ränta, amorteringar och drift på bergvärmesystemet under denna period, för då blir det ju sämre siffror, men ändå![]()
Jag tycker du är på helt rätt spår. hade du inte instalerat bergvärme för 150 000:- så hade du behövt instalerat nått annat för minst 100 000:- så igentligen är inte merkostnaden så stor i ditt fall.
& det är som vanligt ett totalpris för bergvärme som jämförs med nån enstaka ditalj på annan värmegälla.
sak man som exempel instalera pellets så tycker jag man ska räkna på en utrustning som håller samma komfort som bergvärmen = man ska ha minst 6 m3 föråd som matar pannan & även i detta fal tilkomer deontering av gammal utrustning, eventuelt även en ack för att få bra driftstider på varmvattnet sommartid. tror inte man klarar detta under 100 000:-
Ingen som bestämmer över elpriset hos er dåhaddirajan skrev:
Det finns anläggningar som är helautomatiska men visst utrymmet går inte komma ifrån..
Jovisst, men man kan ju då krama ur den kilowatten fem gånger för det priset, om värmepumpen har COP 5...2an skrev:
Svårt att pruta på olja & pellets till 20% av utgångspriset tror jag