Byggahus.se

Bergvärme vs pellets?

1. T
    Medlem · östergötland · 12 inlägg

totte2

Medlem
    Hejsan, jag funderar på att byta ut mitt pelletssystem mot bergvärme. Alla ni därute som gjort detta, hur mycket steg era elkostnader/år? Är ni nöjda? Jag vill veta allt, fördelar/nackdelar? Stort tack på förhand, Totte.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 442 inlägg

prototypen

Medlem
    Beror väl på hur stor energiförbrukning man har och elpriset.

Protte

3. T

totte2

Medlem
    Du förstår inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill veta hur många kw mer/år det går åt med bergvärme i jämförelse med pellets. Denna tråd är riktad till er som har bytt från pellets till bergvärme och som kan göra en jämförelse just för erat hus (före o efter).

Redigerat 27 maj 2009 09:58
  4. prototypen

prototypen

Medlem
    Pellets drar oerhört lite el, tändelementet och fläkten+matarskruvarna.
    Värmepump "ger" 3-4 ggr den elenergi man stoppar in.
    Hur många kWh pellets eldar du per år? Ta det dela med 3,5, multiplicera med elpriset så får du kostnaden för uppvärmningen.

Protte

5. J
    Medlem · Västernorrland · 22 inlägg

joyider

Medlem
    Pellets vs Bergvärme anser jag är ett litet vågspel rent kostnadsmässigt. Där bergvärme vinner stort gällande bekvämlighetsfaktor.

Att köpa en Bergvärme anläggning kostar kanske ca 100000-150000 att installera, kanske lite mindre vid ett litet hus.

Jag tror att någon på detta forum någon gång räknade att det inte lönar sig med bergvärme man behöver mer än 30kW. Rent Ekonomiskt. Själv tycker jag att det låter lite mycket, men iaf.

Utvecklingen på pelletspris är dock att pellets blir dyrare framför allt då mer råvaror används för att göra etanol :(.

Men om jag hade en fungerade pelletsanläggning skulle inte jag slänga ut 100000 på bergvärme om det nu inte enbart rör sig om lättheten med bergvärmen.

6. prototypen

prototypen

Medlem
    Jag har både VP och pellets eldning och VP bara stånkar och går, pelletsen tömmer jag askan ur var 3:e vecka på vintern och vid denna tid varannan månad. Har man ett bra förråd för pelletsen så sköter det sig själv.

Protte

7. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Va!! Bark o sågspån gör dom väl inte etanol av,eller hur menar du??:)

8. J
    Medlem · Västernorrland · 22 inlägg

joyider

Medlem
    njaä, men virket som kommer sågspånet och barken kommer ifrån används till allt större del till att framställa bioetanol. Det är tydligen mer lönsamt än att göra pellets.

9. S
    Medlem · Skåne · 752 inlägg

storkarp

Medlem
    Tror väl inte att man ännu kommit på en bra metod att tillverka etanol av trä, flis/ spån. Metanol däremot går utmärkt att tillverka av trä. Detta förespråkas av t.ex. Björn Gilberg. Själv har jag jordvärme men vill definitiv komplettera med bioförbränning. De flesta energislag kan komma att bli mycket dyra framöver, speciellt el. hade jag haft pelletspanna hade jag inte ens funderat på att byta.

10. T

totte2

Medlem
    Vår gamla panna har börjat ge upp - läcker, därav funderingarna att fixa bergvärme. Tänkte att om man ändå måste köpa ny panna för ca 30000-50000 :- så kanske det vore klokt att byta värmesystem. Väntar på offert. Vi skulle visst kunna spara ca 15000:-/år enligt den firmans beräkningar och det låter ju inte helt fel :)

11. J
    Medlem · Västernorrland · 1 453 inlägg

JanneL

Medlem
    Är det helt problemfritt att bara byta ut en eldstad (där man använder en skorsten) till en VP? Tänker närmast på luftväxlingen i huset, speciellt om det är ett äldre hus.
    Någon som har kläm på detta?

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Värmland · 576 inlägg

fremar

Medlem
    Hur mycket pellets går det år för er per år då? Vi gjorde av med 6,6 ton från 1:a maj -08 till 30 april -09. Skulle jag köpa det nu från stora enso, 8 pallar 2150kr per pall så skulle det första året i huset alltså ha kostat ca 17050kr i pellets plus 2x391kr i sotning. Så med 15000kr besparing vid byte till bergvärme får de inte gå många kwh el till uppvärmingen isåfall :)

13. T
    Medlem · 113 inlägg

TanjaoMarkus

Medlem
    Jag skulle inte lita på en försäljare. 15000kr i besparing per år, dom kan sälja dom....

Själv har jag pellets och solfångare. Solfångaren är ett hemmabygge för 18år sen och har betalat sig, flera gånger om. Under hela april gick det lika mycket pellets som under de 5 kallaste dagarna i vintras.

Titta på fler alternativ och räkna själv, så du inte blir lurad. Kontakta energirådgivaren i kommunen och be om information om uppvärmnings alternativ, med kostnader. Det är ju mycket en försäljare inte säger.

14. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Totte hur många ton pellets gör du av med/år??
    En äldre panna har en årsverkningsgrad på 60-75% vilket gör att du får ut nånstans mellan 2900-3600 kWh/ton pellets, Förbrukar du tex 6 ton/år 17500-21500 kWh/år vilket skulle öka elförbrukningen med ca 5000-7100 kWh/år beroende på vilken verkningsgrad din nuvarande panna har o vilket cop du får med vp..
    Ju lägre värme till radiatorerna som krävs desto bättre cop får du o helst ska du inte behöva mer än 50° till radiatorerna då det är som kallast..

15. T

totte2

Medlem
    Jag gör i nuläget av med 6,6 ton/år = 18000 kr och el 5000 kw/år = 7500 kr. Total kostnad 25500kr/år.
    Det är ju det jag är rädd för, att elförbrukningen ska skjuta i höjden under dom kalla vinterdagarna när bergvärmen behöver tillsatsenergi från elpatronen! Den börjar visst hjälpa till redan vid -17 grader (tror jag det var).

Redigerat 3 jun 2009 14:57
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.