Claes Sörmland
Problemet är att Naturvårdsverket och senare Hav- och vattenmyndigheten har gett det allmänna rådet att varje hushålls avloppsanläggning bör dimensioneras för fem personekvivalenter. Därmed så har detta plockats upp av våra kommuner som tror att fem personekvivalenter är ett måste. Nu är det inte ett lagkrav enligt våra domstolar - avloppsanläggningens rening ska anpassas till den reella mängden avloppsvatten som släpps ut - men det kan bli en kamp mot kommunen som man troligen inte vill ta.

Är väl rimligt med 5 PE som krav, annars måste man ju hålla reda på hur folk flyttar på varje fastighet. Kan ju inte vara särskilt ovanligt att två gamlingar flyttar ut och en barnfamilj flyttar in. Då vill man inte nyanlägga avloppsanläggningar hela tiden.

För att klargöra, jag har alltså pratat med grannen och fått nej till att koppla in mig på hans vatten. Nu är det inte svävande längre. Sen håller jag med Oldboy, bara för att det idag bara är 2 personshushåll så betyder ju inte det att det kommer fortsätta vara på det viset :)

Jag har fått lite preliminära offerter som ser lovande ut, men eftersom det bara är på mina uppgifter så är de på intet sätt bindande eller säkra kostnader. Men jag har i alla fall fått lite mer koll.

Nu väntar jag på att få veta om säljaren accepterar vårt bud.

Oldboy skrev:
Är väl rimligt med 5 PE som krav, annars måste man ju hålla reda på hur folk flyttar på varje fastighet. Kan ju inte vara särskilt ovanligt att två gamlingar flyttar ut och en barnfamilj flyttar in. Då vill man inte nyanlägga avloppsanläggningar hela tiden.
Att hålla koll lär vara rätt enkelt då kommunen garanterat har ett register över alla som är skrivna på olika adresser. Det orimliga är att reglerna tvingar på folk överdimensionerade anläggningar som i många fall inte behövs. Sen kan man tycka att ifall man väljer att anlägga ett avlopp för två personer så får man själv ta smällen ifall man vill sälja och får lägre bud av en barnfamilj för att de vet att de måste modifiera avloppet.

Det stora problemet som vår underbegåvade politiker inte klarar av att lösa är att vill man minska utsläpp av miljöfarliga ämnen så är det enklaste och effektivaste att helt enkelt förbjuda en stor andel av de rengöringsmedel som säljs idag. Tillåt bara produkter som är helt biologiskt nedbrytbara när det gäller diskmedel, rengöringsmedel schampo/tvålar m.m. så löses en stor del av problemet. Som konsument blir det bara lättare att välja och så mycket sämre är nog inte alternativen att man inte kan leva med det.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur stor är skillnaden i anläggningskostnad på en 5PE och en 2PE anläggning? Det lär ju enbart vara en lite större infiltrationsbädd det handlar om och det har man nog igen i ökad livslängd på bädden. Trekammarbrunn är väl samma, och minireningsverk kan väl inte vara så stor skillnad heller tänker jag?

Problemet jag kan tänka mig uppstår är att för 2 personer kan du kanske komma undan med t.ex. en trekammarbrunn, men för 5 personer kan det vara så att kommunen anser att trekammarbrunnen släpper ut över ett visst gränsvärde och du tvingas till en betydligt dyrare lösning.

Claes Sörmland
kahnilainen skrev:
Jag har fått lite preliminära offerter som ser lovande ut, men eftersom det bara är på mina uppgifter så är de på intet sätt bindande eller säkra kostnader. Men jag har i alla fall fått lite mer koll.
Det är svårt med offerter om man inte vet hur väl avloppsvattnet ska renas. De viktigaste parametrarna är:

1. Är det normal eller hög skyddnivå för miljö som gäller?
2. Är det normal eller hög skyddsnivå för hälsoskyddet?
3. Vad består marken av - lera som inte kan ta emot vatten eller sand/morän som kan infiltrera vatten?

1 och 2 kan kommunen svara på. 3 får man ta reda på för egen maskin.

Anläggningens komplexitet och därmed kostnad varierar beroende på dessa grundförutsättningar. Det billigaste är troligen en slamavskiljare följt av infiltration. Men det är bara aktuellt om det är normal skyddsnivå för miljö samt rätt jordart.

1&2 normal skyddsnivå, men högt grundvatten så kommunen kräver ganska mkt ändå. Jag har geotekniska undersökningen från grannens tomt, den ligger på samma åkermark som min (förhoppningsvis snart min) så det bör vara snarlikt, jag klipper in den.

"Jorden i området består av löst lagrade havs- och sjösädiment på morän. I undersökingepunkterna består jorden av ca 0.2 m mulljord ovan 0.5-0.8 m löst till mycket löst sandig silt, eller något stadig silt. Därunder utgörs jorden av 0.6-0.8 m löst lagrad silt ovan 2.7-3.9 mycket löst lagrad och något lerig silt eller lerig silt som överlagrar 0.5 m löst lagrad silt ovan siltig sandmorän. Grundvattenytan påträffades i undersökningspunkterna 0.3-0.5 m under markytan.

Samtliga undersökta och bedömda jordmatiral tillhör materialtyp 5a och tjärlfarlighetsklass 4 enligt AMA anläggning 13. Mycket tjälfarlig."

Finns naturligtvis mer där men orkar inte skriva allt :)

Redigerat:
Claes Sörmland
Då har du bra koll!

Hej då billig infiltration med det grundvattnet. Låter som ett reningsverk krävs. Grannens markbädd har nog anlagts som efterpolering för att få ned bakteriehalten på utgående vatten på reningsverket.

pelpet skrev:
Hur stor är skillnaden i anläggningskostnad på en 5PE och en 2PE anläggning? Det lär ju enbart vara en lite större infiltrationsbädd det handlar om och det har man nog igen i ökad livslängd på bädden. Trekammarbrunn är väl samma, och minireningsverk kan väl inte vara så stor skillnad heller tänker jag?
Jag kan också tänka mig att med ett två-personers hushåll kan det räcka att slamsuga trekammarbrunnen vartannat år i stället för varje.
Vips, så försvinner en kostnad på en knapp tusenlapp vartannat år.
Det är pengar för gamla pensionärspar, jag lovar!

O
Om jag skulle anlägga ett avlopp, så skulle jag inte snåla på kapaciteten. Bara för att vi bara är två så skulle jag inte dimensionera efter det. Bara dumsnålt. Man vet aldrig hur framtiden ser ut. Man kanske blir 5 eller så flyttar man kanske och då berätta att avloppet inte är dimensionerat efter fler än 2?
Kostnads skillnaden borde vara ganska liten. I förhållande till att göra om avloppet..

Slamsugningen spar man absolut pengar på, men det är ju en driftkostnad och inte en anläggningskostnad.

Odjuret skrev:
Kostnads skillnaden borde vara ganska liten. I förhållande till att göra om avloppet..
För 2 kanske det räcker med en relativt billig lösning, men för 5 så kan något gränsvärde överstigs så att du måste göra en mycket dyrare lösning. Då är det inte lika roligt längre.

Claes Sörmland
Jag tycker tråden driver lite - TS ska ju inte koppla in sig på grannens anläggning.

Hoppas TS har sett VA-guidens marknadsöversikt över minireningsverk. Kan ju vara bra att veta hur marknaden ligger och där hittar man också kostnadsnivån för reningsverken. Bläddra förbi toaletterna i början så kommer reningsverken:

http://vaguiden.se/marknadsoversikt-2016/

//

Om den andra diskussionen i tråden:

Nej, vår lagstiftning är inte utformad så att den tillåter ett visst definierat utsläpp per fastighet. Istället så är den betydligt flummigare och handlar om att du inte får släppa ut orenat avloppsvatten till skada för människors hälsa och miljö. Myndigheterna (Naturvårdsverket och senare Havs- och vattenmyndigheten) har tolkat lagstiftningen som att smittoämnen (bakterier och virus), kväve, fosfor och organiska ämnen ska reduceras en viss procentuell andel i vanligt avloppsvatten från hushåll. Vidare får avloppsvattnet inte orsaka olägenhet i form av försumpning eller lukt.

I teorin skulle två grannfastigheter med t ex ett singelhushåll och ett parhushåll kunna dela på en vanlig anläggning för 5 PE. Som jag skrev ovan så skulle många kommuner ha problem med detta upplägg även om det inte skulle vara uppenbart olagligt. Det argument som troligen skulle komma upp mot lösningen från kommunen är robusthet mot stötbelastning (t ex många gäster på fastigheterna). Argumentet att det är rent administrativt praktiskt för kommunen att alla fastigheter har avloppsanläggningar dimensionerade för 5 PE har underkänts av domstol. Så är inte lagen skriven. Argumentet att det skulle vara opraktiskt vid försäljning håller jag helt med om men det är inget som lagstiftaren har tagit hänsyn till.

Det man möjligen kan spara in på att minska dimensioneringen till 2 PE från 5 PE vid nyanläggning är storleken på infiltration/markbädd. Man skulle teoretiskt också kunna tänka sig att kunna spara in på slamavskiljarens storlek men eftersom det inte lär gå att hitta någon som är typgodkänd för 2 PE på marknaden så är det i praktiken kört. Svensk standard omfattar redan idag förhållandevis små slamavskiljare jämför med andra länder (t ex Norge).

Claes Sörmland skrev:
Jag tycker tråden driver lite - TS ska ju inte koppla in sig på grannens anläggning.

Hoppas TS har sett VA-guidens marknadsöversikt över minireningsverk. Kan ju vara bra att veta hur marknaden ligger och där hittar man också kostnadsnivån för reningsverken. Bläddra förbi toaletterna i början så kommer reningsverken:

[länk]
Jo jag har kikat lite i den där katalogen. Om vi säger att man skulle köra på ett BAGA Effektiv och BAGA Easy, vad behövs utöver det?

Vad är skillnaden mellan en markbädd / infiltration och BAGA effektiv?

EDIT: Kanske ska tillägga att vi i dagsläget är 2 personer i hushållet, men vill att det ska dimensioneras för 5 personer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.